مطبوعات آمريکا ؛

حمله به سفارت آمريکا در ليبي يک شکست بزرگ اطلاعاتي براي اين کشور بود

مطبوعات آمريکا روز دوشنبه نوشتند حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي که با کشته شدن سفير آمريکا در ليبي همراه بود، ضربه اي شديد به دستگاه اطلاعاتي آمريکا بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، علت اين تحليل از سوي مطبوعات آمريکا اين بود که ماموران سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا و نيز پيمانکاران اطلاعاتي آمريکا از جمله افرادي بودند که در پي اين حمله به سرعت از محل خارج شدند.
روزنامه نيويورک تايمز نوشت اين حمله به کنسولگري ليبي در حالي روي داد که از جمله اهداف اطلاعاتي ماموران سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا سيا در کشوري مانند ليبي شبه نظاميان اسلام گرايي بودند که به دست داشتن در حمله يازده سپتامبر به کنسولگري آمريکا در بنغازي متهم شده اند. گفته مي شود گروههاي شبه نظامي که حمله اخير را صورت دادند احتمالا از اعضاي گروه وابسته به القاعده در شمال آفريقا هستند.
در پي اين حمله  که به کشته شدن کريس استيونس سفير آمريکا و سه آمريکايي ديگر منجر شد، بيش از بيست آمريکايي به سرعت ليبي را ترک کردند. از جمله اين افراد ده مامور سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا و چندين پيمانکار اطلاعاتي بودند که گروههاي مسلح در بنغازي را زير نظر داشتند.
يک مسئول امريکايي که در ليبي حضور داشت اين حمله را يک شکست فاجعه بار اطلاعاتي توصيف کرد و گفت ضربه محکمي به ما وارد شد.
با اين حال اين روزنامه به نقل از يک مسئول ديگر آمريکايي نوشت آمريکا هنوز در حال جمع آوري اطلاعات از طريق ديگر روشها از جمله استفاده از خبرچين ها، شنود مکالمات تلفني و استفاده از تصاوير ماهواره اي است. وي گفت بسته شدن کنسولگري آمريکا در بنغازي به اين معنا نيست که آمريکا ديگر بنغازي و ديگر مناطق شرق ليبي را تحت نظارت اطلاعاتي ندارد.
نيويورک تايمز همچنين نوشت برخلاف گزارشهاي اوليه يک ساختمان ديگر ديپلماتيک آمريکا در بنغازي که مورد حمله قرار گرفت اصلا قرار نبود که مامني براي ماموران اطلاعاتي باشد. هفته گذشته هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا از آغاز تحقيقات رسمي درباره امنيت ساختمانهاي ديپلماتيک آمريکا در ليبي خبر داد.
دولت آمريکا پيش از اين اعلام کرده بود اين کشور بر اين باور است که افراط گرايان در واقع براي حمله به کنسولگري آمريکا برنامه ريزي نکرده بودند با اين حال از اعتراضات خودجوش درباره انتشار فيلم موهن براي حمله به اين کنسولگري استفاده کردند.
کاخ سفيد نخستين بار روز پنجشنبه حمله اخير به سفارت ليبي را حمله اي تروريستي توصيف کرد و گفت اين حمله مي تواند با القاعده ارتباط داشته باشد.
 با اين حال مايک راجرز رييس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا روز يکشنبه درباره اينکه اصلا اعتراضي مردمي در برابر کنسولگري امريکا روي داده است ابراز ترديد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار