بندرعباس / رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی؛

بزرگترین گشت اقیانوس شناسی جهان در خلیج فارس

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور گفت: بزرگترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان برای نخستین بار در جهان آبان امسال آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس دکتر چگینی افزود: این گشت دریایی در تاریخ یک قرن اخیر گشتهای تحقیقاتی خلیج فارس و دریای عمان بی سابقه است .

وی تصریح کرد: در مرحله نخست ،تحقیقات در خلیج فارس و دریای عمان تا سال 92 به عنوان یک تمرین یکساله انجام می شود و از سال 93 ،پایش درآبهای عمیق تر اقیانوس هند آغاز می شود.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور گفت: نمونه برداری و تحقیقات این گشت اقیانوس شناسی در 6 شاخه اقیانوس شناسی فیزیک دریا /شیمی دریا/زیست دریا /زمین شناسی /هواشناسی و محیط زیست انجام می شود.

گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان در یونسکو به نام( PG –GOOS ) به عنوان بخشی از پایش جهانی اقیانوس شناسی انجام می شود که مهمترین دستاورد این طرح صیانت از نام خلیج فارس و ورود به عرصه اقیانوس هند است.

چگینی افزود: گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان بوسیله شناور هیدورگرافی نیروی دریایی ارتش با 2 میلیارد تومان اعتبار اجرا می شود.

وی تصریح کرد: این گشت تحقیقاتی در مدت یکسال شناسایی وضعیت خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز/بررسی پارامتر های زمین شناسی /هواشناسی / فیزیک دریا ،شیمیایی و محیط زیستی این آبراه های بزرگ را انجام می دهد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور گفت: بررسی ایجاد امواج بلند و به دست آوردن الگوی سه بعدی آب برای تعیین جهت گردش آب و بررسی آلودگی دریایی از دیگر اهداف و دستاوردهای این طرح تحقیقاتی است.

چگینی افزود: در گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان بدون استفاده از نیروی خارجی و با همکاری 30 نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی موسسه ملی اقیانوس شناسی مستقر در ایستگاهای پژوهشی جنوب کشور انجام می شود.

وی تصریح کرد: در حال رایزنی و مذاکره با کمیسیون بین المللی اقیانوس شناسی هستیم تا در برنامه 10 ساله آینده گشت های تحقیقاتی در اقیانوس های اطلس و آرام را نیز آغاز کنیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.