ارومیه/

توسعه کشت در آذربایجان‌غربی نیازمند همت اعضای کارگروه کشاورزی

توسعه کشت در آذربایجان‌غربی نیازمند حمایت از طرح‌های ارائه شده این بخش و اهتمام هر چه بیشتر اعضای کارگروه کشاورزی این استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه آخرین جلسه کارگروه کشاورزی آذربایجان‌غربی که صبح امروز با حضور استاندار، مدیر کل محیط زیست، نماینده بانک کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی و به منظور تعیین تکلیف تأمین آب به اراضی بایر و ملی برای توسعه کشت در آذربایجان‌غربی و در سالن جلسات حوزه استاندار تشکیل شد، سؤال‌های بی‌جواب زیادی برای استاندار آذربایجان‌غربی به ارمغان داشت به طوری که این سؤال‌های بی جواب از سوی مدیران و روسای این حوزه سبب عصبانیت شدید وحید جلال‌زاده، استاندار آذربایجان‌غربی شد.

در این جلسه مدیر کل حفاظت از محیط زیست که یکی از اعضای کارگروه کشاورزی استان است، معاون خود را به جلسه فرستاده بود و استاندار که پیگیر مصوبات جلسات گذشته این کارگروه بود برای ارائه عملکرد محیط زیست استان ارائه گزارش توسط معاون این اداره کل را قبول نکرد و از معاون مدیر کل محیط زیست استان خواست سریع از طریق تلفن از حسن عباس‌نژاد، مدیر کل محیط استان بخواهد تا پایان جلسه کارگروه خود را به جمع مدیران بی‌پاسخ به سؤال‌های استاندارد ملحق کند.

این در حالی بود که در چند جلسه گذشته این کارگروه در زمینه تخصیص اراضی بایر و ملی برای توسعه کشاورزی بحث‌هایی شده و در دو جلسه گذشته نیز استاندار آذربایجان‌غربی بر آب‌رسانی به این اراضی تا یک سال آینده تاکید کرده بود ولی مسئولان ذی‌ربط انگار چیزی از مصوبات جلسات گذشته به یاد نداشتند.

در این میان موضوع قابل توجه که سبب بر هم‌زدن آرامش جلسه شد، عدم وجود آمار حتی تقریبی در ارتباط با آب‌رسانی به اراضی بود که در جلسات گذشته نسبت به تعیین تکلیف این اراضی در زمینه آب‌رسانی تاکید شده بود.

در جلسات گذشته بررسی، پایش و تعیین تکلیف تأمین آب 53 هزار هکتار از اراضی بایر و ملی مورد تاکید قرار گرفته بود، ولی به نظر می‌رسید مدیر کل منابع طبیعی و رئیس جهاد کشاورزی برای رعایت حال مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان از گفتن آنچه باید بگویند خودداری می‌کردند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای که به خاطر رعایت وضعیت دریاچه ارومیه حاضر نیست بخشی از آب رودخانه‌ها و آب‌های زیر زمینی را به توسعه کشاورزی اختصاص دهد، بنا به دلایلی که خود مدیر کل منابع طبیعی و رئیس جهاد کشاورزی به خوبی بر آن‌ها آگاه هستند، مورد حمایت قرار گرفت و این دو همکار حاضر نشدند اعلام کنند که مشکل اصلی در بی‌جواب ماندن سؤال استاندار و نبود آمار در ارتباط با تعیین تکلیف آب‌رسانی به اراضی بایر برای توسعه کشت در استان ناشی از ملاحظه

نقی کریمی ، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای است.

برخی اراضی در توسعه کشت نیاز به آب‌رسانی دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در ادامه این جلسه گفت: توسعه بخش کشاورزی در اولویت قرار دارد و پس از آن باید بخش فنی تقویت شود.

علی مختاری با بیان اینکه دل‌نگرانی ما در بخش کشاورزی آب‌رسانی به اراضی است که برای توسعه کشاورزی در استان در نظر گرفته شده‌اند، تصریح کرد: در برخی از شهرها با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و شاهدیم شهرهای سلماس و خوی از مناطق ممنوعه معرفی شده‌اند و نمی‌توان در آن‌ها مجوز حفر چاه صادر کرد.

وی با بیان اینکه از 6 هزار و 818 طرح توسعه کشت سرمایه‌گذاری که به این سازمان رسیده است 2 هزار و 885 طرح به بانک عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند، افزود: از این تعداد طرح 12 طرح به سرانجام رسیده‌اند.

مختاری با بیان اینکه طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل یا دارای آب بودند و یا تا یک سال آینده تأمین آب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در مناطقی که امکان تأمین آب وجود ندارد باید طرح‌های دیگری را جایگزین کنیم.

وی که در پاسخ به سؤال استاندارد آذربایجان‌غربی مبنی بر میزان اراضی که می‌توان آب آن‌ها را تا یک سال آینده تأمین کرد پاسخی نداشت، بحث اعتبارات را پیش کشید و اعلام کرد: چند طرح دامپزشکی نیز پیشنهاد شده است که برای تایید آن‌ها نیازمند اعتبار هستیم.

علی پیر مرادی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با طرح اینکه برای استعداد‌یابی اراضی که به عنوان اراضی توسعه کشت در نظر گرفته شده‌اند نیازمند 300 میلیون تومان اعتبار برای مطالعه هستیم، گفت: باید اعتبارات در این زمینه تخصیص یابد تا میزان این اراضی مشخص شود.

تعیین تکلیف تأمین آب 35 هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

استاندارد آذربایجان‌غربی بر تعیین تکلیف تأمین آب 35 هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی ‌تا سه روز آینده تاکید کرد.

وحید جلال‌زاده اظهار داشت: طرح تخصیص اراضی بایر و ملی برای توسعه کشت مورد تاکید رئیس جمهور قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا نباید از اهداف اصلی طرح دور شد، تصریح کرد: هدف اولیه طرح آبادانی زمین‌های بایر و افزایش سطح زیر کشت است که این موضوع نباید از دید مسئولان این حوزه به دور باشد.

جلال‌زاده با انتقاد از عملکرد مسئولان این حوزه در اجرای طرح تحصیص اراضی بایر و ملی برای توسعه کشت، افزود: با اتمام این طرح باید بتوانیم اعلام کنیم که چه میزان از اراضی بایر زیر کشت رفته‌اند که برای این امر لازم است تا نسبت به تأمین آب مورد نیاز این اراضی اقدامات لازم در مدت یک سال انجام گیرد.

وی در حالی که از مدیر کل منابع طبیعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در ارتباط با اراضی که تأمین آب شده‌اند سؤال کرد و جوابی دریافت نکرد تاکید کرد: تا سه روز آینده باید میزان اراضی که امکان تأمین آب آن‌ها تا یک سال آینده امکان‌پذیر است نهایی شود.

استاندار آذربایجان‌غربی اعلام کرد: در اجرای این طرح باید از سهم 12 میلیارد و 700 میلیون تومانی استان برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کنیم.

جلال‌زاده با ابراز تأسف از وضعیت عملکردی مسئولان این حوزه، گفت: در حال حاضر تعداد طرح‌های بررسی و معرفی شده به بانک عامل در برابر تعداد درخواست‌ها بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک باید تکلیف 53 هزار هکتار که برای این منظور در نظر گرفته شده مشخص شود، اظهار داشت: اقداماتی که در این زمینه انجام می‌گیرد، تسریع یابد.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود که توسعه کشت در آن می‌تواند زمینه و فرصت‌های شغلی مناسبی را با کمترین هزینه به همراه داشته باشد ولی در این میان وجود آب بخش کشاورزی با در نظر گرفتن اولویت‌های موجود و دریاچه ارومیه سبب شده مسئولان این حوزه نتوانند آن طور که باید این بخش را مدیریت کنند که فرهنگ سازی در راستای استفاده بهینه و اصولی از آب نه تنها می‌تواند سبب بهبود نسبی حال دریاچه ارومیه شود بلکه جلساتی چون جلسه کارگروه کشاورزی را نیز که در چند ماه اخیر درگیر آب و آب‌رسانی به اراضی بایر است را از کما در می‌آورد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.