"ام اس" بیشتر افراد را در اولين سال هاي زندگي كاري درگير مي كند

مولتيپل اسكلروزيس "ام اس" يك بيماري مزمن سيستم ايمني است كه با دميلينيزاسيون و تخريب آكسو نها مشخص مي شود. اين بيماري در هر سني ايجاد می شود ولي معمولا در سنين 40-20 سال تشخيص داده مي شود.

 به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن ام اس ايران؛ دکتر فرناز اعتصام روانپزشک مرکز تحقیقات msبیمارستان سینا گفت:با توجه به اينكه درگيري سلولهاي عصبي در هر قسمتي از مغز و طناب نخاعي مي تواند اتفاق بيفتد ، طيف وسيعي از علائم از قبيل اسپاسم و ضعف عضلاني و ناتواني حركتي، علائم چشمي مانند دوبيني،تاري ديد يا از دست رفتن قدرت بينايي، اختلال عملكرد روده و مثانه بصورت بي اختياري يا تكرر ادرار، يبوست يا نشت مدفوع، علائم حسي مثل كرختي ، بي حسي ، سوزن سوزن شدن و درد در نواحي مختلف بدن،  مشاهده مي شود.
                                                                                                                    

وی در ادامه عنوان کرد:از زمان شناخت MS به عنوان يك بيماري ، توجه پزشكان و بيماران اكثرا بر ناتواني جسمي همراه با اين بيماري متمركز بوده است ولي در دهه اخير ، اختلال در عملكرد حوزه هاي مختلف شناختي در بيماران MS مورد توجه بسیاری ازافراد قرار گرفته است.     
                                                                                                          
وی در ادامه عنوان کرد:از زمان شناخت MS به عنوان يك بيماري ، توجه پزشكان و بيماران اكثرا بر ناتواني جسمي همراه با اين بيماري متمركز بوده است ولي در دهه اخير ، اختلال در عملكرد حوزه هاي مختلف شناختي در بيماران MS مورد توجه بسیاری از افراد  قرار كرفته است.                                                             

این روانپزشک با بیان اینکه اختلال شناختی با شيوع 40 تا70 درصدی همراه است ،گفت: در همه زیرگروه ها و مراحل اين بيماری و حتي اشكال خفيفتر آن مانند سندرم مجزای باليني(CIS) و MSخوش خيم مشاهده مي شود. تظاهرات باليني اين اختلال ، متغيربوده و مي تواند از اشكال خفيف بصورت مشكلات در حافظه كوتاه مدت ، توجه و تمركز و اختلال در عملكرد اجرايي تا بطور نادربصورت نقايص شديدي مانند دمانس، ديده شود.                                                                          

دکتر اعتصام بیان داشت:بيماري ام اس، بیشتر افراد را در اولين سال هاي زندگي كاري درگير مي كند. اختلال شناختي در اين افراد، مي تواند كاملا ناتوان كننده بوده وهزينه سنگيني را از نظر فردي و اجتماعي وارد كند. اين مسئله به خوبي شناخته شده كه اختلال شناختي نه تنها داراي اثرات بالقوه اي بركاهش كيفيت زندگي بيماران است، بلكه مي تواند بر عملكرد روزانه مانند قابليت تصميم گيري هاي لازم در روند درمان بيماري و پذيرش و پيگيري دستورات درماني ، حفظ روابط اجتماعي و توانايي رانندگي تاثيرگذاشته است.                                                                            

این روانپزشک مرکز تحقیقات msبیمارستان سینا در ادامه افزود: در حال حاضر از دو رويكرد درمان دارويي و غير دارويي در مقابله با اختلال شناختي در افراد استفاده مي گردد. هنوز درمان دارويي كاملا موثري براي درمان اختلال شناختي در بيماران MS وجود  ندارد.                                                                                                        

 تحقيقات انجام شده اين مسئله را مطرح مي كنند كه دارو هاي تعديل كننده بيماري مانند"اينتر فرونها "ممكن است از پيشرفت اين اختلال بكاهند.و داروهاي ديگري از قبيل مهاركننده هاي مانند دونپزيل و ريواستيگمين نيز در اين زمينه بكار مي روند اما تاكنون شواهد محكمي مبني بر اثربخشي آنها در بدست نيامده  است.
بسياري از برنامه هاي بازتواني ذهني در مراكز درماني تحت نظر متخصصين صورت ميگيرد لذا مشكلاتي مانند تعميم مهارت هاي يادگيري شده ، ميزان دسترسي همگاني به آنها، زمان محدود آموزش و يادگيري، و بهره وري هزينه همراه با اجراي اين برنامه ها وجود دارد. برنامه هاي فردي در محيط خانه براي افراد مي تواند با مزايايي مانند زمان بيشتر يادگيري در محيطي آشناتر و واقع گرايانه تر و هزينه پايينترهمراه باشد.                                                                           

 قابل ذکر است:در حال حاضر در مركز تحقيقات بيمارستان سينا طرحي تحقيقاتي با استفاده از تمرينات شناختي رايانه اي در حال انجام است . همچنين مجموعه اي از تمرينات شناختي براي انجام در خانه طراحي شده كه در حال آماده سازي نهايي براي ارزيابي ميزان كارآمدي آن در بيماران MS مي باشد.

قابل ذکر است:نهمین کنگره بین المللی ام اس ایران 11 تا 12 آبان 91 در هتل المپیک ایران برگزار می شود و تا کنون 50 مقاله به دبیر خانه این کنگره از شهرهای مختلف رسیده است و شرکت کنندگان تنها تا 15 شهریور فرصت دارند مقالات خود را ارسال کنند./ح

برچسب ها: ام اس ، مغز ، سیستم ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار