يک استاد دانشگاه در نشست تخصصی گزارش احمد شهید در باشگاه خبرنگاران:

قانون اساسي ايران بر عدم تبعيض ميان اقليت‌هاي ديني و مسلمانان تأکيد دارد

يک استاد دانشگاه گفت: نگاه قانون اساسي به اقليت‌هاي ديني بسيار فراتر از نگاه ميثاق مدني به آنها است چرا كه حتي در قانون اساسي ايران براي اقليت‌هاي ديني جايگاهي براي انتخاب نماينده در مجلس وضع شده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حبيب‌زاده، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، عصر امروز در نشست تخصصي بررسي گزارش احمد شهيد با محوريت حقوق اقليت‌ها در باشگاه خبرنگاران که با همکاری موسسه راهبردی دیده بان برگزار شد اظهار داشت: بهتر است براي بررسي حقوق اقليت‌ها در ايران به حقوق آنها در اسلام نگاهي داشته باشيم.

وي با تاكيد بر اينكه حقوق اقليت‌ها صريح و روشن است، ادامه داد: در قرآن، احاديث و متون اسلامي و همچنين در رويه ائمه معصومين به ويژه پيامبر عظيم‌الشان اسلام(ص) و حضرت علي(ع) ، اقليت‌هاي ديني از جايگاه ويژه‌اي در اسلام برخوردارند.

حبيب‌زاده با بيان اينكه در قرآن كريم هيچ تفاوتي ميان انسان‌ها وجود ندارد، افزود:‌ در اين كتاب آسماني آيات متعددي در زمينه احترام به اقليت‌هاي ديني و حسن برخورد با آنها وجود دارد.

وي تصريح كرد: بنابراين مي‌توانيم نتيجه گيري كنيم ميان حقوق اقليت‌هاي ديني با مسلمانان هيچ تفاوتي وجود ندارد.

حبيب‌زاده گفت: با توجه به نگاه متون ديني و رهبران مبين دين اسلام به اقليت‌ها، ميان مسلمانان و آنها همزيستي وجود داشته و هيچ تبعيضي ديده نمي‌شود.

وي ادامه داد: نگاه اسلام به اقليت‌هاي ديني اينگونه است كه طي عهد با آنها حقوق و تكاليفي براي طرفين وضع مي‌شود و طرفين موظف به اجراي دقيق آن هستند.

حبيب‌زاده اضافه كرد: همين نگاه بعد از انقلاب اسلامي ايران منتقل شد و در قانون اسلامي كه با عنوان منشور و ميثاق ملي شناخته مي‌شود به طور صريح ذكر شده است.

وي تصريح كرد:‌ نگاه قانون اساسي به همه ايراني‌ها يكسان بوده و اين امر در تمامي اصول قانون اساسي ديده مي‌شود.

حبيب‌زاده گفت: يكي از اين اصول، اصل 22 بوده كه بر حيثيت افراد تاكيد داشته و آنها را مصون از هرگونه توهيني مي‌داند؛ همچنين در اصل 28 هر كس حق انتخاب شغلي مناسب با علاقه و شرايط شخصي خود دارد.

وي تصريح كرد: از ديگر اصول قانون اساسي مي‌توان به اصل 30 اشاره كرد كه به تعهد دولت درباره آموزش و پرورش رايگان در قبال همه ايرانيان تا پايان دوره متوسطه تاكيد دارد.

حبيب‌زاده  ادامه داد: همچنين در اصول 31 و 34 قانون اساسي به امر تهيه مسكن مورد نياز براي هر خانواده ايراني كه وظيفه دولت است و همچنين دادخواهي كه از حقوق مسلم هر فرد است، اشاره مي‌شود.

وي گفت: اصول فراواني از اين دست وجود دارند كه اثبات‌كننده نگاه يكسان جمهوري اسلامي ايران به اقليت‌هاي ديني و مسلمانان است.

حبيب‌زاده تاكيد كرد:‌ به طور كلي نگاه قانون اساسي به اقليت‌هاي ديني بسيار فراتر از نگاه ميثاق مدني به آنها است چرا كه حتي در قانون اساسي ايران براي اقليت‌هاي ديني جايگاهي براي انتخاب نماينده در مجلس وضع شده است؛ در حالي كه در ميثاق مدني به مشاركت سياسي اقليت‌هاي ديني هيچ اشاره‌اي نشده است.

وي اظهار داشت: تمامي قوانين در جمهوري اسلامي ايران نشاندهنده اين امر است كه روح قانون اساسي كه بر مبناي عدم تبعيض ميان اقليت‌هاي ديني و مسلمانان است جريان دارد.

حبيب زاده گفت: با توجه به بيانات اين جلسه مشخص شد در قوانين عادي و قانون اساسي ايران، حقوق اقليت‌ها نهادينه شده و اين قانون بسيار مترقي‌تر از قوانين ديگر کشورها در برخورد با اقليت‌هاي ديني است.

وي خاطرنشان کرد: احمدشهيد طي گزارش خود، به هيچ عنوان از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در حقوق بشر اشاره نکرد در حالي که دبيرکل سازمان ملل به دستاوردهاي ايران در زمينه حقوق بشر تأکيد ويژه‌اي دارد.

انتهاي پيام/ش3

برچسب ها: حبیب ، اقلیت ، مذهبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار