بارش برف در جنوب مريخ

داده های جمع آوری شده توسط ماهواره مریخ ناسا مدارگرد اکتشافی مریخ شواهدی از وجود بارش برف در مریخ را نشان ميدهد.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، داده های جمع آوری شده توسط ماهواره مریخ ناسا نشان مي دهد که دانشمندان شواهدی از وجود بارش برف در مریخ، با یک تفاوت بزرگ نسبت به آنچه ما در زمين مي بينيم،است.

اين تکه هاي برف مريخي در واقع متشکل از برف دی اکسید کربن جامد است. در صورت تایید، این امر می توان تنها یک مثال شناخته شده از برف دی اکسید کربن در کل منظومه شمسی باشد.

دی اکسید کربن منجمد که به عنوان "یخ خشک" شناخته می شود، نیاز به درجه حرارت 125 درجه سانتیگراد، و آب و هوای بسیار سخت تر از یخ آب،ضروری است. برف دی اکسید کربن اگر چه با برخی از بخش هایی از مریخ کاملا شبیه به کره زمین، بسیار متفاوت است.

این گزارش در مجله تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شده است.

نویسنده اصلی این گزارش،پل هاينه از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا گفت: "این برای اولین بار از ابر و برف دی اکسید کربن هستند و ما قویا بر این باوريم که ابرها از دی اکسید کربن تشکیل شده است که لایه اي دارای ضخامت کافی به علت انباشت برف بر روی سطح مریخ است."

بارش برف در منطقه اطراف قطب جنوب سیاره سرخ در فصل زمستان رخ می دهد. حضور فصلی دی اکسید کربن یخ در جنوب مریخ برای چندین دهه شناخته شده است.

علاوه بر این، ماموریت کاوشگر فونیکس ناسا را در سال 2008 تماشا سقوط برف از آب در بخش شمالی مریخ است.

هاينه و شش شرکت در تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از سنسور آب و هوا در مریخ، یکی از شش ابزار بر روی مدارگرد اکتشافی مریخ استفاده کرده اند. این دستگاه ثبت و ضبط روشنایی در نه طول موج نور مرئی و مادون قرمز به بررسی ذرات گاز در اتمسفر مریخ است.

داده ها ارائه اطلاعات در مورد دما، اندازه ذرات و غلظت آنها را به ما مي دهد و به مشاهدات در منطقه قطبی در طول زمستان مریخ از 2006-2007 اشاره دارد.

دیوید کاس در JPL گفت: ":" شواهد برای حمایت از حضور برف دی اکسید کربن است که ذرات یخ در ابرها به اندازه کافی بزرگ به سقوط به سمت زمین در طول چرخه زندگی ابرها است. "
با انجام این کار، محققان قادر به اندازه گیری طیف نور با گذشت از طریق ابرها، که به وضوح حضور ذرات دی اکسید کربن را نشان می دهد.

کلاهک قطبی جنوب مریخ تنها جایی از سیاره سرخ است که در آن دی اکسید کربن بر روی سطح یخ زده در تمام طول سال باقی مانده است.

هاينه گفت :"کشف بارش برف می تواند به معنای این باشد که یک چرخه سالانه برف که هر سال اجازه می دهد تا ذخایر یخ چندساله برای حفظ وجود داشته باشد./ح