خوزستان/

مشبك‌كاری يك حلقه چاه دريايي پارس‌جنوبی به روش TCP

مدير خدمات ويژه شرکت ملی‌حفاری ایران از مشبك‌كاري يك حلقه چاه دريايي فاز 14 ميدان گازي پارس جنوبي به روش TCP خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،محسن محسن‌پوريان در اين خصوص اظهاركرد: عمليات مشبك كاري يك حلقه چاه گازي فاز 14 به روش  TCP در عمق 3283 متري ميدان گازي پارس جنوبي با موفقيت انجام شد. این عمليات پيچيده براي اولين بار توسط اين شركت به طول 90 متر با گلوله‌های مشبک ساخت داخل طراحی و در دستگاه حفاري شهيد رجايي به اجرا رسيده است.

وي افزود: عمليات پيچيده نمودارگيري چاه‌هاي نفت و گاز يكي از تخصصي‌ترين فعاليت‌هاي فني و مهندسي است كه توسط متخصصان شركت ملي‌حفاري ايران در چاه‌هاي نفت و گاز انجام مي‌شود. اين عمليات با تجهيزات بسيار پيشرفته سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، جهت كسب اطلاعات مورد نياز پتروفيزيكي اعم از اندازه‌گيري اشعه گامای طبيعي، مقاومت الكتريكي طبقات، تخلخل و غيره در مخازن نفت و گاز صورت مي‌گيرد.

محسن‌پوريان ادامه‌داد: هر چند در روش TCP (مشبك‌كاري با لوله‌هاي حفاري) در خشكي بارها انجام شده است ولي اين روش براي اولين بار توسط متخصصان شركت در میدان پارس جنوبي انجام گرفت. با به كارگيري اين شيوه در چاه‌هاي جهت‌دار، امكان مشبك‌كاري در طول 500 متر و يا بالاتر از آن نيز امكان‌پذير مي‌باشد.

وي با اشاره به انجام عملیات مشبك‌كاري چاه‌ها توسط شركت‌هاي خارجي در گذشته گفت: این کار از لحاظ ارزي 79 هزار يورو هزينه در بر داشت ولي اكنون اين عمليات توسط نيروهاي متخصص ملي‌حفاري با نصف هزينه قبلي انجام مي‌شود كه علاوه بر صرفه‌جويي، از خروج مبالغ قابل توجهي از ارز كشور جلوگيري مي‌كند.

 توسط بخش خدمات ويژه شركت ملي‌حفاري ايران در نيمه نخست سال جاري 240 عمليات نمودارگيري، 111 مورد چاه‌پيمايي و 241 عمليات نمودارگيري از سيال حفاري به چاه‌هاي نفت و گاز انجام شده است./س
برچسب ها: مشبک ، حلقه چاه ، دریایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.