رانندگي زنانه، رانندگي مردانه

لاله صديق به انتقاد سردار طلايي درباره رانندگي خانم‌ها گفت: کساني که به راحتي از رانندگي خانم‌ها انتقاد مي‌کنند بهتر است براي ا نتقادي که مي‌کنند مبناي تحقيقاتي داشته باشند وبا آمار و ارقام صحبت‌هايشان را اثبات کنند.

به گزارش خبرنگار وبگردي باشگاه خبرنگاران، «زنان رانندگي را ديرتر از مردان ياد مي‌گيرند»، اين جمله چند سالي مي‌شود که در بين مردم کاملا جا افتاده و شکستن اين تابو کمي دشوار به نظر مي‌رسد.

آنقدر اين جمله در بطن جامعه فرو رفته که حتي مسئولان شهري، خيلي راحت از رانندگي خانم‌ها انتقاد مي‌کنند و مي‌گويند کيفيت رانندگي آنها پايين است.

همانطور که چند روز پيش مرتضي طلايي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران درباره نحوه رانندگي خانم‌ها در شهر انتقادکرد و پيشنهاد داد براي بالا بردن کيفيت رانندگي خانم‌ها کلاس‌هاي آموزشي برگزار شود. صحبتي كه باعث شادي آقايان و دلخوري خانم‌ها شد، خانم‌ها مي‌گويند که چرا بدون ارائه آمار و ارقام يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر درباره رانندگي زن‌ها بايد قضاوت کند؟

به بهانه صحبتي که مرتضي طلايي در جلسه علني شورا در خصوص رانندگي زن‌ها مطرح کرد با لاله صديق که در رشته اتومبيل‌راني زنان نفر اول خاورميانه و نفر سوم در دنياست صحبت کرديم تا درباره رانندگي خانم‌ها در سطح شهر به عنوان يکي از بهترين و نمونه‌ترين راننده زن کشور نظر خود را بگويد.

وقتي به لاله صديق درباره صحبت طلايي مي‌گوييم از لحاظ منطقي صحبت وي را رد مي‌کند و مي‌گويد مبناي تحقيقاتي ندارد: «کساني که منطقي باشند متوجه اين موضوع مي‌شوند؛ تصادفاتي که در شهر رخ مي‌دهند اکثر آنها توسط آقايان است. کساني که به راحتي از رانندگي خانم‌ها انتقاد مي‌کنند بهتر است براي ا نتقادي که مي‌کنند مبناي تحقيقاتي داشته باشند وبا آمار و ارقام صحبت‌هايشان را اثبات کنند.»

او حتي از نظر آماري نيز اين صحبت را منطقي ندانست و گفت: «اگر رانندگان شهر را مردا تشکيل مي‌دهند؛ پس احتمال وقوع تصادف هم از سوي آنها بالا مي‌رود. پس وقتي تصادف‌ها از سوي مردها بيشتر است، کيفيت رانندگي آن‌ها پايين مي‌آيد؛ نه خانم‌هايي که با تعداد جمعيت کمتر؛ تصادفات کمتري را هم دارند زيرا ميزان تخلفات بانوان در مقايسه با آقايان بسيار کمتر است و مسئولان راهنمايي و رانندگي هم بر اين موضوع تاکيد دارند.»

* خانم‌ها در رانندگي محتاط مي‌رانند

صديق در ادامه علت اکثر تصادفات را سرعت بالا مي‌داند و مي‌گويد اکثر آقايان هستند که علاقه به سرعت بالا و لايي کشيدن دارند و خانم‌ها به خاطر محتاط بودن‌شان کمتر دست به چنين کارهايي مي‌زنند و بي هوا در لاين‌هاي مختلف مانور نمي‌دهند: «اگر از نظر روان‌شناسي رانندگي خانم‌ها را بررسي کنيد متوجه خواهيد شد که خانم‌ها در حين رانندگي محتا‌ط‌تر از مردها عمل مي‌کنند و از سرعت زياد اجتناب دارند. خانم‌ها بيشتر از جنس مخالف‌شان به اطراف و جزئيات در حرکت توجه‌ نشان مي‌دهند و به همه ثابت شده است که خانم‌ها جزئي‌نگرتر از مردها هستند؛ براي همين مي‌توانند در زمان رانندگي هم به خيابان و ماشين‌هاي اطراف‌، هم عابرها و حتي پرنده‌اي که در حال پرواز است توجه کنند. به اين اشخاص با چنين ويژگي‌هايي نمي‌توان گفت بي‌توجه و عامل اصلي در تصادفات شهري. پس با تمام تفاسير،‌اين خانم‌ها نيستند که بايد کيفيت رانندگي خود را بالا ببرند چون به اندازه کافي به اطراف و طرز رانندگي خود توجه دارند اما در بعضي موارد مردها تا مي‌بينند خانمي پشت فرمان است شروع به کارهاي عجيب و غريب مي‌کنند که ممکن است با اين کارها تعادل خانم از دست برود و منجر به خسارت شود که بازار در  اين نوع تصادفات خانم‌ها مقصر نيستند.»

وقتي که از قهرمان رالي بانوان در خصوص اينکه عده‌اي مي‌گويند خانم‌ها پشت فرمان با موبايل صحبت مي‌کنند و باعث از بيتن رفتن تمرکز آنها در زمان رانندگي مي‌شود سوال کرديم، گفت اين حرف کاملا شايعه است: «خانم‌ها بيشتر از اينکه به موبايل صحبت کردن در زمان رانندگي شهره باشند به اين معروف هستند که چهارچنگولي فرمان را مي‌چسبند و اصلا تمايل به صحبت کردن با تلفن پشت فرمان ندارند اما امان از آقايان با آن همه اعتماد به نفس بالايي که دارند و احساس مي‌کنند وقتي پشت فرمان هستند قابليت انجام هر کاري دارند و مي‌توانند فقط با يک دست فرمان را بچسبند و با دست ديگر با تلفن صحبت کنند و تا وقتي که سرکار مي‌رسند تمام کارهايشان را رفع و رجوع کنند.»

لاله صديق يکي ديگر از علت‌هايي را که خانم‌ها تمايل به سرعت بالا در حرکت ندارند به خاطر نوع ماشين‌هايشان مي‌داند: «بانوان معمولا تمايل دارند ماشين‌هاي کوچک داشته باشند و طبيعتا ماشين‌هاي کوچک شتاب و سرعت کمتري دارد و احتياط خودشان هم باعث مي‌شود خيلي آرام برانند.»

در ادامه نيز مي‌گويد:« راننده‌هاي خانم‌ زياد اهل مانور در دادن و هيجان زمان رانندگي نيستند اگر تمام اين دلايل را کنار هم قرار دهيم به راحتي مي‌توان به اين نتيجه رسيد که خانم‌ها کمترين نقش را در تصادفات دارند، به قول معروف آدم‌ها در نقطه غرور مي‌شکنند. مردها به خاطر اعتماد به نفس و غروري که پشت فرمان دارند مي‌شکنند و بيشترين آمار تصادف را به خود اختصاص مي‌دهند.»

*بانوان نياز به تمرين و مهارت دارند

البته صديق کتمان نمي‌کند که بعضي خانم‌ها مهارت و تجربه لازم براي رانندگي ندارند و مي‌گويد: «خانم‌ها خيلي ملاحظه مي‌کنند و علت اينکه در رانندگي مهارت کمتري دارند به خاطر تمرين کم آنهاست. تا چند سال پيش راننده زن انگشت شمار در شهر ديده مي‌شد و الان جاي اميدواري دارد که خانم‌ها به راحتي مردها مي‌توانند رانندگي کنند.

بعضي از خانم‌‌هايي که عامل تصادف هستند به خاطر تجربه کم و مهارت کم آنهاست اما نمي‌توان اين تعداد کم و استثنا را به تمام خانم‌‌ها تعميم داد.»

با اين حال هستند خانم‌هاي جواني که به تازگي گواهينامه رانندگي گرفته‌اند و براي رهاي از واکنش‌هاي کنايه‌آميز،‌ برخوردهاي غير مودبانه و رفتارهايي که حين رانندگي آرام و محتاطانه‌شان در خيابان‌ها، با آنها روبرو مي‌شوند، دست به کارهايي خطرناک و دور از انتظار مي‌زنند که در نهايت منجر به تصادف‌ يا تخلف مي‌شود اما گر کمي بيشتر به علت اين تصادف‌ها دقت شود مي‌توان باز هم علت اين دسته از تصادفات را به خاطر برخورد غلط جنس مخالف دانست که شايد بايد کمي به فکر فرهنگ‌سازي و تغيير فکر و ديد مردها نسبت به رانندگي بانوان کرد.

* اشتباه رانندگي در زن‌ها بيشتر به چشم مي‌آيد

حتي سال گذشته سردار مومني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي، زماني که براي بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها آمده بود، در خصوص رانندگي زن‌ها اظهار اميدواري خانم‌ها به نسبت کساني که گواهينامه رانندگي دارند، تخلفات‌شان کمتر از آقايان است.

با وجود اينکه هميشه آمار و ارقام  هم خبر از تعداد بالاي تصادفات از سوي آقايان دارد؛ اما عرف چيز ديگري مي‌گويد و حتي برخي صاحب‌نظران نيز بر اين اعتقاد هستند که شيوه رانندگي زنان متفاوت و کمي خارج از اصول رانندگي استاندارد است! در صورتي که خيلي راحت مي‌توان اين نکته را در خانم‌ها ديد که اکثر آنها به محض نشستن پشت فرمان، کمربند ايمني را مي‌بندند. زدن راهنما به هنگام گردش به راست و چپ اهميت زيادي دارد. وقت گرفتن سبقت اطمينان حاصل مي‌کنند که راننده پشت‌سري قصد گرفتن سبقت ندارد.

کارهايي که شايد براي مردها افت حساب شود که همين غرور بيجا باعث خسارت‌هاي جاني و مالي زيادي شده است اما بعضي از خانم‌ها هم هستند که در لاين وسط اتوبان، با سرعت کم مي‌رانند و گاهي هم موجب پيچيدن از فرعي به اصلي کند عمل مي‌کنند و گاهي هم موجب راهبندان مي‌شوند. همه اين رفتارها از سوي راننده‌هاي مرد نيز ممکن است سر بزند اما اشتباه رانندگي زنان بيشتر به چشم مي‌آيد!

* زن‌ها دير ياد مي‌گيرند، دير فراموش مي‌کنند

65 سال از زماني که اولين زن ايراني موفق به دريافت گواهينامه رانندگي شد مي‌گذرد اما شواهد موجود نشان مي‌دهد که در بسياري مواقع زنان در سيطره فرهنگ رانندگي ما هنوز به طور کامل به رسميت شناخته نشده‌اند و دقت و احتياط و توجه بيشتر آنها به قوانين راهنمايي و رانندگي مورد تمسخر و ملامت واقع مي‌شود. اگرچه تعداد اين دست رانندگان در مقابل خيل عظيم رانندگان مرد، چندان قابل توجه به نظر نمي‌رسد اما وقتي چند سال پيش را به ياد مي‌آوريم که تک و توک رانندگان زن چگونه با تهاجم بوق و نگاه‌ها، لبخندها و تکان سرهاي رانندگان مردم که به علامت تمسخر يا تاسف، مواجه مي‌شدند، اميدوار مي‌شويم که زنان در اين موضوع نيز بسيار پيش رفته‌اند. با وجود آنکه آمار زنان و دختراني که مجبور به گذران ساعات اضافه آموزش مي‌شوند. بيش از مردان است اما اصل ديگري نيز وجود دارد که بسياري از مربيان رانندگي هم به آن اذعان مي‌دارند؛ اين که زنان ديرتر از مردان اصول رانندگي را فراموش مي‌کنند.

*در ميادين و تقاطع‌‌هاست

حتي جامعه‌شناس‌ها به نوعي مي‌گويند راننده‌هاي زن از مردها تخصصي‌تر مي‌رانند و طي ساليان گذشته و براساس برخي از تحقيقات مشخص شده که سطح آگاهي، رابطه زيادي با تکنولوژي دارد.

خانم‌ها به خاطر کار کردن با ابزار آلات تکنولوژي همچون يخچال مايکروفر، ماشين لباسشويي وموارد ديگر زودتر با خودرو اخت مي‌شوند رانندگي شامل مهارت‌هاي مختلفي است که برخي در مردان و برخي ديگر دز نان بيشتر به چشم مي‌خورد. درمطالعه‌هاي انجام گرفته‌، دانشمندان از 43 زن و مرد 18 تا 35 ساله خواستند تا آزمايش‌هاي مرتبط با مهارت‌هايي نظير حافظه شناسايي فواصل، ياديگري قوانين، تمرکز حواس، برنامه‌ريزي و کنترل وسايل موتوري را  انجام دهند.

نتايج اين آزمايش‌ها نشان مي‌دهد زنان براي تمرکز حواس از روي يک محرک به محرک ديگر، داراي توانايي‌هاي بيشتري هستند که اين امر آنها را در برخي اعمال روزمره نظير رانندگي و خواندن از مردان تواناتر مي‌کند. به گفته محققان، نتايج اين مطالعه دليل تمرکز بهتر دانش آموزان دختر در مدارس و همچنين رانندگي ايمن‌تر زنان را آشکار مي‌سازد. با اين وجود برخي محققان عقيده دارند که خطر پذيري و هيجان طلبي از دلايل مهم بالا بودن آمار تصادفات رانندگي در مردان محسوب مي‌شود و دليل پايين‌تر بودن آمار تصادف در زنان، محتاط‌تر بودن آنهاست.

تصادف‌هاي زنان معمولا در ميادين و تقاطع‌ها رخ مي‌دهد، در حالي که سرعت بالا معمولا دليل اصلي تصادف رانندگي در مردان است. محققان عقيده دارند رانندگي شامل مهارت‌هاي مختلفي است که برخي در مردان و برخي ديگر در زنان بيشتر به چشم مي‌خورد.

منبع: روزنامه هفت صبح

انتهاي پيام/
برچسب ها: رانندگی ، زنان ، مردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.