موج سواري در سه راه امين حضور

رئيس اتحاديه لوازم خانگي مي‌گويد دليل استقبال مردم از لوازم خانگي داخلي فاصله قيمتي آن نسبت به نمونه‌هاي خارجي نيست بلکه به خاطر عرضه بيشتر است.

به گزارش خبرنگار وبگردي باشگاه خبرنگاران، پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها وافزايش قيمت برخي گروه‌هاي کالايي لوازم خانگي از جمله گروه‌هايي بود که مجوزافزايش قيمت دريافت نکرد.

اين موضوع فشار به توليد کنندگان وتوزيع کنندگان اين کالاها وارد مي‌کند و مورد انتقاد قرار گرفته بود، تا اينکه وزارت صنعت، معدن وتجارت به فکر راه چاره افتاده براي کنترل بازار و همچنين حمايت از صنايع داخلي راه حلي سوق دادن جامعه به سمت کالاهاي داخلي را مطرح کرد.

به نظر مي‌رسد در چند ماه اخير و در پي نوسانات نرخ ارز قيمت‌ها در اين بازار به صورت روزانه تعيين مي‌شود به گونه‌اي که در برخي از نمونه‌ها افزايش بيش از 100 درصدي را شاهد هستيم در اين رابطه تاجيک که از فروشندگان سه راه امين حضور تهران است مي‌گويد: هم اکنون در بازار قيمت برخي از محصولات به صورت روزانه و براساس نرخ ارز تعيين مي‌شود.

وي گفت:‌ به عنوان مثال يخچال سايدباي سايد سامسونگ که قيمت آن در گذشته دو ميليون تومان بوده هم اکنون با قيمت چهار ميليون و 350 هزار تومان عرضه مي‌شود.

اين فروشنده افزود: البته افزايش قيمت‌ها در برندهاي داخلي هم به همين گونه است به عنوان مثال يخچال فريزر ايراني که قبلا با قيمت حدود 700 هزار تومان فروخته مي‌شد هم اکنون به حدود يک و نيم ميليون تومان رسيده است.

اين فعال بازار ادامه داد: افزايش قيمت‌ها در محصولات ايراني به مراتب بيشتر از کالاهاي وارداتي بوده است و دليل آن هم قيمت گذاري‌هاي غيرکارشناسي شده و همچنين حفظ قدرت رقابت از سوي توليدکنندگان داخلي عنوان مي‌شود.

وي درخصوص وضعيت کنوني بازار مي‌گويد: روند کنوني قيمت‌ها ميزان فروش را به حداقل رسانده است به گونه‌اي که حتي خريد و فروش‌هاي بين همکاران نيز به صورت نقدي شده.

وي در پاسخ به اينکه کالاهاي موجود در انبار مربوط به خريدهاي گذشته و براساس قيمت قبلي بوده است پس چرا فروشندگان نرخ‌هاي کنوني را ملاک عمل قرار مي‌دهد مي‌گويد: درست است که خريدهاي ما براساس قيمت‌ هاي قبلي و در زمان ارزاني بوده اما بايد توجه داشت اگر بخواهيم با قيمت‌هاي قبلي بفروشيم حتي با 50 درصد گران‌تر هم ديگر نمي‌توانيم همان کالا را خريداري کنيم و اين به معناي از بين رفتن سرمايه است.

*افزايش قيمت‌ها غير طبيعي است

طحان‌پور، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در خصوص وضعيت کنوني بازار لوازم  خانگي گفت: هم اکنون بازار لوازم  خانگي در وضعيت مطلوبي به سر نمي‌برد و با وجود اينکه در چند ماه اخير محصولات بين هشت تا 10 بار افزايش قيمت را تجربه کرده‌اند بازهم شاهد افزايش قيمت برخي کالاها به صورت روزانه هستيم.

وي گفت:‌ به رغم اينکه تا کنون در برخي از محصولات افزايش بيش از 60 درصدي را شاهد هستيم با اين وجود در يک ماه گذشته ثبات در بازار حاکم نشده و قيمت‌ها به صورت لحظه‌اي افزايش مي‌يابد.

اين فعال بازار ادامه داد: در برخي از مدل‌ها و برندهاي خارجي افزايش قيمت به گونه‌اي است که عملا بسياري از مصرف کنندگان قادر به خريدنمي‌باشند ضمن آنکه اين افزايش قيمت در نمونه‌هاي داخلي نيز با شيب بيشتري رخ داده به گونه‌ا ي که حتي خريدکالاهاي ايراني نيز بسيار دشوار شده است.

وي در ادامه به کاهش چشمگيري حجم توليدات داخلي اشاره کرد و گفت: متاسفانه کارخانجات داخلي به رغم اينکه قيمت محصولات خود را نسبت به نمونه‌ هاي خارجي بيشتر افزايش داده‌اند باز هم معتقدند توليد کنوني مقرون به صرفه نبوده و توليدات آنها با ضرر همراه است.

طحان‌پور اظهار داشت:‌ هم اکنون در برخي از مدل‌ها شاهد کاهش فاصله قيمتي نمونه‌هاي خارجي با داخلي هستيم و اين در حالي است که تنها عاملي که باعث شده ميزان فروش محصولات داخلي بيشتر از خارجي باشد فاصله قيمتي نبوده و فقط عرضه بيشتر کالاهاي ايراني دليل استقبال نسبي مردم است.

وي گفت:‌به اعتقاد من روند کنوني قيمت‌گذاري توليدات داخلي طبيعي نيست و در آينده کارخانجات دچار بحران خواهند شد همانند بحراني که در سال 87 براي کارخانجات داخلي اتفاق افتاد.

طحان‌پور تصريح كرد: در آن سال هم به جهت نوسانات نرخ ارز قيمت‌ها به صورت غير طبيعي افزايش يافته اما بعد از بازگشت به روال عادي کارخانجات ديگر قادر به کاهش قيمت‌ها و رقابت با نمونه‌هاي خارجي نبودند.

وي خاطرنشان كرد: اگر رويه بهاين شکل ادامه پيدا کند نه تنها مصرف کنندگان و قشر ضعيف خانواده آسيب خواهند ديد بلکه اين آسيب‌ها به طبقات بالاتر هم سرايت کرده و چه بسا توزيع کنندگان خرد و فروشندگان لوازم خانگي نيز مجبور به تغيير شغل خواهند شد و اين به معناي آسيب جدي نظام توزيع است.

منبع: روزنامه هفت صبح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.