چهارمين بورس کشور بزودي راه اندازي مي شود

مدير نظارت بر بورس ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين که چهارمين بورس در آستانه راه اندازي است ، گفت : بورس انرژي کمک مي کند برنامه ريزي بهتري را در حوزه انرژي شاهد باشيم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، محمودرضا خواجه نصيري گفت: پس از برگزاري مجمع بورس انرژي در سال 90 و تعيين مديران شرکت، اعضاي هيئت مديره تعيين صلاحيت شدند و پس از آن مدير عامل نيز انتخاب و تعيين صلاحيت شد.

خواجه نصيري ادامه داد: پس از آن ساختار اوليه بورس انرژي تشکيل و تقريبا نيروي انساني هم تکميل شده است.

وي گفت : راه اندازي يک بورس نيازمند تدوين ساختارها و فرايندهاي مقرراتي است و در کنار آن، بحث مربوط به توليد نرم افزار مطرح مي شود که هر دو موضوع به خوبي پيش رفته است.

خواجه نصيري اظهار داشت: پيش نويس دستورالعمل ها، آيين نامه هاي معاملات، تسويه و پاياپاي و پذيرش بورس انرژي تدوين شده و فرايند تصويب نهايي را طي مي کند.

مدير نظارت بر بورس ها و بازارهاي سازمان بورس خاطرنشان کرد: نرم افزار مبادلاتي هم تدوين و طراحي شده و نسخ اوليه در حال بررسي است که به زودي اجرايي مي شود.

وي با بيان اينکه در کنار اين مسايل، آموزش کارگزاران و فعالان بازار به صورت مدون آغاز شده است، ادامه داد: فرايند آموزش نرم افزار و آموزش فرايندها در  بورس انرژي و شرکت مديريت فناوري که طراحي اين نرم افزار را بر عهده دارد ، در حال پيگيري است.

خواجه نصيري اظهار داشت: مطالبات تطبيقي بورس هاي دنيا انجام و جلسات متعددي با وزارت نيرو براي معامله برق در بورس انرژي انجام شده است.

همچنين راهکارهاي عملياتي معاملات و تسويه اين بخش از معاملات با مجموعه وزارت نيرو و بورس انرژي نهايي شده است و به نظر مي رسد با نهايي شدن نرم افزار و عملياتي شدن آن و تصويب نهايي مقررات و فرايندها ، امکان معامله برق و ساير حامل هاي انرژي فراهم شود.

وي در باره محصولات قابل معامله در بورس انرژي گفت: بخشي از اين بورس، معاملات برق و محصولات مرتبط با برق را پوشش مي دهد. همچنين محصولات حوزه نفت و هر محصول نفتي که به نوعي حامل انرژي محسوب شود مانند بنزين، گازوييل و گاز عمده ترين محصولات قابل معامله در بورس انرژي هستند.

وي درباره اينکه چه افرادي مي توانند در اين بازار فعاليت کنند، گفت: بورس انرژي داراي دو بازار فيزيکي و مالي است، در بازار فيزيکي معاملاتي انجام مي شود که جنبه معاملات واقعي منجر به تحويل کالا براي تامين نياز مصرف کننده را دارد. به طور معمول توليدکنندگان و مصرف کنندگان، فعالان تجاري اين بخش هستند.

خواجه نصيري اظهار داشت : در کنار آن بازار مالي شکل خواهد گرفت که اين بازار براي پوشش ريسک سرمايه گذاري است و در اين بازار هيچ محدوديتي وجود ندارد، به طوري که توليدکنندگان، مصرف کنندگان، تجار و سرمايه گذاراني که علاقه مندند در اين بازارها فعاليت کنند و ريسک خود را مديريت کنند، امکان معامله دارند.

مدير نظارت بر بورس ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار در باره مزاياي راه اندازي بورس انرژي براي بازار سرمايه کشور، گفت: مزيت هايي که راه اندازي هر بورسي دارد، در مرحله نخست شفافيت است که موجب مي شود سلامت به بازار معاملات وارد شود.

وي ادامه داد: در مرحله دوم کشف قيمت است که مي تواند مبناي فعاليت فعالان قرار گيرد و در مرحله سوم تسويه معاملات و تضمين هايي است که پشت تسويه معاملات قرار دارد و همچنين هرگونه ريسک عدم دريافت و پرداخت پول و اختلاف هاي ناشي از مبادلات را به حداقل مي رساند.

خواجه نصيري گفت: اميدواريم مبادلات انرژي هر چه سريعتر در اين بورس آغاز شود تا شاهد فعاليت چهارمين بورس کشور باشيم./عب
برچسب ها: بورس ، راه اندازی ، بهادار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار