آموزش های مهارتی میان دانش آموزان گسترش می یابد

دوره های آموزشی مساله محور برای دانش آموزان و سایر نوجوانان و جوانان جویای مهارت، به منظور گسترش آموزش های فنی و حرفه ای در میان این قشر و در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه طراحی شده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با توجه به رویکرد دولت در زمینه بسط آموزش های مهارتی در جامعه و اهمیت ترویج این آموزش ها از سنین پایین و به منظور نهادینه شدن آن، دستگاه های اجرایی متولی این امر به ویژه سازمان فنی و حرفه ای کشور نسبت به اجرای ملی تربیت مهندسان فردا با رویکرد آموزش های مساله محور برای کودکان و نوجوان و جوانان اقدام کرده است با توجه به اهمیت این امر پای صحبت ریاست سازمان فنی و حرفه ای در این خصوص و مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران نشستیم.
کوروش پرند در ابتدا در خصوص آموزش های مسئله در گفتگو  با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: دوره های آموزشی طرح های تربیت مهندسان فردا با رویکرد آموزش های مساله محور در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه در افق 1404 و ماده های 19 و 21 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، منشور کاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و تحقق شعار هر ایرانی یک مهارت برای نخستین بار از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از تابستان امسال در کشور آغاز شده است.
وی افزود: این آموزش ها برای دانش آموزان و دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و همچنین سایر نوجوانان و جوانان جویای مهارت در رشته های مختلف برگزار می شود.
پرند در ادامه با اشاره به اینکه برای تمامی دوره ها بسته آموزشی شامل جزوه، سی دی دوره و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح ها و پروژه ها تهیه شده است تصریح کرد: رشته های ارایه شده در این دوره ها شامل رباتیک، ساخت زیردریایی، رایانه، انیمیشن، و متحرک سازی، طراحی سایت، بورس و تجارت الکترونیک، ماشین هایی با سوخت شیمیایی، تولید قطعات پلاستیک و کامپوزیتی، سازه های ماکارونی، گیوه بافی و ... برگزار می شود.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در خصوص اهداف برگزاری این دوره ها گفت: از جمله ضرورت های اجرای طرح ملی مهندسان فردا تقویت فرهنگ مهارت آموزشی و آماده سازی نیروی کار در آینده، ارتقا و افزایش مهارت دانش آموزان رشته های نظری، شناسایی نخبگان مهارتی، هدایت تحصیلی و آمادگی برای احراز مشاغل آینده، تقویت و تحقق روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان، ایجاد انگیزه لازم برای فراگیری مهارت های پایه و افزایش روحیه کار تیمی و رقابت سالم است.
گفتنی است، به منظور کشف استعداد ها و ترغیب دانش آموزان به کارهای عملی، پژوهشی و ایجاد فرهنگ کار گروهی و رقابت سالم و در پایان کلاس های آموزشی مسابقات مهارتی در سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان برای همه رشته ها تدارک دیده شده است.
در ادامه حمیدرضا خانپور مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان می تواند در خصوص اجرای این طرح در استان تهران اظهار داشت: از سوی اداره کل فنی و حرفه ای استان تهران دوره های آموزشی به صورت منظم اجرا میشود که از ساعت های پایین تا دوره های تخصصی با ساعات بالای 18 ماهه ارایه می شود در خصوص بحث آموزش نوجوانان بالای 10 سال نیز اجرای طرح ملی مهندسان فردا اجرایی شده است.
وی افزود: دانش آموزان مورد آموزش ابزار آلات و مجموعه های مورد نیاز به منظور کسب مهارت را در اختیار می گیرد و در کنار آن از آموزش های مربیان و فیلم های آموزشی نیز بهره مند می شوند.
وی در ادامه در خصوص گسترش این آموزش ها افزود: برنامه هایی را در دست اجرا داریم تا ارایه این آموزش ها در تمامی آموزشگاه های آزاد ارایه شود تا هر چه بیشتر بتوانیم جوانان کشور را با مهارت آموزشی و اهمیت آن آشنا کنیم.
خانپور با تاکید بر اینکه باید فرهنگ پشت میزنشینی را تغییر داده و به سمت و سوی مهارت اموزی حرکت دهیم خاطر نشان کرد: با عملیاتی شدن آموزش های فنی و حرفه ای در مدارس و دانشگاه ها علاوه بر کسب دانش های نظری در کنار مدارک تحصیلی افراد توانمند خواهند شد که قادر خواهند بود بر روی پای خود بایستند و دیگر نیازی به استخدام در ادارات دولتی نداشته باشند.
با توجه به آنچه از سوی این دو مقام مسئول در زمینه اموزش های مهارتی ارایه شد امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد تربیت جوانانی کارا و با مهارت در کشور بالا باشیم چرا که توسعه کشور در راستای تربیت جوانانی با دانش عملی بالاست./ف
برچسب ها: اهداف ، آموزشی ، انیمیشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار