علیرضا سجادپور:

جشنواره اتحاد یک حرکت ریشه دار در میان رسانه های اسلامی است

معاون امور فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی و عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره بین المللی اتحاد گفت: جشنواره اتحاد در حال تبدیل به یک حرکت ریشه‌دار فرهنگی در میان رسانه های اسلامی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از دبیرخانه چهارمین جشنواره اتحاد، علیرضا سجادپور با بیان این که ایران به عنوان یک قطب جدی فکری و فرهنگی در جهان مطرح است، گفت: بخصوص با توجه به تحولات اخیر که در منطقه صورت پذیرفته و تاثیر قطب فرهنگی ایران را بسیار بیشتر از گذشته کرده، لازم است که در عرصه هنر رسانه حضور گسترده‌تری در سطح منطقه و حتی فرامنطقه‌ای داشته باشیم.
وی افزود: یکی از راهکارهای این حضور و تعامل گسترده، برگزاری جشنواره ها است.
به گفته سجادپور برگزاری جشنواره در همه جای دنیا به تعامل بهتر، کشف استعدادها، رشد برنامه‌ها و همکاری گسترده‌تر کمک کرده و نقش ایران را به عنوان یک قطب فکری و فرهنگی برجسته‌تر می‌کند.
معاون سازمان سینمایی، ضمن اشاره به این مطلب که خوشبختانه انواع این تبادلات و ارتباط های رسانه‌ای و جشنواره‌ای را در سطح منطقه داریم، گفت: این جشنواره که چهارمین دوره خود را می‌گذراند در حال تبدیل به یک حرکت ریشه‌دار است.
وی با بیان این که ارتباط و تعامل رسانه ملی با رسانه های مختلف منطقه ای در کشورهای هم کیش و هم دین و همراه روزافزون و مثبت بوده و در حال گسترش است، گفت: از این نظر برگزاری چنین جشنواره هایی را بسیار مثبت ارزیابی می کنم، بویژه این که احساس می کنم حضور و اثرگذاری اندیشمندانه صاحبان مسلمان آراء و اندیشه های متعالی و پویا، در تولیدات غیر نمایشی پذیرفته شده در چهارمین دوره جشنواره اتحاد محسوس تر شده است.
وی افزود: در دنیای امروز که با انحصار خبری گسترده از جانب غرب روبرو هستیم، با توجه به قدرت دیجیتال و وجود ماهواره و اینترنت امکان ورود به این مبحث و شکستن این انحصار برای ما وجود دارد، اما لازمه دست یابی به آن افزودن بر جذابیت آثار تولیدی است.
سجادپور تصریح کرد: هم اکنون نشانه های باز شدن این راه و شکستن این انحصار را می بینم چنانچه  ایران با تاسیس شبکه های متعدد جهانی توانسته است جای پای خوبی در این عرصه ایجاد کند.
وی ضمن تاکید بر حرکت هنرمندان ایرانی به سمت تولیدات مشترک با برنامه سازان و فیلمسازان مسلمان ، گفت: تولید مشترک با کشورهای اسلامی ارتقاء و  رشد دو جانبه را به دنبال  خواهد داشت. علاوه بر آن، فراهم آمدن بازارهای بهتر برای عرضه و فروش به واسطه بازیگران، قصه، لوکیشن، جغرافیا،  و قصه مشترک خواهیم داشت و با انتقال تجربیات، سطح کشورهای ضعیف هم بالاتر می رود.
عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره اتحاد با بیان این که تعامل فیلمسازان مسلمان با یکدیگر، «از نان شب هم واجب تر است»، اظهار کرد: شاید به همان اندازه که سیاستمداران بایستی برا ی مقابله با حرکت های جهانی با یکدیگر تعامل داشته باشند، هنرمندان نیز با یکدیگر تعامل برقرار کنند. زیرا مطمئنا اگر عقبه سیاسی ما با فرهنگ همراهی و حمایت نشود، به رشد و جایگاهی که خواهان آن هستیم، نخواهیم رسید. نرسیم.
سجادپور با عنوان اینکه درواقع این فرهنگ است که می تواند به موفقیت در سیاست و ارتباطات دیپلماتیک، عمق بدهد، در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات رسانه ای شبکه های اسلامی توانایی مقابله با هجمه های غربی را دارند، گفت: از نظر کمی دنیای غرب سیطره عجیبی بر جهان دارد به گونه ای که در اروپا که مدعی فرهنگ و استقلال فکری است، سیطره آمریکا بسیارجدی و محسوس است. اما از آنجا که ایران در منطقه رهبری دارد، توانسته است این سد را بشکند ولی با اینکه بقیه کشورها نیز این روند را آغاز کرده اند، اما هنوز این تلاش ها کفایت نمی کند و نمی تواند نیازهای عمومی مردم منطقه و فرا منطقه را پاسخ دهد. 
معاون امور فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی تاکید کرد: در حال حاضر باید رشد بیش از 30 درصدی در تولید سالانه آثار نمایشی داشته باشیم تا به کف نیاز مخاطب مان برسیم و مد نظر داشته باشیم که وقتی مخاطب جذب شد باید به سراغ تنوع بخشی تولیدات رفت تا مخاطب حفظ شود.
سجادپور در پایان اشاره کرد:  لازم است برای جذب مخاطبان انگلیسی و اسپانیولی نیز برنامه ریزی و اقدام جدی شود زیرا  این زبانها ،زبان طیف وسیعی از مردم جهان هستند.علیرضا سجادپور در کنار جمال شورجه دو تن از داوران بخش نمایشی آثار تلویزیونی چهارمین جشنواره اتحاد( جشنواره بین المللی تولیدات رادیو. و تلویزیونهای  کشورهای اسلامی) هستند که داوري تولیدات این حوزه را از میان فیلم های سینمایی، تله فیلم ها و سریال های داستانی تهیه شده در شبکه های تلویزیونی عضو اتحادیه رادیو و تلویزیو نهای اسلامی را  به عهده داشته اند.
گقتني است، اختتامیه این دوره از بعد از ظهر سه شنبه چهار مهرماه در مرکز همایش های بین المللی  صدا و سیما برگزار می شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار