مدیرکل سلامت شهرداری خبر داد :

روند پر شتاب ایران در سالمندی جمعیت / لزوم احداث باشگاه های ویژه سالمندان در تهران

لایحه شهر دوستدار سالمند ، به نقش اجتماعی سالمندان توجه کرده و مواردی همچون تسهیلات حمل و نقل عمومی و راه اندازی 5 باشگاه ویژه سالمندان درتهران را مورد توجه قرار داده است.

 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران دکتر محمد مهدی گلمکانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه روند سالمندی درایران روند پرشتابی است  در جلسه امروز شورای شهر و در جریان بررسی لایحه شهر دوستدار سالمند ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : طبق سرشماری سال 85 ، 3/7 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال سن داشته اند که این میزان در تهران 6/8 درصد معادل 700 هزار نفر بوده است. سرشماری سال 90 جمعیت سالمند کشور 2/8 درصد کل جمعیت و درمورد تهران به 9 تا 10 درصد رسیده که جمعیت قابل توجهی است.
 
وی با بیان اینکه طبق تعاریف وقتی جمعیت بالای 60 سال کشوری ، بیش از 7 درصد کل جمعیت را تشکیل دهند ، پدیده سالمندی در آن کشوررخ داده است افزود : بر اساس اعلام سازمان ملل پدیده سالمندی در ایران ، روند پر شتابی دارد. همچنین روند سالخوردگی نیز ر کشور وجود دارد. همچنین تا سال 2050 درهر خانواده 4 نفری ، یک نفر سالخورده خواهد بود که این مساله نیازمند برنامه ریزی های دقیقی است.
 
وی افزود : بر اساس طرح سنجش عدالت که در سال 90 انجام شد ، مناطق 6، 3 و 8 دارای بالاترین نرخ سالمندی درمیان مناطق تهران هستند. 60 درصد هزینه های مراقبت و پزشکی نیز متعلق به سالمندان است و بیشترین تخت های بیمارستانی را نیز این قشر به خود اختصاص داده اند پس لازم است جامعه آگاه باشد .
 
گلمکانی با بیان اینکه این بسترسازی از سال های گذشته در شهرداری انجام شده است افزود : در 374 خانه سلامت ، کانون سالمند وجود دارد که نسبت به دیگر کانون ها استقبال بیشتری از آنها می شود و در مجموع 75 هزار  عضو دارد.
 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران توجه به نقش اجتماعی سالمندان رادراین لایحه از نکات بارز آن نام برد و افزود : تکریم سالمندان از مسایل بسیار مهم است. همچنین زیرساخت هایی درشهر در این خصوص به اجرا درمی آید که لازم است توجه بیشتری به آنها کرد.
 
وی افزود : شهر دوستدار سالمند در واقع شهری مناسب برای همه سنین است .
 
گلمکانی با اشاره به برخی موارد مطرح شده در این لایحه اظهار کرد : استفاده رایگان و یا همراه با تسهیلات از وسایل حمل و نقل عمومی و راه اندازی مجتمع های ورزشی فرهنگی ویژه سالمندان برخی از این موارد است.
 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بریانکه ما اعتقادی به خابگاه سالمندی نداریم و سالمند باید بعد از فعالیت دراین مکان ها به میان خانواده خود بازگردد گفت : در این لایحه احداث 5 باشگاه سالمندان با مشارکت بخش خصوصی در 5 پهنه شهر تهران در نظر گرفته شده است./ل
برچسب ها: شتاب ، سالمند ، جمعیت ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار