گزارش/

"همجنس‌بازي" شاه کليد محکوميت ايران در گزارش هاي حقوق بشري "احمد شهيد"

احمد شهيد كه به منظور تهيه گزارش هيچ زحمتي براي مطالعه دقيق وضعيت حقوق بشر در ايران به خود نمي‌دهد، پيش از ارائه گزارش به كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد، آن را در اختيار رسانه‌هاي نظام سلطه از جملهBBC قرار مي‌دهد؛ چنانكه طي اواخر مهرماه سال جاري سومين گزارش خود را قبال از ارائه به كميسيون، در BBC منتشر و گزارش دوم نيز در همين زمينه باز هم دراختيار اين شبكه قرار گرفت! اما سوال اينجاست كه چرا يك گزارشگر سازمان ملل كه بايد كاملا بي‌طرفانه مسايل را ارزيابي و ارائه كند، گزارش‌هاي خود را پيش از ارائه به كميسيون، در BBC منتشر مي‌كند؟

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، احمد شهيد "احمد شهيد" 11 ژوئن 2011 توسط شوراي حقوق بشر سازمان ملل، به عنوان گزارشگر ويژه در امور ايران انتخاب شد.

اين گزارشگر مالديوي كه ظاهرا آشنايي چنداني با موازين حقوقي ندارد يا در خوش‌بينانه‌ترين حالت، تحت تاثير و فشار آمريني است كه وي را مامور كرده‌اند، عادت به نوشتن گزارش‌هايي غير مستند و مغرضانه دارد و دامن قلم خود را به نگارش مطالبي اپوزيسيون‌ پسند يا همسو با خواست گروه‌هاي تروريستي ناقض حقوق بشر همچون منافقين لكه‌دار مي‌كند.

طي 3 گزارشي كه تاكنون به صورت رسمي از آغاز تصدي احمد شهيد در سازمان ملل در مورد ايران منتشر شده، سياست‌هاي مغرضانه اين فرد كاملا مشهود است، ضمن اين كه در سومين گزارشي كه از سوي احمد شهيد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران به سازمان ملل ارائه شده برخي اتهامات بي پايه، غلط و افراطي مبني بر  نقض حقوق بشردر زندان‌هاي ايران، نديده گرفتن حقوق اقليت‌هاي ديني، اجحاف در حق دانشجويان و... به كشورمان نسبت داده شده است.

* انتقاد احمد شهيد بر نقض حقوق همجنس‌بازان در ايران!

احمد شهيد در بخشي از گزارش خود از ايران پرسيده كه چرا ايران از حقوق همجنس‌بازان دفاع نمي‌كند؟ وي ادامه داده: مقامات ایرانی غالبا با همجنس گرایی مانند یک بیماری برخورد می‌کنند و بر مجازات‌های سخت برای اعمالی که شبهه‌ همجنس گرایانه دارند اصرار می‌ورزند. برای مثال، در سال 2011 دو بازیکن سر‌شناس فوتبال به دلیل ارتکاب "عمل غیر اخلاقیِ" لمس بدن یکدیگر در زمین بازی جهت ابراز شادی پس از زدن گل، برای مدت نامعلومی از بازی در مسابقه‌های فوتبال معلق و وادار به پرداخت جریمه‌ نقدی شدند.

البته اين گزارشگراز همجنس‌بازان و اقدامات غیراخلاقی آنان هم نگذشته و نسبت به عدم آزاد بودن لواط و زنا در ایران به شدت اعتراض کرده و آن را نقض حقوق بشر دانسته است!

در پاسخ به تناقضات آشكار اين گزارشگر مرعوب غرب بايد گفت، در آيين الهي اسلام و همچنين ارزش‌هاي خانواده ايراني، مساله همجنس گرايي به شدت نهي شده و به عنوان امري ناپسند و مذموم از آن ياد شده است، ضمن اين كه در تعاليم بلند اسلام ازدواج مبناي اساسي پيوندهاي خانوادگي و بقاي نسل‌ها تعيين شده و اين مساله با همجنس گرايي منافات دارد.
 
گويا احمد شهيد، ظاهرا مسلمان است و فراموش كرده كه در اين شريعت وحداني همجنس گرايي محكوم شده و ايران هم به عنوان يك كشور مسلمان، اين پديده زشت غير اخلاقي را محكوم مي‌كند.

بنابراين طرح نقض حقوق همجنس‌بازان در ايران آن هم از سوي احمد شهيد، نشان از عدم اشراف وي به تعايم اسلام و قوانين اسلامي در ايران دارد كه مايه تاسف بسيار است.

*چرا "احمد شهید" گزارش‌هاي خود را قبل از ارائه به كميسيون در BBCمنتشر مي‌كند؟!

 احمد شهيد كه به منظور تهيه گزارش هيچ زحمتي براي مطالعه دقيق وضعيت حقوق بشر در ايران به خود نمي‌دهد، پيش از ارائه گزارش به كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد، آن را در اختيار رسانه‌هاي نظام سلطه از جملهBBC قرار مي‌دهد؛ چنانكه طي  اواخر مهرماه سال جاري سومين گزارش خود را قبال از ارائه به كميسيون، در BBC منتشر و گزارش دوم نيز در همين زمينه باز هم دراختيار اين شبكه قرار گرفت! اما سوال اينجاست كه چرا يك گزارشگر سازمان ملل كه بايد كاملا بي طرفانه مسايل را ارزيابي و ارائه كند، گزارش‌هاي خود را پيش از ارائه به كميسيون، در BBC منتشر مي‌كند؟
 
احمد شهيد، در هر دو گزارش گذشته هم بدون توجه به مستندات فني و مستدل جمهوري اسلامي در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران، با سياسي‌كاري هر چه تمامتر و در پي سفر به برخي كشورها و ارتباط با برخي گروه‌هاي تروريستي از جمله منافقين و اپوزيسيون اطلاعاتي را كسب كرده و اين اطلاعات مغرضانه، كذب و غير حقوقي را به شكلي غيرمسئولانه بازتاب داده‌ است؛ به نحوي كه بدون توجه به پاسخ مستند و دقيق 300 صفحه‌اي جمهوري اسلامي، بر اظهارات سياسي و خالي از وجه افراد و گروه‌هاي مخالف نظام تمركز كرده و با برجسته‌سازي آنها، گزارشي 36 صفحه‌اي تهيه كرده است.

* نسبت ارائه گزارش‌هاي احمد شهيد و تحريم‌ها عليه ايران

اما اين پايان ماجراي همنوايي گزارشگر ويژه سازمان ملل با مخالفان ايران نيست بلكه در واكاوي ارائه گزارش‌هاي مغرضانه وي عليه ايران، نكته حائز اهميتي ديده مي شود، فاصله زماني ارائه هر سه گزارش احمد شهيد به سازمان ملل با آغاز اعمال  برخي تحريم‌هاي جديد عليه ايران، نشان از اين دارد كه گزارشگر سازمان ملل در راستاي تحقق اهداف كشورهاي استكباري و اپوزيسيون‌هاي جاه طلب خارج نشين عليه ايران گام بر مي‌دارد و گويي وي جيره و مواجب بگير منافقين و مخالفان ديپلماسي ايران است نه گزارشگر فعال حقوق بشر!!

آنچه مسلم است اين كه ايران همواره بر ضرورت توجه به موازين فني و تخصصي گزارش‌نويسي گزارشگران حقوق بشر در چارچوب UPR تاكيد كرده، اما گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران، كارنامه خوبي در اين زمينه از خود به جاي نگذاشته و شاهد اين مدعا نيز دو گزارش خالي از محتوا و بي‌وزن پيشين اوست كه طي سال 1390ارائه شد.
 
* بازخواني سومين گزارش احمد شهيد

طي سومين گزارش احمد شهيد بازهم اتهام زني‌هاي وي عليه ايران تكرار مي‌شود، نقض آزادی بیان و اطلاعات، آزادی گردهمایی و تشکل و مدافعان حقوق بشر، آزادی دین شامل پیروان آیین بهایی، مسیحیان و درویشان، اجرای عدالت با توجه به قانون جديد مجازات اسلامی، رعایت موازین قانونی، استقلال وکلای دادگستری، وضعیت در زندان‌ها، شکنجه، مجازات‌های ظالمانه و تحقیرآمیز و اعدام‌ها از جمله مواردي هستند كه احمد شهيد براي زير سوال بردن ايران در مجامع بين‌المللي به آنها استناد كرده و نکته جالب ديگر اینکه این گزارش با کمی تغییرات شبیه گزارش بان کی مون در مورد ایران است که چند ماه پیش منتشر شد!

* گزارش احمد شهید، پاسخ غرب به گزارش‌های ایران در مورد نقض حقوق بشر در غرب

طي سال گذشته ایران گزارش‌های جامعی را در مورد نقض حقوق بشر در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان منتشر کرد که همین امر موجب خشم کشورهای غربی شد و از آنجا که این کشورها همواره به دنبال ضربه زدن به ایران هستند با طرح موضوع لزوم انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران تلاش کردند تا جبهه جدیدی را برای مقابله با ملت ایران پدید بیاورند.

* ايران با اين حربه‌های نخ نما عقب نشینی نمي‌كند

به دنبال تحولات منطقه که از آن به بهار عربی و اسلامی یاد می‌شود و باعث از بین رفتن جایگاه آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای این کشور و افزایش جایگاه جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا شده، حرکت بدون توقف برنامه هسته‌ای ایران بدون تأثیر پذیری از فشار کشورهای غربی و همچنین گسترش اعتراضات مدنی در آمریکا که به جنبش آزادی وال استریت شهرت یافته است، موقعیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به گذشته ارتقاء قابل توجهی یافته، لذا آمریکا و غرب به منظور ایجاد توازن در این منطقه دست به طراحی سناریوهای مختلف علیه کشورمان زده‌اند تا با قرار دادن برخی کشورهای منطقه در جبهه خود، به زعم خود ایران را وادار به عقب نشینی از وضعیت فعلی کنند.

* موج واكنش‌ها عليه گزارش جديد احمد شهيد ادامه دارد

اما انتشار سومين گزارش احمد شهيد در رسانه‌ها دامنه اعتراض به دروغ پردازي‌هاي اين گزارشگر سازمان ملل را گسترش داد و واكنش‌هاي مختلفي از سوي چهره‌هاي سياسي كشور ارائه شد كه همچنان ادامه دارد...

وزارت امور خارجه كشورمان در واکنش به انتشار گزارش سوم احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در کشورمان بيانيه‌اي منتشر کرد. در اين بيانيه با اشاره به پاسخ مشروح و رسمي جمهوري اسلامي ايران که در تاريخ مقرر به نامبرده تحويل شده آمده است: "بر اساس آيين‌نامه شوراي حقوق بشر که مربوط به نحوه تهيه گزارش توسط گزارشگران سازمان ملل متحد است، گزارش بايد حاوي مشخصاتي مبتني بر رعايت اصول بي‌طرفي، مستند بودن ادعاها، پرهيز از سياسي کردن آن، و تخصصي و فني بودن گزارش باشد، که متاسفانه نه تنها اصول اوليه بر حسب مقررات و رويه‌هاي بين‌المللي رعايت نشده بلکه محتواي گزارش نيز حاوي مطالب تکراري و مغرضانه بوده و کاملا سياسي است." در اين بيانيه تاکيد شده است: "موضوع سياسي و مغرضانه بودن گزارش احمد شهيد پيرامون وضعيت حقوق بشر در کشورمان و تخطي وي از آيين‌نامه شوراي حقوق بشر در پاسخ جمهوري اسلامي ايران به پيش‌نويس گزارش و نيز به دبيرکل سازمان ملل متحد در ايام حضور در ايران اعلام و اعتراض لازم در اين زمينه به‌عمل آمده است. "

همچنين آيت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه کشورمان گزارش احمد شهید را "سخیف خواند که تقریباً دعاوی معارضین و معاندان نظام را مطرح کرده است".

در ادامه اين گزارش؛ منصور حقيقت پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس درباره گزارش احمد شهید مبنی بر نقض قوانین اجتماعی در ایران، اظهار داشت: ویژگی‌های قانونی اجتماعی و فرهنگی ملت بزرگی مانند ایران و همچنین مسائل حقوقی و شرعی که در این رابطه وجود دارد هیچ ارتباطی با گزارش احمد شهید نداشته و ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع حقوق بشر در ایران، بهترین شرایط قرار دارد، یادآور شد: آزادی‌های اجتماعی در حدود قانون و شرع مقدس اسلام در ایران برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود.

در ادامه اين واكنش‌ها به گزارش احمد شهيد، ستارهدايت‌خواه عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي به باشگاه خبرنگاران گفت: اين‌گونه گزارش‌ها از لحاظ حقوق هيچ‌گونه مقبوليتي ندارد و فاقد وجاهت حقوقي است.

وي با اشاره به اينكه گزارش‌هاي احمد شهيد براساس اطلاعات منابع صهيونيستي تنظيم مي‌شود، اظهار داشت: گزارش سفارشي احمد شهيد تامين كننده مطامع آمريكايي‌ها است و موجبات رضايت‌مندي آنان را فراهم مي‌كند.

هدايت‌خواه تاكيد كرد: اقليت‌هاي مذهبي در مجلس شوراي اسلامي 5 نماينده دارند و آنچه درباره نقض حقوق آنان در گزارش احمد شهيد آمده، خلاف واقعيت‌هاي موجود است.


*واكنش نمايندگان اهل تسنن و اقليت‎ها به گزارش مغرضانه احمد شهيد

نمايندگان اهل تسنن و اقليت‌ها ضمن محكوم كردن گزارش احمدشهيد به بيان وضعيت اقليت‌ها و تابعيت‌هاي مختلف در ايران پرداخته اند.

احمدعلي كيخا نماينده مردم زابل و زهك در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در واكنش به گزارش احمدشهيد مبني بر محدود بودن فعاليت‌هاي اقليت‌هاي مذهبي در ايران اظهار داشت: در تاريخ ايران هيچ موردي از مورد اذيت و آزار قرار گرفتن اقليت‌هاي مذهبي وجود ندارد و مجلس شوراي اسلامي به عنوان كانون قدرت جمهوري اسلامي نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي را در خود جاي داده است.

نائب رئيس اول كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با تأكيد بر آزادي عمل نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي در ايران گفت: نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي در مجلس شوراي اسلامي با آزادي تمام مباحث خود را مطرح مي كنند و اين نشان مي‌دهد كه همچون ساير ايرانيان از حق مساوي و يكساني برخوردار هستند.

در همين زمينه، جهان بخش محبي نيا عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي به باشگاه خبرنگاران گفت: جدا كردن اديان و تفاوت قائل شدن ميان آنان پسنديده نيست و در دين اسلام خطاب ديني ما به ساير اديان برادر و خطاب قانوني هموطن است.

وي با تأكيد بر اينكه گزارش احمدشهيد براساس اقوال ساير افراد بوده نه واقعيت‌هاي حاكم بر جامعه ايران، تصريح كرد: درهم آميختگي مذهبي و سياسي ميان اهل تسنن و تشيع موجب مرثيه خواني و فرافكني بدخواهان شده و اين نوع گزارش ها ارزشي ندارد چرا كه زمان سفر مقام معظم رهبري به كردستان را همگي به خاطر داريم و اقبال مردم به ايشان موجب شگفتي همگان شد.

محبي نيا با تأكيد بر اينكه مشاركت مردم كردستان در انتخابات‌ها از بعضي شهرهاي كشورهاي ديگر بالاتر است گفت: اين نوع رجزخواني ها راه به جايي نخواهد برد و ما همگي بعنوان جامعه ديني دركنار يكديگر با آرامش زندگي مي كنيم و بايد تعاملات درجامعه بيشتر شود.

براساس اين گزارش؛ سيامك مره صدق نماينده اقليت ديني كليميان در مجلس شوراي اسلامي هم با تأكيد بر اينكه گزارش تهيه شده توسط احمد شهيد ارزش توجه كردن ندارد اظهار داشت: به نظر من اين گزارش نه ارزش تكذيب كردن دارد و نه ارزش توجه كردن.

نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: احمد شهيد اين گزارش را براساس الهام گيري از رسانه هاي استكباري و دخالت در امور داخلي ايران تهيه كرده و كليميان بارها اعلام كرده اند كه مشكلات آنان از ساير مردم ايران جدا نيست و مشكل خاصي هم به عنوان كليمي بودن درايران ندارند.

آنچه مسلم است اين كه اگر چه از افرادي مانند "شهيد" كه به نوعي دست‌نشانده، مامور و معذور هستند انتظاري جز دروغ‌پردازي در راستاي تحقق اهداف كشورهاي سلطه‌گر نمي‌رود اما به نظر مي‌رسد كه يك نهاد حقوقي بين‌المللي مانند كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد، بايد شأن و جايگاهي فراتر از يك ابزار براي اجراي نيات سياسي قدرت‌هاي پوشالي براي خود قائل باشد و آبروي خود را در مسير اجراي سناريوهاي از پيش‌نوشته "احمد شهيد"ها هزينه نكند تا ملت‌ها بتوانند به اين نهاد، به چشم يك ملجاء با صبغه علمي كه در جهت صيانت از حقوق انسان‌ها گام برمي‌دارد، نگاه كنند.

*گزارش//مليحه پژمان

انتهاي پيام/پ3
برچسب ها: احمد ، شهید ، سازمان ، مللل ، گزارش ، حقوق ، بشر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار