اردبیل/

معرفی 19 رقم زراعی و باغی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یک سال گذشته بیش از 19 رقم جدید زراعی و باغی برای مناطق مختلف کشور معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ جهانگیر پر همت دیروز در جریان رونمایی و بازدید از چندین رقم تولیدی مناطق دیم در اردبیل افزود: تلاش محققات کشورمان بر این است تا با معرفی ارقام جدید بتوانند به تنوع کشت در مزارع دیم کمک کنند به طوریکه برای معرفی 19 رقم جدید بیش از 13 سال کار تحقیقاتی صورت گرفته است.

وی گفت: ما برای معرفی ارقام جدید آزمایشات مختلف با هدف سازگاری آنها با محیط و فضای طبیعی انجام دادیم به طوریکه دو رقم معرفی شده جدید از ویژگی‌های ممتاز در کشت دیم در مناطق سردسیر برخوردار هستند.

پرهمت افزود: در این ارقام جدید توجه ویژه برای علوفه برای دام شده است به گونه‌ای که حبوبات و ماشک به دلیل داشتن شاخ و برگ زیاد برای گاوداری‌ها و افزایش شیردهی آنها بسیار مؤثر و کارآمد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: کشت مخلوط این بذور با گندم و جو سبب می‌شود تا در سال‌های بعدی نیز بر اثر ریزش این بذور رشد و بالندگی را شاهد باشیم به طوریکه در سایه معرفی این رقم میزان تولید به بیش از هفت تن در هکتار رسیده که این خود برای تعلیف دام‌ها مناسب است.

رئیس مؤسسه دیم کشور همچنین در این مراسم با بیان اینکه تنوع ارقام در محصولات دیم بسیار کم است، افزود: ما سعی کردیم در تولید ارقام جدید به تنوع و پایداری تولید توجه داشته باشیم.

علیرضا غفاری گفت: ما رقمی از محصول عدس را معرفی کردیم که در مقابل بیماری فوزاریوم بسیار مقاوم است و در سال‌هایی که این بیماری بروز کرده و تولید را به صفر می‌رساند با کشت این ارقام می‌توان جلوی آسیب‌ها را گرفت./س

برچسب ها: اردبیل ، معرفی ، ارقام ، زراعی ، و ، باغی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.