به تعليق درآمدن بسياري از شرکت هاي ژاپني در چين

برخي شرکت هاي معروف ژاپني که در چين شعبه دارند، روز دوشنبه دستور بسته شدن اين شعب را صادر کردند و از کارکنان اين شرکت ها خواستند به علت اعتراضات خشونت باري که ممکن است به علت مناقشات ارضي بين اين دو اقتصاد بزرگ آسيا صورت گيرد، در خانه بمانند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  نيويورک تايمز، افزايش تنش ارضي بين چين و ژاپن، شرکت هاي ژاپني را به بازنگري درباره فعاليت در چين واداشته است.
بدترين اعتراضات ضد ژاپني در چين در چند دهه گذشته، موجب حملات خشونت باري به شرکت هاي شناخته شده اي مانند شرکت خودروسازي تويوتا و هوندا شد. اين امر کارکنان اين شرکت ها را وحشت زده کرد و رسانه هاي خبري چين را واداشت از به خطر افتادن روابط تجاري دو کشور سخن بگويند.
"هونگ لئي" سخنگوي وزارت خارجه چين اعلام کرد دولت از شرکت ها و شهروندان ژاپني حمايت مي کند و از معترضان خواست از قانون تبعيت کنند.
چين و ژاپن که روابط تجاري دوجانبه سيصد و چهل و پنج ميليارد دلاري در سال گذشته داشتند، سرگرم بحث بر سر جزاير کوچک و خالي از سکنه اي در شرق درياي چين هستند. اين مناقشه ديرپا، هفته گذشته زماني که دولت ژاپن تلاش کرد برخي از اين جزاير را از يک مالک ژاپني خريداري کند، شدت گرفت.
چين در پاسخ به اين اقدام ژاپن، شش کشتي تجسسي را به منطقه اعزام کرد. اين منطقه احتمالا منابع گاز قابل ملاحظه اي دارد.
اعتراضات اخير عمدتا ماموريت هاي ديپلماتيک ژاپن را هدف قرار داده بود اما مغازه ها، رستوران ها و بنگاه هاي اتومبيل نيز در دست کم پنج شهر هدف قرار گرفتند.
شرکت خودروسازي هوندا اعلام کرد فعاليت خود را در چين از روز سه شنبه به مدت دو روز به حال تعليق در مي آورد.  شرکت مزدا موتور نيز توليد خود را در کارخانه نانجينگ به مدت چهار روز متوقف مي کند. نيسان موتور هم فعاليت خود را در چين دو روز قطع مي کند.
شرکت پاناسونيک اعلام کرد به يکي از شعب اين شرکت در چين آسيب وارد شده است و روز سه شنبه بسته است. کانُن، نيز اعلام کرد توليد خود را در چهار کارخانه در چين روز سه شنبه متوقف مي کند.
"يوشيهيکو نودا" نخست وزير ژاپن که روز دوشنبه با لئون پانتا وزير دفاع ژاپن ديدار کرد، از پکن خواست اطمينان يابد شهروندان ژاپني و دارايي هاي آنها در امان هستند.
نشريه مردم چاپ چين که متعلق به حزب کمونيست است، هشدار داد در صورتي که اين مناقشه شدت يابد، پکن ممکن است به انتقامجويي اقتصادي متوسل شود.
برچسب ها: بین الملل ، چین ، ژاپن ، مناقشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار