زنجان/

استرس، ترس و افسردگی مهمترین علل خودداری محصلان جدید از رفتن به مدرسه

استرس و ترس از وقوع رخدادی ناگوار در خانه و افسردگی مهمترین علل خودداری محصلان جدید از رفتن به مدرسه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یك مشاور امور خانواده به عوامل خودداری دانش آموزان به ویژه محصلان جدید از حضور در مدرسه با وجود گذشت دو روز از آغاز سال تحصیلی اشاره كرد و گفت: نا آشنا بودن فضای مدرسه و افسردگی كودكان مانعی بزرگ در برابر جدایی آنها از والدین محسوب می شود.

محمدی ترس از مدرسه را در دوره های مختلف قابل مشاهده دانست و افزود: این موضوع را بین دانش آموزان اول تا سوم دبستان می توان بیش از سایر گروه ها مشاهده كرد.

وی والدین را دارای نقش مهمی در درمان افسردگی و اضطراب كودكان دانست و گفت: پدر و مادرها باید تا حد امكان از استرس موجود در خانواده، طلاق، بد رفتاری و تنبیه فیزیكی كم كنند و با ایجاد محیطی آرام، امنیت خاطر كودكان را افزایش دهند.

این مشاور خانواده برلزوم تشویق كودكان برای شروع یك زندگی مستقل با رفتن به مدرسه تاكید و خاطر نشان كرد: نباید مدرسه را به خانه آورد و باید زمینه مواجهه كودكان با ترس از مدرسه را ایجاد كرد، تا آنان با قرار گرفتن در محیط، به بی دلیل بودن نگرانی خود پی ببرند.

محمدی مدرسه رفتن مرتب را موجب كاهش علائم افسردگی در كودكان دانست و افزود: والدین تا حد امكان سعی كنند، امكانات لازم برای كمك و حمایت از كودك فراهم شود و همكاری و هماهنگی مستمر با روانشناسان و مشاوران خانواده برای رسیدن به درمان مناسب صورت گیرد.

وی یادآورشد: در مواقع بسیار شدید، لازم است خانواده ها به ویژه مادران به صورت تدریجی در زمان های مختلف از كودكان خود فاصله گرفته و از وابستگی آنها كم كنند.

این مشاور در نظر گرفتن تشویق و جایزه برای موفقیت های كودك را از دیگر روشهای بهبود افسردگی دانست و اظهار كرد: در صورتی كه با تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده، كودكان از رفتن به مدرسه و مهد كودك امتناع كردند، نباید محیط منزل را به محل مناسبی برای تفریح و خوشگذرانی آنان تبدیل كرد.

محمدی با درخواست از معلمان برای اعمال رفتار یكسان با كودكان وابسته به والدین و افسرده، گفت: معلمان می توانند والدین را با روش برخورد مناسب در خانه با كودكان آشنا كرده و آنان را به داشتن رفتاری یكسان با مدرسه در منزل تشویق كنند.

این مشاور خانواده خاطر نشان كرد: والدین علیرغم ایجاد زمینه ای برای كاهش وابستگی كودكان، نباید آنان را به خاطر هر كاری از محبت و علاقه خود محروم كنند.
برچسب ها: استرس ، محصلان ، مدرسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.