گزارش باشگاه خبرنگاران از نشست سينماگران معترض به اقدامات حوزه هنري

نشست سينماگران معترض به اقدامات حوزه هنري امروز با حضور اهالي رسانه در دفتر "بشرا فيلم" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، نشست سينماگران معترض به اقدامات حوزه هنري با حضور "غلامرضا موسوي"، "فريدون جيراني"، علي سرتيپي"، "مهدي كرم پور"، "پيمان معادي"، "جمال ساداتيان"، "عبدالرضا كاهاني"، "مصطفي شايسته" و "مرتضي شايسته" در دفتر "بشرا فيلم" برگزار شد.
در ابتداي نشست "غلامرضا موسوي" تهيه‌كننده فيلم "من مادر هستم"، ضمن خوش آمدگويي به اهالي رسانه، گفت: اتفاقات به وجود آمده از سوي حوزه هنري غير منطقي است و با توجه به در اختيار داشتن يك سوم سينماي ايران اين اقدام غير مسئولانه صورت گرفته است.
وي ادامه داد: در اطلاعيه‌اي كه سازندگان شش فيلم توقيف شده ارائه دادند به نكاتي مهم از جمله عملكرد غير مسولانه، حركت به سمت سينماي دولتي و حذف بخش خصوصي اشاره كرده اند.
موسوي ضمن اشاره به مميزي مجدد فيلم‌ها،‌افزود: فقط وزارت ارشاد مي‌تواند در مورد سرانجام فيلم‌ها و مميزي آنها اقدام كند و حق قانوني اين سازمان است و هيچ مركزي حق مميزي مجدد ندارد.
وي اظهار داشت:‌ متاسفانه حركت حوزه هنري ريشه سينمايي، اجتماعي را خشك مي‌كند.
 موسوي تاكيد كرد: در حال حاضر ما نگران اكران فيلم‌هايمان نيستيم، بلكه نگران حركات افراطي و حذف بخش خصوصي هستيم.
 وي خاطر نشان كرد: براي نجات سينماي اجتماعي به همكاري و حمايت مردم و خبرنگاران نياز داريم تا جلوي حركت افراطي را بگيريم.
در ادامه "جمال ساداتيان" تهيه كننده "برف روي كاج‌ها" نيز در خصوص عملكرد حوزه هنري، گفت: بحث جلسه‌ي امروز سينماي اجتماعي است و از زماني كه وارد سينما شدم فيلم‌هاي اجتماعي با فراز و نشيب‌هايي مواجه شدند.
 وي ادامه داد: حوزه هنري در دو بخش فيلم‌سازي و سينماداري فعاليت دارد و آن‌ها نبايد خود را عقل كل بدانند و وارد حيطه‌اي شوند كه جزء وظايف آنها نيست.
 ساداتيان ضمن اشاره به اينكه سينما ملك شخصي نيست، افزود: خدمت رساني به مردم تنها وظيفه‌ي حوزه هنري است و وزارت ارشاد در خصوص ساختار روايي فيلم و پروانه ساخت آن مسئول است.
 وي اظهار داشت: صدور مجوز فيلم‌ها از سوي حوزه هنري دور از انصاف است و آنها نبايد در مورد اصلاحيه‌هاي فيلم اظهار نظر كنند.
 ساداتيان ادامه داد: اظهار نظر حوزه هنري در مورد فيلم‌هايي كه مردم خواستار آنها هستند نوعي فرصت سوزي است و نمي‌دانند چقدر به گيشه‌ي سينما و فيلم‌ها لطمه خواهند زد.
 "فريدون جيراني" كارگردان "من مادر هستم" نيز در مورد اتفاقات اخير سينماي امروز، گفت: حوزه هنري با كارگردانان محدودي از جمله "مازيار ميري"، "همايون اسعديان"، "محمدرضا هنرمند" و "رضا ميركريمي" همكاري لازم را دارد. وي ادامه داد: زماني مي‌توانند صنف‌هاي مستقل را از بين ببرند كه ما نباشيم كه متاسفانه ما هستيم و اجازه اين كار را نمي‌دهيم.
جيراني اظهار داشت: اين اقدام حوزه هنري به دعواي آنها با شوراي صنفي برمي‌گردد كه فيلم‌هاي ما نيز دامن‌گير دعواهاي بيروني شده است.
وي افزود: در حال حاضر دعوا بر سر فيلم‌هاي ارزشي نيست ،بلكه دعواهاي پشت پرده‌اي است كه تنها ما سازندگان، چوب اين دعواها را مي‌خوريم.
جيراني در پاسخ به ورود غير حرفه‌اي ها به سينما اظهار داشت:انتظاري از وزارت ارشاد نيست و ورود غير سينمايي‌ها ادامه خواهد داشت و اين اتفاقات به دعواهاي پشت پرده مربوط است.
"مرتضي شايسته" تهيه‌كننده "من همسرش هستم" نيز عنوان كرد: چرا بايد تفاهم نامه‌اي ميان "محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد با خاموشي انجام گيرد و محتواي آن منتشر نشود، من خواستار انتشار اين تفاهم نامه هستم. "ماني حقيقي" كارگردان "پذيرايي ساده"، ضمن تشكر از حمايت خبرنگاران از فيلم‌سازان عنوان كرد: ادعاي حوزه هنري مبني بر باورهاي غيرارزشي فيلم‌ها نادرست و دروغ است.
 وي ادامه داد: وضعيت سينما بسيار و نااميد كننده‌ است و حوزه هنري بايد از عواقب كارهاي خود آگاه باشد.
 حقيقي افزود: وزارت ارشاد بعنوان مجري ،قوانين و اخلاق فيلم‌ها را بهتر درك مي‌كند و افراد ديگري غير از آنها نمي‌توانند به امور آگاه باشند.
وي اظهار داشت: ما مشكلات پروانه نمايش فيلم‌هايمان با وزارت ارشاد را حل كرديم و كسان ديگري نمي‌توانند در اين موضوع دخالت كنند.
 حقيقي تاكيد كرد‌،درست است كه موضوع فيلم من اميدوار كننده نيست، اما دليلي بر مميزي مجدد آن و اكران نكردن آن توسط حوزه هنري نيست.
 "مصطفي شايسته" كارگردان "من همسرش هستم" نيز در ادامه گفت: تمام اقدامات و فعاليت‌هاي حوزه هنري سياست بازي بود و از قبل نيز ساماندهي شده و از بين بردن سينماي اجتماعي نتيجه‌ي اقدامات آنها است.
 وي ادامه داد: من كسي هستم كه فيلم ساختن و فيلم ديدن را دوست دارم و وارد هيچ گونه جريان سياسي نمي‌شوم.
شايسته افزود: حوزه هنري صدمات بسياري را به فيلم‌ها وارد مي‌كند، فيلمي مثل "خوابم مي‌آد" با اقدام حوزه هنري يك ميليارد ضرر مالي ديد و كسي هم پاسخگو نيست.
 "عبدالرضا كاهاني" كارگردان "بي‌خود و بي‌جهت" ضمن اشاره به مشكلات بسيار سينما،‌عنوان كرد: تمام مشكلات سينمايي به مديريت مديران سينمايي بر مي‌گردد و ضعيف‌ترين افرادي كه انتظاري از آنها نيست، در سينما مديريت دارند.
وي ادامه داد:من صدور پروانه نمايش از سوي وزارت ارشاد را قبول ندارم چه برسد به حوزه هنري.
 كاهاني اظهار داشت:‌حوزه هنري كه ادعا دارد فيلم هاي ما غير اخلاقي و ضد خانودگي است، بداند كه رفتار مديران سينمايي ضد اخلاقي تر است.
كارگردان "بي‌خود و بي‌جهت" افزود: حوزه هنري چيزي از خانواده‌ نمي داند و دائم در حال دروغ گويي است و ما دوست داريم حرف‌هاي واقعي بزنيم.
 كاهاني تاكيد كرد:‌اقدام حوزه هنري غير اخلاقي است و آيا آنها با زندگي ما بازي مي كنند يا ما كه فيلم مي‌سازيم؟ در اصل ما شاكي هستيم.
وي بيان كرد:‌اكنون من حس درويشي را دارم كه اتفاقات الان برايم فرقي ندارد و نسبت به اكران نكردن فيلم هيچ عكس‌العملي ندارم و تنها حضورم در اين جلسه حمايت از فيلم‌سازان ديگر است.
 مهدي كرم پور، كارگردان "پل چوبي" در ادامه صحبت‌هاي ساداتيان،‌افزود: سينما و فيلم موضوع اصلي و مورد بحث اتفاقات امروز است، اتفاقاتي كه سينما را از بين خواهد برد .
 وي ادامه داد: حوزه هنري قصد دارد سينما را نابود كند و معلوم نيست كه چه كساني از نابودي سينما سود خواهند برد.
 وي ادامه داد: سازمان تبليغات سينمايي بايد در خصوص بودجه‌ي فرهنگي اقدامات لازم را انجام دهد تا سينما بتواند كار خود را انجام دهد.
 "علي سرتيپي" تهيه‌كننده "پل چوبي" عنوان كرد: حوزه هنري سينما را وارد جريان سياسي كرده است كه تعدادي از فيلم‌هاي خوب قرباني اين سياست بازي‌ها شده است.
وي ادامه داد: اختلاف سليقه‌ها در سينما وجود دارد و نبايد اين اختلافات جلوي رشد سينما را بگيرد.
همچنين در پايان "پيمان معادي" كارگردان " برف روي كاج‌ها" گفت: عملكرد حوزه هنري غير منطقي بوده و در ادامه تعدادي از فيلم‌ها ابزار اين بازي‌ها و اقدامات غير اخلاقي شده است.
وي ادامه داد:"برف روي كاج‌ها" بهترين فيلم مردمي بوده و در صورتي كه آن را اكران نكنند با مردم طرف خواهند بود.
 وي تاكيد كرد: فيلم‌هاي ما اخلاق و بي‌بند و باري هاي اجتماعي را نمايان ميكند و اكران نكردن به شيطنت آنها بر مي‌گردد و اينكه مسئولان نسبت به سينما آگاهي ندارند./م
برچسب ها: معترض ، سینما ، جیرانی ، سرتیپی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۱
من به عنوان یکی از میلیون ها بیننده سینما بارها و بارها از صرف هزینه و دیدن فیلم هایی که بار مفهومی چندانی ندارد حس پشیمانی داشته ام.
من نمی دانم حوزه هنری چه ایرادهایی به فیلم ها می گیرد که اینقدر همه گله مندند اما من تماشاچی که فیلم ها دقیقا برایم ساخته می شود بارها فیلم هایی را دیده ام که در شگفتم چطور از فیلتر وزارت ارشاد و حوزه هنری رد شده اند.
فیلم هایی که گویی تنها با حضور یک یا دو به اصطلاح سوپر استار قصد فروش دارد و بس. از پوشش های بازیگران فیلم هم که هیچ نگوییم بهتر است.
آخرین اخبار