اراک/

زنجبيل بخوريد تا سرما نخوريد

فصل پائیز رسيده و سرماخوردگي همچنان يكي از بيماري‌هاي شايع اين روزهاست.استفاده از زنجبیل می تواند تا حدی در بروز سرماخوردگی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک شايد شما جزو آن گروه افرادي باشيد كه به محض ابتلا به سرماخوردگي يك دو جين قرص ادولدكولد، شربت رافع خلط سينه يا حتي بسته به شدت و حدت بيماري، آنتي‌بيوتيك دور و بر خود مي‌ريزند و با آه و ناله شروع به مصرفشان مي‌كنند! قرص‌ها و شربت‌هاي دارويي، محصولاتي شيميايي به شمار مي‌روند و اثرات جانبي ديگري نيز برجاي مي‌گذارند، اما خوب است بدانيد براي خداحافظي با سرماخوردگي مي‌توانيددو انتخاب ديگر هم داشته باشيد:

1ـ همواره پيشگيري بهتر از درمان است! از همان ابتدا سعي كنيد محل كار يا زندگي خود را آن‌قدر گرم نكنيد كه هواي سرد فضاي باز با گرماي درون فضاي بسته‌اي كه در آنيد، تفاوت دماي زيادي داشته باشد.

يكي از دلايل ابتلا به سرماخوردگي، همين بودن در محيطي با گرماي زياد و تعريق، سپس رفتن به محيطي سرد و هجوم سرما به بدن از راه تنفس يا پوست است.

2ـ از گياهان دارويي چون زنجبيل و آويشن استفاده كنيد كه در هر عطاري‌اي پيدا مي‌شود و احتمالا هم اينك هم در كابينت آشپزخانه خود مقداري از آنها دست نخورده موجود است! زنجبيل علاوه بر خواصي كه در ضديت با درد و اسپاسم، آميب و باكتري، حساسيت، نفخ و اكسيدگي دارد، قوي‌كننده و محرك سيستم ايمني بدن است و اثرات خوبي در رفع عوارض سرماخوردگي و فوايد بسيار در از بين بردن خلط در گلو و سينه دارد.

پودر آن را در غذا ريخته، يا در مايعاتي چون چاي و آب حل كرده، مصرف كنيد. آويشن هم علاوه بر آن كه اغلب خواص ذكر شده زنجبيل را دارد، در از بين بردن ميكرو ارگانيسم‌هاي بيماري‌زاي تنفسي هنگام سرماخوردگي نقشي مثال‌زدني دارد. مصرف خوراكي آن براي كودكان عوارض جانبي چنداني ندارد و با كاهش ترشحات بزاقي، خاصيت ضد احتقان بيني و بازكنندگي برونش‌ها، به جاي مصرف چند دارو كاربردي نيكو دارد.

يك نكته ديگر: اگر يكي از اطرافيان سرما خورده، خاصيت جذب ميكروب‌ها توسط پياز كولاك مي‌كند! آن را با كاردي تيز به تكه‌تكه‌هاي ريز تبديل كنيد و برش‌ها را در ظرفي نزديك بيمار، يا در گوشه‌اي از اتاق بگذاريد؛ پياز سرعت بهبود بيماري را افزايش مي‌دهد و از امكان انتشار و سرايت آن به ديگران مي‌كاهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.