دلیل ممنوعیت مشت و مال دلاک‌ها چه بود؟

مشت‌ومال این رفع کننده خستگی بی‌نظیر در سال43 توسط وزارت بهداشت وقت منوع اعلام شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در سال 43 شوکی بزرگ به این استادان مشت ومال و طرفدارن آن‌ها وارد شد و  مقامات بهداشتی تهران اعلام کردند که به گرمابه‌داران دستور داده شده است در حمام‌ها از مشت و مال دادن مشتری‌ها خودداری کنند.

ضایعات مشت و مال

علت صدور این دستور در سال 43 ضایعاتی بود که بر اثر مشت و مال‌های غیرطبی و خشن در اعصاب و عروق اشخاص و مهره‌های مفاصل استخوانی بدن آن‌ها وارد می‌شد و گاهی ایجاد ناراحتی‌های مختلف می‌گردید.

تا آن زمان در حمام‌های عمومی معمول بود که دلاک‌ها برای رفع خستگی مشتری آن‌ها را مشت و مال می‌دادند، این عمل در حمام‌های شمال شهر منسوخ شده و با تذکری که به کلیه گرمابه‌ها داده شد مشت و مال در گرمابه‌های نقاط دیگر شهر نیز ممنوع گردید.

نظر پزشکان

پزشکان متخصص اعصاب و استخوان اظهارنظر می‌کنند که اینگونه «ماساژها» جنبه طبی نداشته و چون به وسیله کارگران حمام با خشونت عمل می‌شود برای اعصاب، عضلات، عروق بدن و مهره‌های استخوان‌ها ضررهای غیرقابل جبرانی به بار می‌آورد و رگ‌های بدن اشخاص گاهی «واریس» پیدا می‌کند.

پزشکان مزبور اعلام کردند که دستگاه‌های مسئول بهداشتی باید به شدت ممنوعیت مشت و مال را کنترل کنند و یا به کارگران حمام‌ها تذکر دهند که عمل ماساژ عضلات را برای رفع خستگی بجای مشت و مال‌های سخت انجام دهند و این کار باید طوری انجام شود که به مهره‌ها و عضلات و عروق بدن زیانی نرساند.

با تمام این صحبت‌ها و ایراداتی که به این شیوه سنتی رفع خستگی وارد می‌شود، این عمل بعد از گذشت بیش از 50 سال از این دستور هنوز هم این شیوه دوست‌داشتنی طرفدارن بسیاری در بین مردم دارد حتی لذیذتر از چایی داغی که بعد از آمدن از سرکار می‌خورید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.