لاريجاني:

نبايد درباره سايت فوردو ماجراجويي شود/ دريافت تضمين امنيتي ايران از آمريكا، قصه‌پردازي غربي‌هاست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه ايران هيچگاه در خواست تضمین امنیتی از آمریکا نداشته است، گفت: این مسئله ناشی از قصه‌پردازی برخی از رسانه‌های غربی و اقدام برخی سیاستمداران غربی برای گمراه‌کردن اذهان عمومی است تا افکارعمومی متوجه اصل درخواست ما نشود.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره اخبار مجلس شورای اسلامی، علي لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار فایننشیال تایمز درخصوص عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال جمهوري اسلامي ایران و نقشش در فشارهای بین‌المللی علیه کشورمان گفت: از زمان روی‌کار آمدن اوباما یک دوره می‌گذرد و متاسفانه پشت حرفهایی که می‌زدند هیچ گاه عملی ندیدیم و او را جفاکار در حق همه مسلمانان نه تنها ملت ايران می‌دانیم.

وي در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره درخواست ایران برای داشتن یک تضمین امنیتی از آمریکا، خاطرنشان کرد: ایران هیچ‌گاه چنین درخواستی نکرده است چون دلیلی ندارد که آمریکا به کشورها تضمین بدهد، ما فقط خواستار حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و NPT هستیم.

رئيس قوه مقننه افزود: وقتی کشوری عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است باید به او کمک شود تا در حیطه مقررات به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابد که در این زمینه آژانس هیچ کمکی به ما نکرده است و ما خودمان در این زمینه فعالیت کردیم و هیچ درخواستی برای تضمین نداشته‌ایم و این مسئله ناشی از قصه‌پردازی برخی از رسانه‌های غربی و اقدام برخی سیاستمداران غربی برای گمراه‌کردن اذهان عمومی است تا افکارعمومی متوجه اصل درخواست ما نشود.

لاریجانی درباره دخالت آمریکا در سرنوشت سیاسی کشورهای منطقه گفت: آمریکا باید متوجه این مسئله باشد که از حکومت سوخته کشورهایی که مردم در آنجا انقلاب کرده‌اند و خواستار دموکراسی و حاکمیت مستقیم مردم بر سرنوشتشان هستند طرفداری نکند و به حقوق این کشورها احترام بگذارد و اعمالی انجام ندهد که نفرت کشورهای منطقه را از خود افزایش دهد، مثل همین فیلم اهانت‌آمیزی که درباره پیامبرگرامی اسلام (ص) ساخته‌اند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: متأسفانه کار آمریکا یا حمایت از دیکتاتورهای منطقه به علت همدستی با آنان و یا ایجاد التهاب و آشوب است که حتی خودشان هم قادر به جمع کردن آن نیستند مثل کاری که در سوریه انجام دادند و سلاح بسیاری در اختیار شورشیان قرار دادند تا مردم را قتل عام کنند.

وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا و انتخاب رامنی یا اوباما و تأثیر آن بر ایران خاطرنشان کرد: همیشه سیستم‌ها تصمیم‌گیرنده هستند نه شعارهای انتخاباتی؛ اینکه رامنی در مورد جنگ صحبت کند و شعار دهد حتماً خودش بهتر می‌داند که این کار هزینه سنگینی برایشان در پی خواهد داشت.

رئیس مجلس درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات اگر در چارچوب مقررات NPT و آژانس ادامه پیدا کند و از ایران خواسته نشود که از حقوق هسته‌ای خود دست بردارد، مطمئن هستم که این مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود؛ در غیر این صورت این گفتگوها به نتیجه نمی‌رسد، چه قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد و چه بعد از آن.

لاریجانی تصریح کرد: راهبرد آمریکا درباره منطقه دچار سرگیجی و سردرگمی سیاسی است که از عدم شناخت آنها از این حوزه نشأت گرفته است، مثل زمانی که به افغانستان وارد شدند و گفتند می‌خواهیم با طالبان و تروریستها مبارزه کنیم و حالا با همان‌ها نشسته‌اند و فالوده می‌خورند و برخی از استانها را بدانها واگذار کرده‌اند.

وی افزود: همه می‌دانند که هدف از گرفتن افغانستان دسترسی سهل‌تر به عراق و حمله به آن کشور بود که نتیجه این حمله، کشتار زیاد مردم و حتی چندین هزار سرباز آمریکایی بود و هیچ بمب اتمی هم در آن کشور پیدا نکردند و اطلاعاتی که به آمریکا داده شده بود همه غلط بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار فایننشیال تایمز در مورد تصمیم ایران برای ساخت زیردریایی هسته‌ای و نیاز به اورانیوم غنی شده بالای 20 درصد برای سوخت آن، گفت: طبق ضابطه پیش خواهیم رفت؛ اگر آژانس به کشورهای عضو، اجازه اورانیوم غنی‌شده بالای 20 درصد را بدهد، شامل حال ما هم می‌شود، اما در کل ما نیازی به این مقدار نداریم و حتی اگر آژانس به وظایفش عمل می‌کرد و صفحه‌های سوخت را برای رآکتور تهران در اختیار ما قرار می‌داد به همین مقدار هم نیازی نداشتیم.

وی درباره فعالیت فوردو تصریح کرد: این مسئله که ما در نطنز غنی‌سازی کنیم یا فوردو، هیچ تأثیری ندارد؛ آژانس در آنجا حضور دارد و نباید درخصوص فوردو ماجراجویانه برخورد شود.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که در محافل بین‌المللی مقایسه‌ای بین وضع کنونی ایران و سال آخر جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه وجود دارد خاطرنشان کرد: این مقایسه یک دلخوشی برای کسانی است که از آوردن فشار به ایران می‌خواهند مسرور باشند، ولی واقعیت آن است که پذیرش قطعنامه در آن زمان که همه کشورها از عراق و جنایت‌های صدام دفاع می‌کردند، اصلاً به ضرر ایران نبود و ما حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم و نگذاشتیم آنها به اهدافشان که می خواستند ایران را هفت روزه تصرف کنند، برسند.

وی افزود: در شرایط کنونی هم که تحریم‌ها صورت گرفته است، ثابت کرده‌ایم که مقاوم‌تر شده‌ایم و سعی می‌کنیم که با همت خود و جوانانمان کشوری مستقل‌تر شویم، ولی باید دید که آمریکایی‌ها چه نفعی از این دست کارها می‌برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران قصد خارج‌شدن از NPT را با توجه به حمله احتمالی اسرائیل به ایران خواهد داشت، گفت: الان چنین قصدی وجود ندارد ولی این سؤال در میان نخبگان جامعه شکل گرفته است که وقتی رژیم صهیونیستی حاضر نیست عضو NPT شود و بمب هسته‌ای می‌سازد و کشورهای دیگر را هم تهدید می‌کند و کسی از او سؤال و جواب نمی‌کند، در حالی که از آن طرف، آژانس از اعضای خود که در چارچوب قوانین هسته‌ای فعالیت می‌کنند حمایت نمی‌کند، پس خاصیت این نهادهای بین المللی چیست.

لاریجانی درخصوص دلیل حمایت ایران از انقلاب مصر یا کشور سوریه گفت: ایران به دلیل مسائل انسانی از مردم این کشورها دفاع می‌کند نه اینکه مانند سایر کشورها به دنبال وام‌خواهی از این کشورها باشد؛ معتقدیم که مردم هر کشوری باید برای خودشان تصمیم بگیرند که مثلاً رئیس جمهورش بماند یا برود.

وی اضافه کرد: کشورهایی که به سوریه اسلحه می‌فرستند در حالی که کوفی عنان به دنبال حل مسالمت‌آمیز مسئله بود، باید دید به دنبال چه هستند و یکی از دلایلی که کوفی عنان استعفا کرد، همین مسئله بود.

رئیس مجلس در خصوص ادامه جنگ در سوریه خاطر نشان کرد: طولانی‌شدن جنگ در سوریه به نفع کشورهای غربی نیست و فقط فرصت‌دهی به تروریست‌هاست که به دنبال اهداف خودشان باشند، ولی ما معتقد به دموکراسی هستیم.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار