ایجاد جدیدترین شیوه های نورپردازی در منطقه 9

به همت شهرداری منطقه 9 و با مشارکت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، طرح نور شب و معماری شبانه برای نخستین بار در کشور به اجرا درمی آید.

حسین سلطانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در این خصوص اظهار داشت: پروژه نور در شب و معماری شبانه با پیشنهاد دفترتحقیق و توسعه منطقه مبنی بر ارائه پروژه های مطالعاتی کوچک مقیاس بوده و یکی از موضوعات بحث برانگیز در حیطه معماری، شهرسازی، طراحی و زیباسازی شهری است.
وی افزود: طراحی فضای شهری با روشنایی برای زندگی در شب، یکی از مهمترین قدم ها در رسیدن به زندگی شهری و آیین شهروندی است همان مفهومی که در سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران اشاره شده است.
سلطانی تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته نشان دهنده آن است که یکی از نقایص معماری و شهرسازی کشورمان این است که همه طراحی ها با احتساب نور خورشید انجام گرفته و به عبارتی دیگر با تاریکی هوا تمامی خلاقیت ها و هنرهایی که برای آن کوشش شده یکباره در تاریکی شب محو می شود.
شهردار منطقه 9 موضوع نور در شب و معماری شبانه در حوزه های برنامه ریزی و برنامه دهی شهری و منطقه ای را با اهمیت دانست و افزود: فعالیتهای شبانه هنری و تفریحی نظیر سینما، تئاتر رستورانها و همچنین بوستان ها و گردشگاهها بیشترین مدیون استفاده از نور مخصوص بوده و از  دیگر فعالیتهای شبانه می توان کارخانه ها و شیفت کاری شبانه آنها اشاره کرد که در پرتو نور معمولی ممکن شده است.
وی ادامه داد: تاثیرات عمیق حاصله از این تحولات، معماران را بر آن داشت تا برای ارزیابی مجدد کار برد نور مصنوعی در راستای تاثیر بر ادراک انسان و القای بهتر و دلنشین تر معماری به بیننده بپردازند.
سلطانی با اشاره به تجربیات سالهای اخیر محققان در این خصوص گفت: به کمک دستاوردهای علمی، پزشکی و تکنولوژی موجب شده این زمینه پژوهشی از حالت ابتدایی و اولیه آن که روشنایی تیر چراغ برق خیابان ها است خارج و حضور هوشمندانه آن در معماری و شهرسازی گسترش یابد.
شهردارمنطقه 9 با اشاره به جنبه های فرهنگی و هنری پروژه نور در شب و معماری شبانه از نگاه تخصصی گفت: هر آنچه در طراحی شهری نظیر نماد نشانه، گره، جداره و... بر آن تاکید شده و پس از غروب آفتاب و با فرا رسیدن تاریکی ممکن است در عملکرد آن اختلال به وجود آید به کمک مدل سازی نور مصنوعی کارآیی خود را در طول شب نیز حفظ خواهد کرد.
وی با تاکید بر دانش فنی نورپردازی نتیجه طرح در قالب چارچوب نظری طراحی نورپردازی  شهری، مقدمه ساز تعریف سلسله پروژه های مطالعاتی و عملیاتی در سطح منطقه با محوریت نور در شب و معماری شبانه دانست.
شهردار منطقه 9 در پایان اظهار داشت: پروژه نور در شب و معماری شبانه با الگو برداری از کشورهای مطرح نظیر آلمان،ژاپن، چین و براساس یک نظام پیایشهری شبانه توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه و با هماهنگی و مشارکت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برای نخستین بار در پایتخت اجرایی می شود./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار