خوزستان/

ساخت دستگاه سنجش نمک سیار از سوی متخصصان صنعت نفت در مسجدسلیمان

دستگاه سنجش نمک سیار سرچاهی از سوی متخصصان شرکت بهره ‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ساخته شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان   مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در این باره توضیح داد: این دستگاه برای آزمایش تعیین مقدار نمک موجود در نفت خام استفاده می شود و نقش مهمی در آزمایشگاه های شیمیایی نفت دارد.

مهندس سید کمال موسوی گفت: با ساخت نمونه سیار این دستگاه، از سوزاندن نفت و هرزروی این ثروت طبیعی به طور چشمگیر جلوگیری می شود.

وی یادآور شد: نمونه ثابت این دستگاه سال گذشته از سوی متخصصان و کارشناسان این شرکت ساخته شد که با توجه به احساس نیاز به نمونه سرچاهی و سیار، دستگاه پرکاربرد سنجش نمک سیار سرچاهی طراحی و تولید شد.

موسوی قیمت نمونه خارجی این دستگاه را 300 میلیون ریال و زمان تحویل آن را دست کم 6 ماه بعد از اعلام سفارش عنوان کرد و افزود: قیمت تمام شده نمونه داخلی یک سی ام سفارش خارجی  و مدت زمان ساخت و تحویل آن حداکثر 7 روز است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان درباره مزایای ساخت نمونه سیار این دستگاه اظهار کرد: دسترسی پرشتاب به نتایج آزمایشگاهی در محل چاه نفت، جلوگیری از سوزاندن نفت در گودال های سوخت و کاهش آلودگی های زیست محیطی، جلوگیری از هدررفت انرژی، جلوگیری از خروج ارز  و دستیابی به دانش فنی ساخت، از مزایای ساخت این دستگاه است.

وی درباره دیگر مزیت های ساخت این دستگاه گفت: نمک موجود در نفت خام تولیدی می باید در آزمایشگاه اندازه گیری و اعلام شود که با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی این شرکت، پراکنده بودن چاه‌ و سخت گذر بودن مسیر برخی چاه‌ ها، نمونه گیری از محل چاه تا آزمایشگاه زمان بر است و در فاصله مشخص شدن جواب، مقدار زیادی از نفت خام در گودال سوزانده می شد که از نظر اقتصادی پرهزینه بود و پیامدهای زیست محیطی در برداشت.

موسوی افزود: با ساخت این دستگاه سیار، دیگر نیازی به ارسال نمونه از چاه به آزمایشگاه نیست بلکه آزمایشگاه و آزمایش کننده به محل چاه می رود و از آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوزاندن نفت در گودال های سوخت جلوگیری می شود.

شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که گستره عملیاتی آن در شمال و شمال شرقی استان خوزستان در وسعت 27 هزار کیلومتر مربع  تمرکز دارد و میانگین تولید روزانه نفت آن 140 هزار بشکه است./س

برچسب ها: دستگاه ، سنجش ، نمک سیار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.