در نشست فیلمسازان مستقل جشنواره مقاومت مطرح شد؛

پیشنهاد تشکیل اتحادیه فیلمسازان مستقل برای حفاظت از آزادی بیان/برای فیلم‌سازان مستقل در غرب تهدیدهای زیادی وجود دارد

نشست فیلمسازان مستقل 99 درصد در حالی در اولین روز برگزاری جشنواره برگزار شد که پیشنهاد تشکیل اتحادیه فیلمسازان مستقل و حمایت دبیر جشنواره از این اقدام از جمله مهمترین محورهای این نشست بود.

به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران به كرمان، نشست فیلمسازان مستقل 99 درصد  عصر روز گذشته به مدیریت محمدرضا اسلاملو و با حضور سینماگران خارجی چون آساکو کاگیاما از ژاپن، سمیرا سعیدی مستندساز از الجزایر، جرلد شلحوب بازیگر لبنانی، ناصر بحمد مستندساز از لبنان، الیاس بوگایتریس نویسنده و خبرنگار روسی، فاطمه موسوی سینماگر فرانسوی کارگردان فیلم «فریاد زنان در انقلاب لیبی»، غنان الکلاس معاون دینی و فرهنگ سوریه، اسکات فرانک از آمریکا، پناتریس پینگند مستندساز از کشور فرانسه، جواد جباری مدیرعامل بنیادفرهنگی روایت، محمد خزاعی دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در تالار مشتاق هتل پارس کرمان برگزار شد.
براساس این گزارش، در ابتدای این نشست فاطمه موسوی سینماگر فرانسوی بیان داشت: من کارگردان، تهیه‌کننده و روزنامه‌نگاری هستم که در حوزه مستند سینمای مستقل کار می‌کنم و کارگردانی آثار تلویزیونی را به مدت 20 سال است که انجام می‌دهم و آخرین کار من کاری درباره استفاده ابزاری از هولوکاست بود.
در ادامه برنامه ناصر  بحمد کارگردان تهیه‌کننده اظهار داشت:‌ من می‌خواهم احساس خودم را درباره کاری که انجام می‌دهیم بگویم ما در یک فیستوال فیلم به اسم مقاومت هستیم مقاومت واژه‌ای است که در زبان عربی بسیار مهم است از 20، 40 حتی 50سال پیش معنی خاصی پیدا کرده است. اگر بخواهیم مسئله مقاومت را ساماندهی کنیم باید با دقت به این بحث بپردازیم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد مقاومت‌‌ صحبت کنیم اول باید ببینیم آیا واقعاً فیلم مقاومتی در دنیا وجود دارد اما قبل از آن یک اتفاقی می‌افتد از سال 2006 جنگی در لبنان رخ داد داستان مقاومت تغییر کرد همه شما می‌دانید در جنگ لبنان چه اتفاقی افتاد. اینکه ارتش بسیار کوچکی توانست مقابل صهیونیسم بایستد بعد می‌دانید چه اتفاقی افتاد در غزه تحول ایجاد شد. آنها به آن بهار عربی می‌گویند و ما آن را بیداری اسلامی می‌دانیم.
وی افزود: همه جا همه افراد درباره مقاومت حرف می‌زنند امروز ما دست خالی نیستیم برای پرداختن به موضوع مقاومت ما منابع بسیار زیادی داریم که باید به درستی از آن استفاده کنیم.
در ادامه این نشست محمدرضا اسلاملو بیان داشت: باید به برخی از مباحث توجه کنیم مباحثی چون مقاومت، سینمای مقاومت چه داستانی چه مستند، گردهمایی، جشنواره و سمینار بین‌المللی فیلم‌سازان مسلمان، چگونگی راه و روش‌ها و اینکه چطور می‌توانیم ایده و تولیدات را ایجاد کنیم و با آن در مقاومت مشارکت داشته باشیم.
این مستندساز ادامه داد: شخصی پیشنهاد داده برای ساماندهی فیلم‌سازان مقاومت سازمان‌ کشورهای اسلامی به صورت دائم تشکیل شود و اینکه ماهیت فستیوال سینمای مقاومت چیست باید بگویم هرکس از مقاومت تعریفی دارد و موضوع آخر بحث انعکاس دیدگاه‌های شما درباره جشنواره فیلم مقاومت است.
در ادامه این نشست تخصصی سمیرا سعیدی بیان داشت: در خصوص سازمان‌دهی سازمان فیلم‌سازان مقاومت در جشنواره سینماگران مستقل صحبت کرده‌ام پیشنهاد من تشکیل سازمانی بود تا فیلم‌سازان، متفکران و روزنامه‌نگاران از سراسر جهان گردهم بیایند و سازمانی دائمی وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در ایران دولت از فیلم‌سازان خود دفاع می‌کند اما برخلاف آنچه همه فکر می‌کنند آزادی و دموکراسی در غرب وجود ندارد این یک سراب است ما باید سازمانی تشکیل دهیم تا از خود محافظت کنیم.
در ادامه اسکات فرانک گفت: حفاظتی از ما وجود ندارد به خصوص یهودیان آمریکا من اگر بخواهم به غرب بروم باید مراقب خود باشم. البته توهمی وجود دارد مبنی براینکه ما در غرب هر کاری می‌توانیم انجام دهیم اما این تصوری غلط است.
وی گفت: مستندهایی را ساخته ام که موارد بسیار کوچک و کمی را از باب انتقاد علیه سیستم فدرال در آمریکا مطرح کردم و همین مساله باعث شد تا عده ای به دلیل ساخت این فیلم به من نسبت ضد یهودی بدهند.
فرانک خاطرنشان کرد: فیلمسازان مقاومت و فیلمسازان مستقل تلاش می کنند تا تفکرات جامعه را تغییر دهند به همین خاطر آنان باید مورد حمایت قرار بگیرند.
این فیلمساز آمریکایی اظهار داشت: ما عقاید خود را در رابطه با عدالت در جهان مطرح می کنیم که اگر حمایت نشویم مانند چندین روزنامه نگار در این زمینه کشته می شویم.
در ادامه فاطمه موسوی بیان داشت: بر خلاف دیدگاه مرسوم باید بگویم برای ما فیلم‌سازان مستقل در غرب تهدیدهای زیادی وجود دارد همکاران‌ ما به دلیل ابراز عقایدشان مورد هجوم یهودیان قرار می‌گیرند.
موسوی ادامه داد: بسیاری از افراد هستند که از آرمان‌های ما حمایت می‌کنند همه آنها مجبورند از غرب خارج شوند و همه اینها به خاطر شرایط است ما باید به فهم مشترک برسیم.
در ادامه مستندساز فلسطینی بیان داشت: ما به عنوان فلسطینی‌ها تجربه بسیار طولانی‌مدت در امر ساختن فیلم‌های مقاومت داریم از ابتدا هم هدف ما این بود که این تجربه‌ها را به زبان فیلم ترجمه کنیم.
وی افزود: اقدامات نظامی در کشور ما از سال 65 آغاز شد ساخت فیلم‌های مقاومتی از همان زمان شروع شد یکی از وسایل اصلی ما این بود که ما منبعی برای انتقال و نمایش نداشتیم به نظرم برگزاری صرف این جشنواره‌ها کافی نیست و در این جشنواره‌ها فقط یک جماعتی نخبه حضور دارند ما نیاز به گسترش این واقعیت داریم.
وی گفت: مهم‌ترین مسئله مقاومت تعریف آن است وقتی معلولی فراتر از توانایی‌اش تصمیم به انجام کاری می‌گیرد یعنی نوعی مقاومت محسوب می‌شود. من به عنوان یک فلسطینی فیلم درباره راشل کوری زن آمریکایی که در فلسطین توسط صهیونیست‌ها کشته شد ساختم. من این فیلم را در 22 شهر و دانشگاه‌های آمریکا به نمایش گذاشتم می‌خواستم با این فیلم بگویم یک دختر آمریکایی در فلسطین کشته شد و چون اسرائیل مصوب این جنایت بود هیچ‌کس چیزی نگفت و همه سکوت کردند.
جرج شلهوب در ادامه این مباحث اظهار داشت: من فکر می‌کنم جنبش مقاومت از مصر شروع شد هرجا که مردم بخواهند از ظلم صحبت کنند بحث مقاومت پیش می‌آید تعداد فیلم‌ها مهم نیست مهم کیفیت آن است.
وی ادامه داد: مردم در آمریکا در حال مقاومت هستند به عنوان مثال آن ها در ماجرای وال‌استریت مقاومت می‌کنند یک نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که وقتی فیلم می‌سازیم نباید به مردم کشورها حمله کنیم بلکه باید به دولت‌ آن کشورها حمله کنیم.
اسکات فرانک کارگردان آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من فیلم‌سازی هستم که از غرب آمده‌ام در آمریکا شبکه‌های مستقلی بودند که می‌خواستند اوضاع رسانه‌ای آمریکا را تغییر دهند الان هیچ کدام از این شبکه‌های مستقل وجود ندارند همه محو شده‌اند صدای ما در حال لگدمال شدن است الان ما را نه تنها خاموش بلکه می‌کشند پس مسئله جدی است و اگر ما گردهم نیاییم ما را می‌کشند و داستان ما شنیده نخواهد شد.
در ادامه این نشست سمیرا سعیدی با مطرح کردن پیشنهاد تاسیس راه‌اندازی اتحادیه فیلمسازان مستقل گفت: این سازمان متشکل از اعضای رسانه، روزنامه نگاران، فیلمساران، تاریخ نگاران و متفکران است و هر کس بخواهد علیه رژیم صهیونیستی مشارکت کند می تواند در این جنبش عضو شود.
سعیدی، خاطرنشان کرد:این جنبش راه تازه ای برای تفکر آزاد در جهان است تا به نوعی از توزیع کنندگان و تولید کنندگان فیلم مقاومت حمایت شود.
وی گفت: مردم فکر می کنند آزادی بیان در غرب وجود دارد در صورتی که این مسئله یک سراب بیش نیست.
همچنین الیاس بوگاتیرف فیلمساز روسی نیز در این نشست اظهار داشت: به دلیل اینکه فیلمسازان فیلم مقاومت هر یک به صورت جداگانه فعالیت می کنند تولیدات آنها از قدرت کافی برخوردار نیست.
 
وی ادامه داد: باید کلمات مهم و قابل فهمی را برای مردم در کشورهای مختلف جهان پیدا کنیم تا با استفاده از آنها بتوانیم قدم تازه ای در این مسیر برداریم.
بوگاتیرف، خاطرنشان کرد: بحث اصلی مقاومت، ایدئولوژیک است و مقاومت در برابر فشار نظامی غرب و نه تنها غرب بلکه در برابر هر قدرت حاکم، انجام می شود.
این نویسنده و تحلیگر سیاسی، کارگردان، تهیه کننده و خبرنگار جنگی از کشور روسیه گفت: مقوله مقاومت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم اهمیت مقاومت را درک می کنند.
بنابر این گزارش،در پایان این مراسم محمد خزاعی در پاسخ به سوال یکی از سینماگران خارجی مبنی براینکه چرا بخش خاصی را در جشنواره مقاومت به دانشجویان اختصاص ندادید، گفت: قطعاً ما دغدغه‌های مشخصی داریم که در اینجا جمع شده‌ایم اینجا جمع فیلم‌سازانی است که برای ظلم‌ستیزی و مقاومت کار می‌کنند شاید یکی از دغدغه‌های اصلی آنها ایجاد عدالت است.
وی افزود: در این جشنواره جوان‌ها و خانم‌ها حضور پررنگی دارند و در کنار آنها نیز دانشجویانی هستند که در جریان جشنواره قرار دارند. من در همین مدت کوتاهی که در این جلسه حضور داشتم پیشنهادهای خوبی را دریافت کردم از جمله افتتاح یک صندوق، روزنامه یا سایت پیشنهاداتی بوده که به من داده‌اند. برای پیوند بیشتر با کسانی که با هم فکر مشترک دارند قطعاً در روزهای آخر جشنواره دور هم جمع خواهیم شد و پیشنهادها را عملی می‌کنیم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار