گزارش ویژه/

ارزیابی اطلاعاتی از ارتباط تحریم های جدید آمریکا و اروپا با ناآرامی روز چهارشنبه در تهران

در حالی که منابع صهیونیست و انگلیسی از طراحی کشورهای غربی برای اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران خبر می دهند، برخی منابع در تهران می گوینداگر تحریم جدیدی اعمال شود، پاسخ ایران این بار «بسیارمتفاوت» خواهد بود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، از حدود 3 هفته پیش منابع غربی خبر داده اند که روز 24 مهر (15 اکتبر) و در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در تحریم های جدیدی علیه ایران در 4 حوزه تجارت، حمل و نقل، انرژی و مالی اعمال خواهد شد.

هنوز اطلاعات چندانی درباره ماهیت این تحریم ها منتشر نشده اما جیمز بلیتز دیروز (11 مهر) در فایننشال تایمز نوشت که تحریم ها عمدتا بر کشتیرانی ایران، جلوگیری از اینکه ایران تحریم فروش نفت به اروپا را دور بزند و همچنین تحریم بانکی بیشتر (با توجه به اینکه همچنان 12 بانک ایرانی هست که امریکا آنها را تحریم کرده ولی نام آنها در تحریم های اروپا نیست) متمرکز است.

منابع مطلع می گویند صحنه گردان تحریم های جدید در واقع اسراییل است و به همین دلیل بنیامین نتانیاهو برای رایزنی درباره متن این تحریم ها هفته آینده به آلمان خواهد رفت اگرچه هم اکنون در اروپا، انگلیس هم به موازات اسراییل وهماهنگ با آن پیگیر تحریم هاست.

علاوه براین، ظاهرا صهیونیست ها در گفتگوهای چند هفته پیش ایهود باراک وزیر دفاع و یاکوف آمیدرو مشاور امنیت ملی در واشینگتن و نیویورک، دولت امریکا را هم متقاعد کرده اند که در این تحریم ها مشارکت کند و به همین دلیل دیوید کوهن مسئول پروژه تحریم ایران در وزارت خزانه داری امریکا از دوشنبه آینده (17 مهر) به 4 کشور آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا سفر خواهد کرد.

در حالی که افکار عمومی در داخل ایران باور ندارد که مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم باشد  و نقش دولت را در ایجادآن برجسته می داند، برخی تحلیلگران امنیتی درتهران عقیده دارند هدف تحریم های جدید هیچ چیز جز این نیست که تا قبل از انتخابات آشوب های اجتماعی در ایران فراگیر شود.

یک تحلیلگر امنیتی در تهران در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «اسراییلی ها در هفته گذشته در این باره صریح بوده اند که هدفشان راه اندازی آشوب درایران است. به نظر می رسد این بار از اصناف شروع کرده اند. دستگیری های غروب سه شنبه نیز همین را نشان می دهد. هدف تحریم های جدیدتر هم بدون شک چیزی جز این نیست که شوک جدیدی به محیط داخلی ایران وارد کند و آشوب های اجتماعی را کلید بزند».

وی ادامه داد: «ارزیابی من از ناآرامی جزئی بازار تهران در روز چهارشنبه هم این است که برخی جناح های داخلی که نقش آنها در سازماندهی این آشوب در حال روشن تر شدن است درصدد آن بوده اند که به دشمن این پیام را بدهند که تحریم بالاخره منجر به اعتراضات مردمی در ایران شده و بنابراین وقت اعمال تحریم های بیشتر فرارسیده است».

این کارشناس امنیتی با اشاره به اظهارات آویگدور لیبرمن در روزنامه هاآرتص تاکید کرد که «ظاهرا اسراییلی ها بر حداکثری شدن تحریم ها تا قبل از انتخابات اصرار دارند و ارزیابی اطلاعاتی که به امریکا و اروپا داده اند این است که آشوب در ایران حتما رخ خواهد داد. این بدون ایجاد نوعی زیر ساخت آشوب در ایران نمی تواند منطقی باشد و این زیرساخت هم بدون شکل گیری ارتباطات داخلی نمی تواند شکل گرفته باشد».

وی در پایان تاکید کرد: «این نکته را هم نباید از یاد برد که از دید غربی ها صرف ایجاد آشوب در ایران کافی نیست بلکه باید آشوب به سمت فشار به نظام برای تغییر سیاست های درحوزه های هسته ای، منطقه ای و داخلی سوق پیدا کند و این قطعا بدون مشارکت عوامل داخلی ممکن نیست».

همچنین یک دیپلمات نیز به ایران هسته ای گفت که حدس می زند یکی از دلایل راه افتادن ناگهانی آشوب سازما یافته در ایران این بوده است که کشورهایی مانند انگلیس بتوانند برخی کشورهای دیگر اروپایی را که مخاف اعمال تحریم های جدید هستند متقاعد کنند که تحریم ها بر ایران اثرگذار بوده است.

بر این مبنا، حدس زده می شود که تحریم های جدید علیه ایران حتما اعمال خوهد شد اما این تحریم ها بیش از آنکه محتوای واقعی داشته باشد، سر و صدای رسانه ای خواهد داشت به گونه ای که می توان نتیجه گرفت هدف اصلی «فشار اقتصادی» اکنون «عملیات نرم» است.

منبع: ایران هسته ای

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: ایران ، تحریم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار