یاسوج/ سردار 'مرتضی طلایی'؛

یكپارچه نبودن مدیریت ها از مشكلات مهم شهرداری های كشور است

رییس مجمع كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی كشور گفت: یكپارچه نبودن مدیریت ها و نبود هماهنگی لازم بین شهرداری ها و دستگاه های مختلف اجرایی یكی از مهمترین مشكلات شهرداری های كشور است كه این امر هزینه زیادی را برای شهرداری ها بدنبال دارد.

سردار 'مرتضی طلایی' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: مهمترین مشكل در زمینه مدیریت شهری سیاستی است كه بر اساس آن مدیریت شهری شهرداری های كشور را به سوی خودگردان شدن هدایت می كند.
وی بیان كرد: سیاست خودگردانی شهرداری های كشور بدون توجه به منابع پایدار این نهادهای تاثیرگذار را به تراكم فروشی وادار می كند.
طلایی اظهار داشت: شهرداری های كشور از منابع ملی و دولتی محروم شدند بدون آنكه منابع پایداری برای آنها در نظر گرفته شود.
وی عنوان كرد: این امر شهرداری های كشور را به سوی تراكم فروشی سوق داده كه به سود شهرداری ها نبوده است.
طلایی ابراز داشت: برای مشاركت آحاد مختلف مردم در اداره شهرها هنوز ظرفیت سازی لازم در شهرداری های كشور انجام نشده است.
رییس مجمع كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی كشور افزود: فلسفه تشكیل شوراهای اسلامی در كشور شامل تمركززدایی از مدیریت كشور، مشاركت مردم در اداره شهرها و برنامه ریزی و عملیات اجرایی در قیاس ملی و بومی است.
طلایی گفت: به دلیل كم توجهی به شوراهای اسلامی در كشور این نهادهای مردمی و تاثیرگذار در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و شهرداری ها نیز در حد انتظار نتوانسته اند از شوراها استفاده لازم را ببرند.
وی بیان كرد: چنانچه قوانین شوراهای اسلامی منطبق بر قانون اساسی اجرا شود می توانند نیمی از بار مسوولیت دولت را بر عهده گیرند.
طلایی اظهار داشت: مناسب ترین راهكارها برای رفع مشكلات مدیریت شهری شامل حمایت جدی از شوراهای اسلامی و استفاده از ظرفیت های آنها است.
وی عنوان كرد: مشاركت آحاد مختلف مردم در زمینه كمك به شهرداری های كشور می تواند بسترهای توسعه و رفاه اجتماعی را بیش از پیش فراهم كند.
طلایی ابراز داشت: برگزاری نشست های مجمع مشورتی روسای كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی و شهرداران و ارتباط هر چه بیشتر آنها با یكدیگر زمینه تعامل و هماهنگی روزافزون بین شوراها و شهرداری ها را فراهم خواهد كرد.
رییس مجمع كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی كشور افزود: در این نشست ها تبادل تجربه های اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران و انتقال این تجارب بین آنها انجام می شود.
طلایی گفت: در دوره شش ساله مدیریت خود جهت گیری شهرداری های كشور از یك سازمان خدماتی - عمرانی به سوی یك نهاد فرهنگی و اجتماعی سوق داده شده است.
وی بیان كرد: در این مدت شهرداری های كشور در زمینه مسائل فرهنگی ظرفیت های مطلوب و دستاوردهای چشمگیری داشته اند.
طلایی اظهار داشت: نظام برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی در شهرداری های كشور می بایست انسان گرایانه شود.
وی عنوان كرد: شوراهای اسلامی یك نهاد نوپا هستند كه با توجه به سابقه اندك آنها رشد مطلوبی در كشور داشته اند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
سردار 'مرتضی طلایی' برای شركت در نشست مجمع مشورتی روسای كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی و شهرداران كهگیلویه و بویراحمد به این استان سفر كرده و در حاشیه این سفر از تپه نورالشهدا و آبشار یاسوج نیز دیدن كرد./س

برچسب ها: مدیریت ، مشکلات ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.