تاریخچه فوتبال نوجوانان در جام جهانی

این روزها در کنار موفقیت اخیر تیم ملی کشورمان، تیم ملی نوجوانان کشورمان نیز به جام جهانی راه پیدا کرد و از سوم آبان استارت اردوهایش زده می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ، تیم ملی نوجوانان کشورمان اولین بار در سال 1356 در مسابقات جام تاشکند شرکت پیدا کرد و در این رقابت ها به رتبه ششم جدول دست پیدا کرد.

مسابقات نوجوانان آسیا در سال 1367 به صورت رسمی برگزار شد تا آسیایی ها برای کسب جام با هم به رقابت بپردازند.

تیم ملی ، دراین رقابت ها به مراحل بالاتر نرسید و در دور مقدماتی از گردونه مسابقات حذف شد.

ایران با یک تساوی مقابل امارات و دو باخت مقابل قطر و بحرین در سومین دوره رقابت ها حذف شد.

از جمله سر شناس ترین بازیکنان مادرآن دوره می توان به اسماعیل فنونی زاده، حمید وطنخواه و حسین درودگر اشاره کرد.

در دوره دوم رسمی بعد که تیم ملی نوجوانان ما توانست به مسابقات راه پیدا کند باز هم موفق عمل نکردیم وحذف شدیم.

در این دوره تیم ملی مان دو باخت به قطر داد.

در آن زمان مجید جلالی سرمربی تیم ملی بود و بازیکنان از جمله حسین کاردوست ، علی افشین زاده ،حجت مهدی ،قائد رحمتی، وحید فراوردی، محمود کریمی و.... در مسابقات حضور پیدا کردند.

در دوره سوم حضور تیم ملی در مسابقات نوجوانان آسیا ،باز هم حذف شدیم.

در آن زمان پرویز ابوطالب هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و بازیکنانی از جمله حمید رضا فرزانه، علیرضا حذری، حمید رضا مهدی، رضاآقا مهدی، محمد رضا عاشوری و امین راستی، علی آذری و... در تیم حضور داشتند.

مادر این دوره با یمن و قطر مساوی کردیم ومقابل بحرین نیز شکست خوردیم.

در دور چهارم حضور ایران در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ،تیم ملی کشورمان دوبار حذف شد.

درآن زمان مهدی دینور زاده سرمربی گری تیم ملی را بر عهده داشت که بازیکنانی از جمله مسعود طرفی، حسن اهوازی، رسول خطیبی، کامران ستوده نیا،‌مصطفی صنوبری، و..... بازی می کردند.

ایران در این دوره با شکست مقابل تیم بحرین، ازمسابقات حذف شد.

در دور پنجم حضور ایران در این رقابت ها تیم ملی نوجوانان ایران جهش خوبی داشت ودوره مقدماتی را گذراند و به مرحله نهایی جوانان آسیا دست پیدا کرد.

در آن زمان پرویز ابوطالب هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و بازیکنان از جمله مصطفی غیاثوند، مهدی امیر آبادی،‌ جواد نکونام ،حمید کرمی، فرهاد شیخ لرو در تیم ملی، بازی می کرد.

تیم ملی کشورمان در این دوره با عربستان مساوی کرد، تاجیکستان را با تعداد گل بالا شکست داد.

مقابل چین و تایلند و بحرین شکست خورده و هند را نیز با 4 گل شکست داد.

در دور نهایی در گروه خودمان رتبه آخر را به دست آوردیم.

در دوره ششمی که تیم ملی نوجوانان در این رقابت ها حضور داشت تحت نظر کارلوس سولدو به میدان رفت.

در آن دوره بازیکنانی ازجمله عباس قاسمی، سیامک عاشوری، سعید بختیاری، مرتضی ابراهیمی، سجاد کرمی، رضا حدادی، محمد دینورزاده و... در تیم ملی حضور داشتند.

در این دوره عملکرد خوبی نداشتیم و تیممان ابتدا امارات و تاجیکستان را برد ولی در ادامه مقابل قطر با 4 گل و برابر تایلند با 2 گل و برابر کره شمالی با یک گل و مقابل عراق با 4 گل شکست خورد و حذف شد.

در دوره هفتم حضور ایران در این رقابت ها حمید درخشان سرمربی تیم ملی مان بود.

در آن دوره عملکرد خوبی در مسابقات داشتیم و بازیکنانی از جمله حسن هوری، محمدرضا چاوشی، سیاوش اکبرپور، محمد نوری، محمد همرنگ حسین کعبی و....در تیم ملی بازی می کردند.

چند بازیکن در رده سنی پائین تر باعث شد تا مشکل صغر سنی باعث محرومیت تیم ما شود ایران در این رقابت ها عملکرد خوبی داشت ما توانستیم در 2 دور قرقیزستان را با 11 گل شکست دهیم و لبنان و قطر و عمان و تایلند و کویت و بنگلادش و ویتنان را ببریم و در دور برگشت مقابل عمان شکست بخوریم.

این اولین باری بود که توانستیم به فینال رقابت های نوجوانان آسیا برسیم.

در دور هشتم حضورمان، به رتبه چهار رقابت ها دست پیدا کردیم و بازیکنانی از جمله محسن فروزان، علیرضا حقیقی، علی حسینی و... در تیم ما حضور داشتند.

ایران در این رقابت ها ابتدا ترکمنستان را برد سپس با تاجیکستان مساوی کرد.

بعد هند، مالزی، کویت و عراق را برد سپس مقابل چنین و قطر شکست خورد.

در سال 2008 ایران، طلسم ناکامی های خود را شکست و قهرمان شد.

ولی در سال 2010 تا مرحله اول بیشتر پیش نیامدیم به طور کلی تیم ملی نوجوانان کشورمان در سال 1996 تا مرحله اول، در سال 1998 تا مرحله اول، در سال 2000 نائب قهرمان در سال 2002 تعلیق، در سال 2004 به مقام چهارم در سال 2006 یک چهارم نهایی، در سال 2008 قهرمان، در سال 2010 تا مرحله اول و در سال 2012 نیز که عملکرد فعلی را داشته است.

*تیم ملی نوجوانان در مسابقات جام جهانی

ایران در سال های 1985، 1987، 1989، 1991‌، 1993‌، 1995‌، 1997 و 1999 در جام جهانی حضور نداشته است.

در سال 2001 ایران به مرحله گروهی راه پیدا کرد.

در سال های 2003 تا 2007 در مسابقات حضور نداشت در سال 2009 نیز ایران تا مرحله یک شانزدهم نهایی پیش رفت در سال 2011 حضور نداشت و دوباره امسال جواز حضور را پیدا کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید ایران در مسابقات جام جهانی در پیش رو چه عملکردی خواهد داشت به خصوص اینکه موفقیت نسبی تیم ملی نوجوانان ایران در جام جهانی 2010 نیجریه انتظارات را از این تیم بالا برده است./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار