گزارش ویژه/

صادرات نفت ایران به وضعیت ما قبل تحریم بازگشت

منابع مطلع در ایران از رسیدن سطح فروش نفت ایران به مرحله ما قبل تحریم ها خبر می دهند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، یک منبع مطلع به «ایران هسته ای» گفت: «بر خلاف آنچه غربی ها می گویند فروش نفت ایران جز در یک مقطع بسیار کوتاه، در ماه های اخیر صعودی بوده است».
 
اتحادیه اروپا در اول ژوئیه 2012 خرید نفت خام از ایران را ممنوع کرد. این اقدام پیش از این در سال 2011 از سوی امریکا انجام شده بود.
 
ایران که پیش از آن حدود 20 درصد نفت خود را به کشورهای اروپایی صادر می کرد، چند هفته قبل از اعمال این تحریم، در اقدامی پیش دستانه از فروش نفت خود به کشورهای اروپایی خودداری کرد.
 
با این حال، کشورهای اروپایی امیدوار بودند که قطع بیمه نفتکش های ایران از تحریم خرید نفت موثرتر باشد و عملا فروش نفت ایران به کشورهای غیر اروپایی را هم متوقف کند چرا که تا آن تاریخ نفتکش هایی که نفت ایران را به کشورها غیر اروپایی می بردند هم از سوی شرکت های اروپایی بیمه می شدند و با قطع بیمه نفتکش های ایران در مقطعی کوتاه عملا صادرات نفت ایران به کشورهای غیر اروپایی هم دچار اختلال شد.
 
منابع مطلع اکنون تاکید می کنند که ایران به دو دلیل مهم از این مرحله عبور کرده است.
 
1- ایران به تازگی تعداد قابل توجهی نفتکش فوق سنگین خریده است و به این ترتیب هم توان صادرات اختصاصی خود را افزایش داده و هم توان ذخیره سازی خود را.
 
2- برخی کشورها مانند ژاپن و هند و تعداد دیگری از کشورها که مایل به علنی شدن نامشان نیستند خود عهده دارد بیمه نفتکش های ایرانی یا نفتکش های خارجی حامل نفت ایران شده اند چرا که از دید این کشورها ورود به عرصه بیمه کشتی رانی می تواند منبع جدید و مهمی برای کسب درآمد باشد. علاوه بر این، خود ایران هم وارد عرصه بیمه نفتکش ها شده وتوانسته صرفه جویی ارزی قابل توجهی در این حوزه داشته باشد.
 
ارزیابی کارشناسان این است که به این ترتیب تحریم نفتی عملا دور خورده و ایران خود را با این تحریم ها سازگار کرده است.
 
سازگار شدن ایران با تحریم نفتی، باعث خواهد شد ایران مواضع جدی تری در مقابل غرب در مذاکرات آتی اتخاذ کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار