آشتی دوباره دلار با بازار

با اعلام قیمت‌های نزدیک‌تر به بازار توسط کانون صرافان قیمت‌های دقیق‌تر ارزها به تابلو‌ها بازگشت. روز گذشته پس از چند روز فاصله و سردرگمی قیمت و معاملات در بازار بالاخره قیمت ارزها توسط کانون صرافان در سطحی نزدیک به قیمت بازار اعلام شد و انجام معامله شرایط تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، صرافان دارای مجوز بر اساس قیمت‌های تازه به معامله برای ارائه خدمات خرد ارزی و رویه‌های منطقی بازار ادامه می‌دهند. خبرگزاری مهر گزارش داد: حضور نیروهای امنیتی موجب شده نه در معبر پاساژ افشار و نه در محوطه سبزه میدان کسی برای معامله دلار داد و فریاد‌های هیجانی به راه نیندازد. بر اساس آخرین اطلاعات هیجان بی موردی در بازار وجود ندارد.

بین ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر دیروز به سرعت قیمت‌های تازه به تابلو‌ها بازگشت. در چند روز گذشته قیمت اعلام شده توسط این کانون برای خرید دلار ۲۸۰۰ تومان و برای فروش دلار ۲۸۵۰ تومان ثابت مانده بود که با وجود انتظار بیشتر از قیمت‌ها عملا معاملات متوقف شده بود. تا اینکه براساس قیمت‌های جدید، نرخ خرید دلار در این کانون ۳۲۲۰ تومان و قیمت فروش ۳۲۷۰ تومان با تقریبا ۵۰ تومان فاصله تعیین شد.

 این قیمت البته به قیمت‌های واقعی در سطح بازار نزدیک‌تر است. روز گذشته البته صرافانی که دلار به نرخ ۲۸۰۰ تومان از مردم خریدند، آنها را با نرخ ۲۸۵۰ تومان هم به متقاضیان فروختند. البته این اتفاقات در سطح کل صرافی‌ها نادر گزارش می‌شود. دیروز مشاهدات عینی خبرنگار ما از فروش ۴ فقره دلار به نرخ ۲۸۵۰ تومان هم در یک صرافی حکایت داشت. تعداد فروش ۵۰۰ دلاری یا ۱۰۰۰ دلاری به هر نفر در این نوع فروش البته حرکتی در جهت تخصیص ارز برای مصارف خرد است، اما تا زمانی که کسی برای فروش دلار به نرخ کانون راضی نشود، نمی‌توان ادعا کرد که به نرخ فروش مصوب، به فروش رسیده است.

با این حال بعد از ظهر دیروز قیمت‌های جدید اعلام شد و جنب و جوش تازه‌ای در بازار پدید آمد. در این بین برخی نیز از سطح قیمت‌های اعلام شده کانون صرافان هم تخطی کردندو قیمت‌های بالاتری را به بازار اعلام کردند.

حذف نرخ دلار ۲۸۵۰ تومانی از تابلوی صرافی‌ها
خبرگزاری فارس نیز در این راستا گزارش داد که دیروز نرخ دلار ۲۸۵۰ تومانی از تابلوی اغلب صرافی‌های میدان فردوسی حذف شد. براساس این گزارش، قیمت خرید و فروش نرخ بازار است. این گزارش افزود: این در حالی است که طی چند روز گذشته که نرخ ۲۸۵۰ تومان تعیین شده بود، اغلب صرافی‌ها با این نرخ هم خرید و فروش نمی‌کردند.

تغییرات قیمت در مرکز مبادلات ارزی
در مرکز مبادلات ارزی البته قیمت دلار تغییری نداشت و در سطح ۲۵۴۸ تومان روز سه شنبه باقی ماند. در این مرکز، اما قیمت یورو با ۳۲۵ ریال کاهش تا ۳۲ هزار و ۷۵۸ ریال کاهش داده شد. همچنین لیر ترکیه با ۱۰۸ ریال افت تا ۱۳ هزار و ۹۶۵ تومان پایین آورده شد. صد ین ژاپن هم با ۱۰۰ریال کاهش تا ۳۲ هزار و ۶۰۰ ریال افت کرد. قیمت سایر ارزهای این مرکز تغیيرات اندکی را به خود دید یا به طور کلی تغییری نداشت.

سکه در مسیر کاهش
قیمت انواع سکه در بازار روز گذشته با کاهش همراه بود. بر خلاف انتظار برخی، قیمت سکه روز گذشته ارزان شد و با ۵۰ هزار تومان افت قیمت روبه‌رو شد. ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رقمی بود که تا بعد از ظهر برای سکه اعلام شد. رقم‌های متفاوت تری نیز البته با کمتر از يك درصد تفاوت برای آن هم کمتر و هم بیشتر به گوش می‌رسید. قیمت سکه طرح قدیم نیز که در ماه‌های گذشته از سکه طرح جدید بیشتر بود، در این روزها به مراتب کمتر است و ارزان‌تر. قیمت آن دیروز با ۶۰ هزار تومان کاهش تا ۱میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ارزان شد. نیم سکه نیز دیروز با ۱۶ هزار تومان کاهش قیمت به نرخ ۶۰۴ هزار تومان نزدیک شد. ربع سکه هم تا رسیدن به سطح ۳۰۵ هزار تومان، تقریبا ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.

در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۲۰ هزار تومان کاهش تا ۵۳۰ هزار تومان افت کرد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم بدون احتساب کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده با بیش از ۴۶۰۰ تومان کاهش تا محدوده ۱۲۲ هزار تومان کاهش قیمت ثبت کرد.

در بازار آتی سکه
قیمت در این بازار تا قبل از ظهر افت داشت، اما دوباره با افزایش قیمت مواجه شد. قیمت سکه برای تحویل در دی ماه امروز در ابتدا ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بود، اما تا بعدازظهر با بیش از ۴ درصد افزایش تا ۱ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان بالا رفت.

در بازارهای جهانی

هر اونس طلا در بازارهای جهانی هم با ۸ دلار کاهش تا بعد از ظهر دیروز به ۱۷۶۳ دلار رسید .افزایش شاخص دلار در بازارهاي بین‌المللی موجب افت قیمت نفت و طلا شد. با اعلام برخی پیش‌بینی‌ها برای اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز مصرف کالاهای پایه برای سال‌جاری میلادی کاهش یافته است. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد: اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۲، تنها ۳/۳ درصد رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که این نهاد در ماه ژوئیه رشد ۵/۳ درصدی را برای اقتصاد جهان پیش‌بینی کرده بود. به این ترتیب در سال‌جاری کندترین رشد اقتصادی جهان از سال ۲۰۰۹ تاکنون رقم خواهد خورد.

در سال ۲۰۰۹ جهان تلاش می‌کرد از بحران مالی خارج شود. IMF همچنین رشد ۶/۳ درصدی را برای سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی کرد که کمتر از پیش‌بینی رشد ۹/۳ درصدی در ماه ژوئیه است.

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد آمریکا در سال‌جاری و سال آینده اندکی بیش از ۲ درصد رشد خواهد کرد و اقتصاد حوزه یورو در سال‌جاری به اندازه ۴/۰ درصد کوچک خواهد شد. حوزه یورو سال آینده رشد جزئی ۲/۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

همچنان پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای نوظهور چهار برابر سرعت اقتصادهای پیشرفته رشد کنند، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد هندوستان و برزیل را کاهش داده است و براساس پیش‌بینی جدید IMF رشد اقتصادی برزیل در سال‌جاری کمتر از رشد ایالات متحده خواهد بود.

 این صندوق همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی چین را برای سال‌جاری و سال ۲۰۱۳ کاهش داد، با این وجود اعلام کرد: نباید بیش از اندازه درباره چشم‌انداز این اقتصادها که در زمان بحران مالی جهانی موتور اصلی رشد اقتصادی بودند، بدبین بود.

 افت چشم‌انداز مصرف برای کالاها به معنی افت تقاضا و کاهش قیمت است. در این راستا خبر رسیده که برخی از بانک‌های آمریکایی باید بخش اعظمی از دارایی‌های خود را برای حمایت از کار و تولید بفروشند. این اعلام نگرانی‌ها در مورد بازارهای کالایی در جهان در حالی است که به تازگی دور تازه‌ای از محرک‌های اقتصادی در آمریکا، ژاپن و سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته است. این شرایط موجب افزایش قیمت طلا تا فراتر از ۱۷۰۰ دلار شده بود.

منبع خبر : دنياي اقتصاد
برچسب ها: دلار ، دلال ، بازار ، آشفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار