نیویورک تایمز: هدف تمام فشارهای آمریکا به ایران روی کار آوردن اصلاح طلبان است

روزنامه نيويورک تايمز نوشت: تلاش‌هاي كنوني براي ايجاد فشار اقتصادي بر ايران باید با تلاش براي حمایت از اپوزيسيون داخلي همراه شود؛ هدف اين سياست تضعيف نظام ایران تا حدي است كه مجبور به كنار گذاشتن سياست‌هاي كنوني و مذاكره با اپوزيسيون داخلي شود.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز به صراحت تاکید کرد که هدف آمریکا از همه فشارهایی که به بهانه موضوع هسته‌ای به ایران می‌آورد، وادار کردن نظام(رهبری) به پذیرش اصلاح طلبان بویژه در دولت است.

این روزنامه در مقاله‌ای بی سابقه نوشت: « با توجه به روند پيشرفت ايران در موضوع هسته‌ای تحريم‌ها و خرابكاري ديگر براي كند كردن روند برنامه هسته‌اي اين كشور كافي نيست. تنها یک توافق است كه شايد ما را به اين هدف برساند».

نیویورک تایمز که نزدیک‌ترین روزنامه به دولت آمریکاست، ادامه می‌دهد: «مشكل اصلي اين‌جا است كه بايد به كاهش تدريجي تحريم‌ها پرداخت تا رژيم نيز همكاري کند. زماني كه توافقي اوليه صورت گرفت، آمريكا بايد درایجاد یک استراتژي براي تغيير پارامترهاي سياست داخل ايران پيشرو باشد. تلاش‌هاي كنوني براي ايجاد فشار اقتصادي بر ايران باید با تلاش براي حمایت از اپوزيسيون داخلي همراه شود. هدف اين سياست تضعيف نظام ایران تا حدي است كه مجبور به كنار گذاشتن سياست‌هاي كنوني و مذاكره با اپوزيسيون داخلي شود. در واقع اين سياست جمهوري اسلامي را وادار به مصالحه مي‌كند تا بتواند در قدرت بماند. جامعه بين‌المللي وقايع جديدي را ايجاد نمي‌كند، بلكه از موارد موجود استفاده بهينه‌اي مي‌كند. [آيت‌الله] علي خامنه‌اي، تحت چنين فشار فزاينده‌اي با اپوزيسيون مذاكره و مصالحه خواهد كرد. افرادي در بين نخبگان سياسي ايران وجود دارند كه هزينه جاه‌طلبي‌هاي ايران را بيش از حد مي‌دانند و خواستار سياست متفاوتي در قبال جامعه بين‌المللي هستند. مسئله اين‌جا است كه اين افراد به حاشيه رانده شده‌اند. اگر [آيت‌الله] خامنه‌اي احساس كند از قدرتش كاسته شده است، شايد دولت را به نحوي تغيير دهد كه شخصيت‌هاي اپوزيسيون را نيز در آن بگنجاند تا اندكي ميانه‌روي و عمل‌گرايي در نظام تزريق كنند».

به این ترتیب نیویورک تایمز به صراحت این ارزیابی را ارائه می‌دهد که هدف فشارهای غرب روی کار آوردن اصلاح طلبان در ایران است چرا که آمریکایی‌ها معتقدند تنها در این صورت است که مثلا در موضوع هسته‌ای می‌توانند به نتیجه مطلوب خود که همان تغییر رفتار نظام در این حوزه است برسد.

احتمالا به همین دلیل است که نیویورک تایمز توصیه می‌کند که آمریکا نباید تا زمانی که اصلاح طلبان روی کار نیامده‌اند دنبال یک توافق جامع با ایران باشد بلکه فعلا فقط باید در پی یک توافق محدود برای خرید زمان باشد.

این روزنامه می‌نویسد: «ما براي محدودسازي اهداف هسته‌اي ايران به دو استراتژي نياز داريم. چالش فوري رسيدن به توافقي است كه محدوديت‌هايي را در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ايجاد مي‌كند. اما اين پايان داستان نيست، بلكه اولين گام در جهت به دست آوردن زمان براي اجراي استراتژي است كه همكاري تهران را گسترش داده و اندكي از شدت سخنان آن بكاهد».

یادآوری این نکته در اینجا لازم است که منابع غربی بارها تاکید کرده‌اند که هدف تحریم‌ها هم فشار به مردم برای سوق دادن آنها به سوی اصلاح طلبان به عنوان کسانی است که غرب حاضر است به خاطر آنها فشارها را کم کند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار