تبریز/

بادهای نمکی دریاچه ارومیه، مردم جهان را تهدید می کند

استاد ایرانی دانشگاه های خارج از كشور گفت:برای رفع بحران دریاچه ارومیه نیازمند كمك مجامع جهانی هستیم چرا كه بادهای نمکی و مشكلات دیگر آن نه تنها مردم منطقه بلكه مردم دیگر مناطق كشور حتی جهان را تهدید می كند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، پروفسور 'محمد علا'عصر در آیین پایانی كنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام در تبریز با بیان اینکه بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه با برنامه ریزی سیستماتیك قابل حل است گفت:دو راه حل در خصوص دریاچه ارومیه وجود دارد كه یكی نگهداری و حفظ آن و دیگری استفاده های دیگر از این دریاچه است.

وی گفت: نمك دریاچه ارومیه ویژگی های منحصر به فردی دارد، از جمله اینكه قابلیت آن از خمیر دندان بهتر بوده و دارای مواد معدنی زیادی است كه در صورت بسته بندی مناسب قابلیت فروش دارد.

پروفسور"علا" سدها، كم توجهی به محیط زیست، خشكسالی، افزایش جمعیت در حاشیه دریاچه و بهره برداری های كشاورزی را از جمله عوامل موثر در خشك شدن دریاچه برشمرد و گفت: همه این موارد حق بهره مندی دارند اما نباید حق دریاچه را نیز نادیده گرفت.

وی افزود: در كشورهای توسعه یافته تعداد سدها و ارتفاع آن را كم می كنند تا آب به صورت دایمی پشت سدها نماند و كشور ما نیز باید به این امر توجه كند.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته برای آب دادن به فضای سبز در زمان نا مناسب جریمه تعیین می کنند تا در زمان گرمی ها آبیایر صورت نگرفته و آب هدر نرود.

وی اظهار داشت: در حاشیه دریاچه ارومیه هم باید سیاست های اینچنینی به کار گرفته شود ./س

برچسب ها: بادهای ، نمکی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.