زاهدان /

رشد 86 درصدی ارزش صادرات سیستان‌وبلوچستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از رشد 86 درصدی ارزش صادرات این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان نادر میرشکار اظهار داشت: با تقویت و توسعه ظرفیت‌های تجاری در سطح استان، صادرات و تجارت خارجی در سیستان و بلوچستان ارتقا یافته است.
وی افزود: بهبود کیفیت محصولات و خدمات صادراتی و افزایش تولید صادرات محور گسترش و تنوع کالا و خدمات صادراتی استان از جمله اهداف کلان توسعه تجارت خارجی استان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تبدیل شدن تهدیدها در ارتباط با توسعه تجارت خارجی به فرصت هم‌اکنون شاهد صادرات کالا و خدمات از استان به سایر کشورها به ویژه افغانستان و پاکستان هستیم.
میرشکار بیان داشت: سهم استان در تجارت خارجی کشور با توجه به وجود بازارهای کشورهای همسایه و آسیایه میانه و وجود کنسولگری‌های کشورهای افغانستان و پاکستان و هندوستان و امکان ترانزیت کالا از استان به کشورهای همسایه و آسیای میانه افزایش چشمگیری داشته به گونه‌ای که در سه سال گذشته شاهد میانگین رشد 26 درصدی در صادرات غیر نفتی اعم از کالا و خدمات بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته صادرات بر مبنای هدف گذاری صادرات استان و برنامه پنجم توسعه کشور رشد آن در سال نود نسبت به 89، 20 درصد بوده که 6 درصد از اهداف برنامه تدوین شده پیشتر هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در سال 84، 108 میلیون دلار کالا از استان صادر شده که این رقم هم‌اکنون به 319 میلیون دلار در سال 90 رسید با توجه به اینکه بر اساس هدف گذاری اهداف کمی صادرات غیر نفتی استان میزان صادرات 228 میلیون دلار برنامه‌ریزی شده بود.
میرشکار به صادرات بیش از 197 میلیون دلاری طی پنج ماه سال 91 اشاره کرد و گفت: صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان در پنج ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن دو برابر و از لحاظ ارزش 86 درصد رشد داشته است.
وی افزود: بر اساس گزارشات گمرکات استان این میزان صادرات طی 4 هزار و 325 فقره اظهارنامه صادراتی به وزن 565 هزار و 777 تن و ارزش 197 میلیون و 452 هزار و 231 دلار صورت پذیرفته است. /س

برچسب ها: رشد ، ارزش ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.