قم/

چقدر از فواید کاهو می دانید؟

آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که این سبزی خوشمزه و پرمصرف چه خواصی دارد؟آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بسياري از افراد چاق برای لاغر شدن، هر روز يك بشقاب بزرگ سالاد مي‌خورند و كاهو يكي از سبزي‌هاي سالادشان را تشكيل مي‌دهد؟

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، اگر بخواهيم كمي درباره تاريخچه آشنايي انسان با اين سبزي برايتان بگوييم، بايد اين‌گونه آغاز كنيم كه اين سبزي در حدود 2500 سال پيش توسط ايرانيان باستان مصرف مي‌شده و تاکنون محبوبیت خود را از دست نداده است.
برای کسانی که از کمبود اهن رنج میبرند بسیار توصیه میشود چرا که سرشار از ويتامين و آهن است. متخصصان مي گويند كه كاهو ويتامين هاي «آ» و «ب» و «ث» دارد و خونساز است. اين سبزي سرشار از املاح آهن، كلسيم، منيزيم، منگنز، روي، سديم و مس است.
اين املاح به ويژه منگنز و روي از سفيد شدن و ريزش مو جلوگيري مي كند.حتی برای آفتاب سوختگي مفيد بوده، قرمزي ناشي از آن را در سطح پوست كاهش مي دهد.
متخصصان مي گويند كه كاهو ويتامين هاي «آ» و «ب» و «ث» دارد و خونساز است. اين سبزي سرشار از املاح آهن، كلسيم، منيزيم، منگنز، روي، سديم و مس است. اين املاح به ويژه منگنز و روي از سفيد شدن و ريزش مو جلوگيري مي كند.
پزشكان مي گويند كه كاهو خنك است و تشنگي را برطرف مي كند و يرقان را درمان مي كند. كاهو مسكن اعصاب است و حتي تشويش و نگراني و دلهره را از بين مي برد و بهترين دارو براي بيماران عصبي است.
فشار خون را تنظيم مي كند و در درمان يبوست مؤثر است.
كاهو اشتها را تحريك مي كند. خوردن كاهو با كمي سركه و ادويه پيش از غذا ـ با تحريك غدد دستگاه گوارش و ترشح اسيد معده ـ به هضم غذا كمك مي كند.
كاهو براي كساني كه تنگي نفس دارند زياد خوب نيست اما خوردن مغز كاهو براي درمان تنگي نفس مفيد است.

ـ كاهو توان جنسي را افزايش مي دهد:

كاهو ـ همان گونه كه از قديم معروف بود ـ توان جنسي را بالا مي برد و نازايي را درمان مي كند. مصريان قديم به كاهو «گياه بارور» مي گفتند.
از عصاره كاهو براي محافظت و مرطوب كنندگي پوست در برابر حرارت خورشيد و باد، در لوازم آرايشي استفاده مي شود.
كاهو از انواع ويتامين ها به ويژه ويتامين H سرشار است اين ويتامين خاصيت تميز كنندگي دارد و به اين سبب در كرمهاي مغذي پوست و تميز كننده صورت به كار مي رود.
ميزان مواد قندي كاهو زياد است و املاح معدني آن مانند پتاسيم، منگنز، فسفر، كلسيم و آهن كم است و براي آرامش اعصاب و رفع خستگي و بي خوابي مفيد است.
كاهو ملين است و پزشكان خوردن آن را به افراد مسن و كساني كه گرفتگي رگ دارند سفارش مي كنند.
تعدادی از پزشکان معتقدند که کاهو خاصيت خنك كننده دارد تشنگي را برطرف مي كند.
افرادی که تشويش و نگراني و دلهره دارند حتما مصرف روزانه کاهو زا در برنامه غذائی خود بگنجانند چرا که تحقیقات نشان داده کاهو مسکن اعصاب و بهترین دارو برای بیماران عصبی است،همچنین براي آرامش اعصاب و رفع خستگي و بي خوابي مفيد است.
جالب است بدانید که مصريان قديم به كاهو «گياه بارور» مي گفتند. و از آن برای درمان ناباروی و بالابردن توان جنسی استفاده میکردند.
کاهو فشار خون را تنظيم مي كند و خوردن مرتب آن از بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي و سكته جلوگيري مي‌كند .
در درمان يبوست مؤثر است. كاهو اشتها را تحريك مي كند. خوردن كاهو با كمي سركه و ادويه پيش از غذا ـ با تحريك غدد دستگاه گوارش و ترشح اسيد معده ـ به هضم غذا كمك مي كند./ب
برچسب ها: قم ، خواص کاهو ، سلامتی بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۳:۲۵ ۰۴ دی ۱۳۹۶
خیلی خوب است