پاسخ مسلمانان به فیلم موهن در فضای مجازی/ تحریم یوتیوب و گوگل

درحالی که تظاهراتها علیه فیلم موهنی که پیامبراسلام را مورد اهانت قرار داده بود شکل بارزی از اعتراضها بود؛ فعالان مسلمان فضای مجازی در سراسر جهان تصمیم دارند در اشکال مجازی چون تحریم گوگل و یوتیوب با این اقدام مبارزه کرده و خشم خود را اعلام کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به دنبال ساخت فیلم موهن " معصومیت مسلمانان" که ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) را مورد اهانت قرار داده است و بخشهایی از آن در یوتیوب (سایت اشتراک ویدئو) قرار گرفته، مسلمانان در بسیاری از نقاط جهان خواستار تحریم این سایت شده اند؛ چرا که پیش از چنین تصمیمی آنها از مدیریت سایت یوتیوب خواستند که این فیلم را از روی سایت خود حذف کند اما این درخواست مورد پذیرش قرار نگرفت.

براساس اظهارات افرادی که ستادی به همین منظور راه اندازی کرده اند، اگر یوتیوب زودتر از این فیلم را از روی سایت خود حذف می کرد، شاید تظاهراتها به خشونت کشیده نمی شد و صدمات کمتری به بار می آمد.

در اقداماتی دیگر برخی تصمیم گرفته اند با ساخت ویدئوهایی به این فیلم موهن پاسخ داده و تمام اکاذیبی که در این فیلم مورد اشاره قرار گرفته را در این ویدئوها که آنها را در سایت یوتیوب به اشتراک می گذارند، تبیین کنند تا مردم با حقیقت اسلام بیشتر آشنا شود.

یوتیوب به شرکت گوگل تعلق دارد و شرکت گوگل نیز هدف تحریم مسلمانان شده و فراخوانهایی توسط مسلمانان در بخشهای مختلفی از جهان برای اقدام علیه شرکت گوگل صورت گرفته است. برای مثال در مصر، یک وکیل، دادخواستی توسط دو سازمان غیردولتی انجمن توسعه حقوقی مصر و افقهای توسعه به دادگاه اجرایی این کشور ارائه کرده که این دادخواست علیه نخست وزیر و وزرات ارتباطات، اطلاعات و فناوری اطلاعات و همچنین وزیر سازمان مرجع مقررات ارتباطات راه دور مصر مطرح شده است.

این دو سازمان غیرانتفاعی خواستار تعطیل شدن بخش گوگل مصر برای ایجاد آشوب به دنبال منتشر کردن این فیلم شده است. این دادخواست از گوگل خواسته تا برای اهانت یک عذرخواهی رسمی از مسلمانان تمام جهان داشته باشد و 2 میلیارد دلار برای صدمات اخلاقی که این فیلم به دنبال داشته به عنوان غرامت پرداخت کند.

براساس این دادخواست، گوگل تعهدات اخلاقی خود را نسبت به کاربرانش نقض کرده است چرا که این ویدئو اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان را مورد اهانت قرار داده است.

شعراوی عبدالباکی - رئیس این گروه حقوقی اظهار داشت که این موضوع در سطح بین المللی مطرح می شود تا اطمینان حاصل کنیم که شرکت گوگل به میزان لازم تاوان این اقدام خود را داده است.

وی گفت: اگر لازم باشد این موضوع را در دیوان بین المللی کیفری و شورای امنیت مطرح می کند تا اقدامات لازم علیه تمام افرادی که در ساخت و تبلیغ این فیلم سهیم بودند صورت بگیرد.

عبدالباکی گوگل را به اهانت عمدی به اسلام و مسلمانان متهم کرده است چرا که این سایت درخواست دولت آمریکا را برای برداشتن این فیلم رد کرد و بر موضع خود پافشاری کرد.

وی همچنین تصریح کرد: درحالی که کشورهای غربی مسلمانان را به تروریسم متهم می کنند، اما درحقیقت آنها افرادی هستند که تروریسم را اجرایی می کنند. این بدترین شکل تروریسم روانشناختی است که نه تنها علیه مسلمانان، بلکه علیه تمام افراد دارای اخلاق صورت گرفته است.

در روسیه نیز چندی پیش یک قانون جدید اینترنتی تصویب شد که در آن زمان منتقدان آن را دستاویزی برای ممنوعیت بیانیه های سیاسی و ضد دولتی می دانستند اما اکنون سایت یوتیوب به علت انتشار فیلم اهانت آمیز علیه مسلمانان، نخستین موردی است که شامل این قانون می شود. براساس این قانون، دسترسی سایت یوتیوب از اول نوامبر ( 11 آبان ماه) مسدود می شود؛ اما براساس اظهارات وزیر ارتباطات روسیه، این محدودیت در شرایطی است که این سایت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام را از سایت خود حذف نکند.

به گفته نیکولای نیکیفوروف - وزیر ارتباطات روسیه، این فیلم می تواند دلیلی برای مسدود شدن سایت یوتیوب در سرتاسر روسیه باشد. اگر قانونی تصویب شده باید اعمال شود.

مسدود کردن کامل دسترسی به سایت اشتراک ویدئو یوتیوب اقدامی خواهد بود که از اول نوامبر در روسیه اجرایی می شود.

پاکستان و بنگلادش در میان کشورهایی هستند که دسترسی به یوتیوب را به علت انتشار این ویدئو مسدود کرده اند. گوگل نیز موافقت کرده است که خود دسترسی به این ویدئو را در کشورهای هندوستان، اندونزی، لیبی و مصر محدود کند.

مسلمانان نیجریه نیز خواستار تحریم گوگل شده اند و فعالات اینترنتی این کشور سایتهای جایگزینی به عنوان یک موتور جستجو به مسلمانان نیجریه معرفی کرده اند تا در صورت لزوم از این سایتها استفاده کرده و به گوگل مراجعه نکنند.

برچسب ها: گوگل ، یوتیوب ، تحریم ، مسلمانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۵:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۱
امیدوارم خداوپیامبرانش بزودی جواب کوبنده ی به آمریکاانگلیس وکشورهای همدست بده بخاطرفیلم موهن،ل
عنت برفنتنه گران ومنافقان،اشوب گران