کلينيک درد؛

چرا گرما درد را کم مي‌کند؟

ديده‌ايد که تا ضربه‌اي به دست و پايتان مي‌خورد، يا جايي از بدنتان درد مي‌گيرد، قديمي‌ها توصيه مي‌کنند آن قسمت را گرم کنيد تا درد آرام شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛درد باعث گرفتگي و تشنج عضلات مي‌شود و بعد از آن جريان خون در عضلات كاهش مي‌يابد، اكسيژن و مواد مغذي كمتري به آنها مي‌رسد و اين چرخه ادامه مي‌يابد. وقتي كه به منطقه دردناك بدن گرما مي‌دهيم، در واقع جريان خون در آن منطقه را افزايش مي‌دهيم و چرخه درد را مي‌شكنيم. به همين دليل است که خيلي از پمادها و لوسيون‌هاي ضددرد، خاصيت گرمابخشي دارند و البته قديمي‌ها، اين خاصيت را با استفاده از دستمال داغ، خشت آتش ديده، کيسه آب گرم يا وسايل گرمايشي ديگر تامين مي‌کردند.

روش گرمادرمانی، بیشتر برای تسکین دردهای مزمن و زیرساخت‌های عصبی به‌کار می‌رود که معمولاً با انجام این روش، فرد پس از گذشت 48 ساعت تأثیر مثبت آن را به صورت کاهش درد مشاهده می‌کند. با این کار، نواحی دچار اسپاسم و گرفتگی، بهبود می‌یابند و با کاهش التهاب، افزایش عملکرد مفاصل و از بین رفتن اثر کوفتگی روبه‌رو می‌شویم.
يكي از مزاياي استفاده از گرما، جريان پيدا کردن خون در آن مناطق و قسمت‌هاي خاص بدن است. اين خون‌رساني، مکانيسم‌هاي احساس درد را در مغز شما دستکاري مي‌کنند و در واقع مغز شما به جاي احساس درد، متوجه حس گرما مي‌شود.

استفاده از گرما ممکن است درد و سفتی مفصل را کاهش دهد. حمام داغ و کمپرس گرم در موارد تشدید درد و التهاب تسکین بخش است. از کیسه یخ نیز می توانید برای کاهش درد استفاده کنید.

نکته‌های مراقبتی

1. اگر نسبت به آب گرم و داغ خیلی حساس هستید، بهتر است میان کیف آب‌گرم و سطح پوست خود یک یا چند لایه حوله نرم بگذارید تا مانع آسیب یا سوختگی پوست‌تان شوید.

2. کیف آب‌گرم را حداکثر 15 تا 20 دقیقه روی محل مورد نظر بگذارید.

3. اگر هنگام گرمادرمانی به هر شکل آن، روی پوست خود تغییراتی مانند تغییر غیرطبیعی رنگ یا درد و سوزش زیاد حس کردید، درمان را متوقف کنید.

4. هرگز موقع خواب از کیف آب‌گرم استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است خواب‌تان ببرد و پوست‌تان بسوزد.


 در چه مواردی نباید از گرمادرمانی استفاد کرد؟

• فرد دچار آسیب حاد عصبی است.

• فرد دچار زخم باز یا آسیب خارجی در پوست است.

• فرد دچار گردش خون مختل‌شده و معیوب است.

• فرد دچار اختلال تنظیم درجه حرارت بدن است.

• وقتی بافت بدن دچار اختلالات غیر‌معمول مانند توده‌های سرطانی است.

• روی قسمتی از پوست که دچار خون‌مردگی یا خونریزی است./ح


برچسب ها: گرما درمانی ، درد ، آب گرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.