جزیره لاوان سرشار از فرصت های جدید سرمایه گذاری؛

سرمایه گذاری 650 میلیارد ریالی برای پالایشگاه لاوان/ تولید سوخت جت به ظرفیت یک میلیون لیتر

كل سرمايه گذاري ارزي و ريالي اين طرح 650 ميليارد ریال است که 30 درصد از این مبلغ را شركت ملي پالايش و پخش، 60 درصد استقراض بانكي و 10 درصد ( معادل 100 ميليون دلار) از طریق صندوق توسعه ملي تامین شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، لاوان، جزیره ای مرجانی متعلق به دوره چهارم زمین شناسی است که در فاصله 18 کیلومتری بندر مقام در سواحل جنوبی کشور در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره با طول حدود 20 کیلومتر و عرض تقریبی 5/4 و 7 کیلومتر دارای مساحتی بالغ بر 85 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 2هزار نفر بومی است.

تنوع اقلیمی و خصوصیات جغرافیایی جزیره لاوان به ویژه طبیعت بکر و دست نخورده آن، جاذبه های فراوانی را ایجاد می کند که علاوه بر تقویت انگیزه ها برای رونق دادن به صنعت توریسم، تمایل جدی را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی مانند انرژی، شیلات و آبخیزداری که گرایش های سه گانه منطقه ویژه اقتصادی لاوان می باشند، برانگیزد؛ تا جایی که این منطقه در دیماه سال 89 به عنوان منطقه اقتصادی ویژه از سوی ریاست جمهوری و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی شناخته شد.

* لاوان در دل آب های نیلگون خلیج همیشه فارس

این جزیره با وسعتی معادل 85 کیلومتر در دل آب های نیلگون خلیج همیشه فارس خودنمایی می کند. محرومیت های موجود این جزیره ایجاب می کند که با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، به فعالیت های جدی برای عمران و آبادانی آن توجه ویژه ای شود. در این راستا شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران گام های مؤثری را برای زدودن گرد محرومیت از چهره این بخش از جغرافیای میهن اسلام برداشته و اقدامات ارزنده ای را در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، رفاهی و تفریحی به انجام رسانیده و به بخشی از مسئولیت خود عمل کرده است.

* تبدیل شدن لاوان به منطقه ویژه اقتصادی

براساس این گزارش، این منطقه دارای موقعیت­ های ارزشمند اقتصادی و سرمایه گذاری است که با اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و در پرتو بهره مندی از قوانین و مقررات مناطق ویژه اقتصادی، این پیشرفت محقق خواهد شد.

استفاده کارآمد از مزیت ها و قابلیت های منطقه و ایجاد تعامل و انعطاف بیشتر در ارتباطات فرامنطقه ای، منجر به تثبیت هرچه بیشتر جزیره لاوان به عنوان بخشی از جغرافیای میهن اسلامی خواهد شد و این مهم نقش تأثیرگذار و تعیین کننده ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در تحقق اهدف افق 1404 شمسی را به خوبی نشان می دهد.

* لاوان، جزیره ای ناشناخته برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری به عنوان یکی از متغیرهای اصلی تولید ناخالص داخلی، علاوه بر ایجاد پویایی در فرآیند تولید، موجب افزایش درآمد ملی و ارتقای سطح رفاه جامعه می شود. مناطق ویژه اقتصادی یکی از محمل های بسیار مناسب برای تحقق این مهم محسوب می شوند. منطقه ویژه اقتصادی لاوان به عنوان یکی از مناطق بسیار متعدد برای سرمایه گذاری، پر از فرصت های ناشناخته ای است که سرمایه گذاران را به مشارکت هر چه بیشتر فرا می خواند.

* بهره گیری از تمام ظرفیت ها برای توسعه اقتصادی لاوان

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با بهره گیری از تمام ظرفیت ها و توانایی های خود و استفاده بهینه از فرصت ها و فعالیت ها، خود را متناسب با رویکرد همت مضاعف و توجه به اهداف اصلاح الگوی مصرف و سیاست جهاد اقتصادی و رونق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پی ریزی کرده و توانسته است برنامه ها و اهداف خود را به خوبی محقق کند.

راهبرد اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در اجرای برنامه های تدوین شده و دستیابی به اهداف پیش بینی شده مبتنی بر استفاده مؤثر از همه عوامل لازم برای برنامه ریزی و تصمیم گیری، تعیین مسیرهای دستیابی به اهداف، اولویت بندی فعالیت ها، مدیریت زمان، استفاده از دانش و فناوری های روز و در نظر داشتن ارزش های سازمانی بوده و مجموعه اقدامات این شرکت به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شده که نتایج حاصل از فعالیت ها، مسیر حرکت را به سمت توسعه پایدار و تحقق اهداف والای افق 1404 شمسی هموار می کند.

بی شک با اجرای طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه نفت لاوان به دستاوردهای ارزشمندی نظیرِ: کاهش تولید فرآورده های سنگین(نفت کوره)، افزایش تولید فرآورده های سبک و باارزش(گاز مایع، بنزین، سوخت جت و نفت گاز)، کاهش آلاینده های زیست محیطی، تولید فرآورده های نفتی مطابق با استانداردهای روز جهانی(Euro4)، بهبود عملکرد اقتصادی شرکت و بهینه سازی مصرف انرژی، فراهم گردیدن زمینه های اشتغال مولد و مستمر، ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی، ارتقای سطح دانش و تجربه نیروی انسانی و ایجاد بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص و استفاده حداکثر و بهینه از ظرفیت ها و امکانات داخلی و ارتقای توانمندی شرکت ها و مشارکت های داخلی برای حضور مؤثرتر در عرصه های رشد اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور دست خواهیم یافت.

برای اطلاع و آگاهی بیشتر از فعالیت ها و فرآیند پیشرفت پالایشگاه نفت لاوان به ارائه نظرات جامع و مستند محمدعلی دادور، مدیر عامل کنونی شرکت پالایش نفت لاوان اشاره می کنیم.

* پیشینه مختصری از پالایشگاه نفت لاوان و فعالیت آن

محمدعلي دادور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره تاریخچه شکل گیری و فعالیت این پالایشگاه چنین گفت: مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان، شرکت پالايش نفت لاوان در 18 کیلومتری بندر نخیل و بندر مقام خلیج فارس واقع شده است و در سال 1355 رسالت سوخت رساني به کشتي هايي که براي صادرات نفت ايران به منطقه اعزام مي شدند با ظرفيت پالايشي 20 هزار بشکه در روز را برعهده داشت.

بنا به گفته وی، فعالیت های اجرایی شرکت پالایش نفت لاوان در 4 محورِ پالایش نفت خام و تولید فراورده های نفتی، اجرای پروژه های جاری، اجرای پروژه های سرمایه ای و فعالیت های عمرانی در راستای توسعه آبادانی دهکده لاوان صورت می گیرد.

افزون بر این شرکت پالایش نفت لاوان به منظور ارتقای کیفیت و افزایش کمّی فراورده های تولیدی خود و در جهت صیانت از محیط زیست، اقدام به اجرای بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه نموده است. این طرح که شامل پروژه های احداث واحد تقطیر، واحدهای تصفیه هیدروژنی و ایزومریزسیون نفتای سبک، تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی، تصفیه هیدروژنی فراورده های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز، واحد بازیافت گوگرد، ایجاد سرویس های وابسته و جانبی و احداث دو رشته خط لوله 16 اینچی برای بارگیری فراورده های نفتی می باشد که طی قرارداهایی با پیمانکاران اجرایی داخلی به صورت مهندسی، خرید و ساخت ( E.P.C ) در حال انجام است که بخش اعظمی از این پروژه به دست متخصصان توانمند ایرانی پایان یافته و به بهره برداری رسیده است.

گفتنی است طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه نفت لاوان به صورت مهندسی خریداری، ساخت و راه اندازی (E.P.C ) اجرا می شود و فاز اول آن که شامل افزایش کمّی ظرفیت پالایشگاه بود در اردیبهشت ماه 1390 به بهره برداری رسیده و مرحله دوم این طرح در حال حاضر از پیشرفت 91درصدی برخوردار است و پیش بینی می شود تا پایان سال به بهره برداری برسد.

* رسیدن ظرفیت پالایشگاه از 30 هزار به 50 هزار بشکه

مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان، تأکید کرد افزایش ظرفیت پالایش نفت خام از 30 هزار به 50 هزار بشکه در روز با استفاده از 20 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی به عنوان بخشی از خوراک پالایشگاه بود که در اردیبهشت سال گذشته فاز نخست آن به بهره برداری رسید.

* تولید بنزین با اکتان 95

وي ادامه داد: هم اکنون 1.200 ميليون ليتر بنزين با اکتان 87 در اين پالايشگاه توليد مي شود که با بهره برداري نهايي از طرح بنزين سازي، توليد بنزين پالايشگاه لاوان به 2.800 ميليون ليتر در روز با اکتان 95 مي رسد؛ همچنین تولید گاز مايع توليدي از روزانه 30 تن به 220 تن افزايش يافت.

* تا پایان سال جاری تولید 1.7 میلیون لیتر گازوئیل

مدیر عامل پالایشگاه لاوان در خصوص ارتقاي کيفيت گازوئيل توليدي اين پالايشگاه ابراز داشت: هم اکنون 3.2 ميليون ليتر در روز گازوئيل 8 هزار ppm گوگرد توليد مي شود که تا پايان سال جاري اين مقدار به 1.7 ميليون ليتر گازوئيل 50 ppm گوگرد تبديل خواهد شد.

* استحصال 30 تن گوگرد در روز

وي تصریح کرد: گوگرد استحصال شده از گازوئيل توليدي، 30 تن در روز خواهد بود که در بسته هايي براي صادرات بسته بندي مي شود.

دادور با اشاره به اينكه با اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌‌سازي ظرفيت 40 درصد نفت خام تبديل شده به نفت كوره‌ به 20 درصد كاهش مي‌يابد، اظهار كرد: با اجراي اين طرح 40 درصد زيان انباشته‌ اين پالايشگاه كاهش يافته است، به طوري كه در سال 89 حاشيه‌ سود اين پالايشگاه 1.4- دلار بود كه در سال 90 به 1.52 دلار براي هر بشكه رسيد.

* با راه اندازی پالایشگاه هر بشكه نفت خام به 1.8 دلار می رسد

وي تأکید کرد: با راه‌اندازي واحدهاي جديد پالايشگاه لاوان سود اين پالايشگاه از هر بشكه نفت خام به 1.8 دلار خواهد رسيد.

* تولید سوخت جت به ظرفیت یک میلیون لیتر

مديرعامل شركت پالايش نفت لاوان گفت: سوخت جت با ظرفيت يك ميليون ليتر در روز و گوگرد 30 تن در روز خواهد بود. دادور با ابزار اميدواري از اينكه اواخر پاييز امسال واحد بنزين‌سازي پالايشگاه لاوان به بهره‌برداري برسد گفت: تا پايان سال كليه واحدها مانند توليد سوخت جت و طرح افزايش كيفيت فرآورده‌ تكميل خواهد شد.

مديرعامل پالايشگاه نفت لاوان در مورد قيمت خريد خوراك اين پالايشگاه نيز توضيح داد: نفت خام مورد نياز خود را 95 درصد قيمت نفت خام صادراتي خريداري مي‌كنيم؛ به طور ميانگين سال گذشته قيمت هر بشكه نفت 110 دلار براي اين پالايشگاه تمام شد.

دادور در مورد حجم صادرات اين پالايشگاه در 5 ماهه نخست سال 91 نيز گفت: 185.2 ميليون دلار نفت كوره و 6.5 ميليون دلار گاز مايع در اين مدت صادر شده است.

* میزان سرمایه گذاری 650 میلیارد ریال

وي كل سرمايه گذاري ارزي و ريالي اين طرح را 650 ميليارد ریال اعلام كرد و با تأكيد بر اينكه در حال حاضر در زمينه‌ مالي هيچ مشكل خاصي وجود ندارد گفت: 30 درصد تأمين اعتبارات طرح توسط شركت ملي پالايش و پخش، 60 درصد استقراض بانكي و 10 درصد ( معادل 100 ميليون دلار) صندوق توسعه ملي صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون هزینه خرید هر بشکه میعانات گازی وارداتی پالایشگاه لاوان از فازهای پارس جنوبی بشکه ای بیش از 110 دلار هزینه به همراه دارد، گفت: با این وجود استفاده از میعانات گازی منجر به افزایش تولید فراورده های نفتی و سود پالایشگاه شده است.

دادور با اعلام اینکه در یکسال گذشته بیش از سه دلار به ازای هر بشکه پالایش نفت سود پالایشگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: بنابراین باید پالایشگاه نفت لاوان را جز پالایشگاه های سودآور کشور قلمداد کرد.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان همچنین از واگذاری سهام این پالایشگاه به تأمین اجتماعی و سهام عدالت خبر داد و اظهار داشت: تا چند روز آینده نیروگاه جدید برق پالایشگاه لاوان و سپس واحدهای جدید آب شیرین سازی و سپس واحدهای عملیاتی و فرآیندی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

دادور اضافه کرد: 40 درصد سهام پالايشگاه لاوان مربوط به سهام عدالت، 55 درصد تامين اجتماعي و 5 درصد سهام ترجيحي كاركنان است.

* ذخیره سازی 240 میلیون لیتر در مخازن

مدير عامل شركت پالايش نفت لاوان با اشاره به افزايش حجم توليد فرآورده‌هاي نفتي اين پالايشگاه گفت: 12 مخزن ذخيره‌سازي با ظرفيت 240 ميليون ليتر به همين منظور در حال اجراي است.

* اجرای 100 درصد عمیلیات توسط متخصصان ایرانی

دادور با اعلام اینکه 100 درصد مراحل مطالعه، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این طرح نفتی توسط متخصصان داخلی انجام می شود، بیان کرد: در بخش تامین کالا هم 60 درصد کالا و تجهیزات این پروژه پالایشگاهی توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

* صرفه جویی 140 میلیارد تومانی

دادور افزود: بسياري از تجهيزات اين طرح با حمايت از ساخت داخل و به همت متخصصان داخلي براي اولين بار در داخل كشور ساخته شده كه بالغ بر 140 ميليارد تومان صرفه‌جويي اقتصادي را به دنبال داشته است.

وي تصریح کرد: سال گذشته با اجراي برخي از معافيت‌هاي گمركي و با ورود 9 هزار قلم كالا و تجهيزات مورد نياز طرح توسعه پالايشگاه نفت لاوان بيش از 15 ميليارد تومان صرفه جويي حاصل شد.

دادور ادامه داد: خوراك پالايشگاه لاوان از نفت خام توليدي ميدان‌هاي دريايي سلمان، رشادت، بلال و رسالت و ميعانات گازي پارس جنوبي تامين شده و محصولات آن در حال حاضر گاز مايع، بنزين، نفت گاز و نفت كوره است.
وی با اشاره به زيان ده بودن پالايشگاه لاوان در چند سال گذشته، گفت: پيش از آغاز پروژه بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان، سود خالص اين پالايشگاه به ازاي هر بشکه روزانه 1.4 دلار منفي بود که در سال 90 با افزايش سود خالص 3 دلاري در هر بشکه به 1.53 دلار مثبت رسيد.

* صادرات سوخت هواپیما از پالایشگاه لاوان

وی در پایان رویکرد فعالیت پالایشگاه لاوان با توجه به قرار گرفتن در آبهای خلیج فارس را صادراتی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: امکان صادرات سوخت هواپیما از پالایشگاه لاوان به کشورهای مختلف به طور مستقیم وجود دارد و طرح بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت اين پالايشگاه تا پايان سال جاري تکميل و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

گفتنی است که در این پالایشگاه برای بیش از 1800 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

گزارش: حبیبه رحیمیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار