زنجان/

مشاهده پلنگ ایرانی پس از گذشت 40 سال در طارم

یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه سه توله خود در منطقه خرمنه‌سرشهرستان طارم مشاهده شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکززنجان کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط ‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه حيات وحش يك كشور نيز مانند ديگر ذخاير طبيعي ازارزش هاي زيادي برخورداراست،گفت: جانوران يك منطقه ضمن ايجاد تعادل طبيعي و بيولوژيك در آن منطقه از ارزش هاي علمي و تفريحي زيادي نيز برخوردار هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه در شهرستان طارم 70هزار هكتار منطقه شكار ممنوع و 20هزارهكتار منطقه حفاظت شده وجود دارد،افزود: در40 سال گذشته علی‌رغم وجود شواهد فراوان مبنی بر وجود پلنگ ایرانی در منطقه هیچ‌گونه مستندی در این رابطه وجود نداشت اما با اقدامات انجام شده فیلمی از این گونه نادر جانوری به همراه فرزندان خود تهیه شد تا ثابت کند طارم یکی از زیستگاه‌های این جانوراست.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان فیلمبرداری از شیردهی این حیوان در معرض انقراض به فرزندان خود 5 دقیقه است،تصریح کرد: در این رابطه مستندات تهیه شده در اختیار مسئولان قرار داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی جزو حیوانات در معرض انقراض اعلام شده است،ادامه داد: با شناسی 4 قلاده از این حیوان در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر انتظار می‌رود برنامه ریزی مناسبی برای حفاظت از آنها صورت گیرد.

کاظمی همچنین در ادامه به فیلم‌برداری از یک قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه سرخ‌آباد اشاره وخاطر نشان کرد: این‌ حیوان نیز در معرض انقراض است و مشاهده آن دراین منطقه بارقه امیدی برای دوستداران حیات وحش به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکززنجان این استان به دليل تنوع زياد آب و هوايي و وجود اكوسيستم هاي ويژه در منطقه و ارتباطات بيولوژيكي آن با استان هاي هم جوار ازغناي حيات وحش خوبي برخورداراست ودر آن انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزيان، دوزيستان، حشرات و بندپايان يافت مي شوند.

از جمله مهمترین مناطق حفاظت شده استان زنجان می توان به منطقه حفاظت شده انگوران در محدوده شهرستان ماهنشان،سرخ آباد زنجان- طارم ،سهرين واقع در شمال غرب شهر زنجان ومنطقه شكار ممنوع خراسانلو با وسعتى معادل 75 هزار هكتار در شمال غرب شهرستان ابهراشاره کرد./س

برچسب ها: پلنگ ، ایرانی ، طارم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.