ابوترافي‌فرد در دانشگاه تربيت مدرس:

بايد استفاده از فرآورده‌هاي نفتي را در بودجه 92 به حداقل برسانيم

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: همگان بايد تلاش کنيم ميزان استفاده از فرآورده‌هاي نفتي و درآمد حاصله از آن را در بودجه 92 به حداقل برسانيم که در اين صورت مي‌توانيم در دهه بعد شاهد تحول بنيادي‌تر و وضعيت توسعه کشور باشيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محمدحسن ابوترابي‌فرد در مراسم تجليل از نفرات برتر هفدهمين المپياد بين المللي علمي دانشجويي کشور که صبح امروز در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، گفت: در اين واقعيت ترديدي نداريم که پيشرفت رشد و توسعه جوامع بشري به عناصر کليدي مانند علم و دانش گره خورده است و جوامع امروزي مي‌توانند با تکيه بر علم و دانش از هويت فکري، اعتقادي و سياسي  خويش حراست نمايند و در عرصه‌هاي علمي گام‌هاي مهمي را بردارند و به مرزهاي دانش برسند.

وي اضافه کرد: مقوله علم محدود به حوزه علم تجربي يا علم خاصي نيست و عرصه علم دربرگيرنده تمامي عرصه‌هاي زندگي است.

وي با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم خاطر نشان کرد: در قرآن آيه‌اي با اين مفهوم آمده است که مسير حرکت خود را در مسيري که تار و پود علم در آن نيست، قرار ندهيد که در واقع پيام اين آيه به انسان اين است که هر انسان در برابر کار علمي مسئول است و از افراد در رابطه با مسئوليت علمي آنان سوال مي‌شود و همه اعضا و جوارح آدمي، نقش محوري در علم دارند و در قيامت بايد پاسخگو باشند.

ابوترابي‌فرد با ذکر خاطره‌اي از  آيت الله بهجت (ره) گفت: ايشان در 90 سال سلوک علمي و عرفاني، خود را در اين جمله خلاصه مي‌کرد و آن اينکه «به آنچه علم داري عمل کن و در آنچه به آن علم نداري توقف بنما» که اين فرموده اين عالم رباني به منزله کليدي است که در راه رسيدن به پيشرفت مطرح است.

وي اضافه کرد: من معتقدم اگر کارنامه جمهوري اسلامي ايران را در طول سه دهه و اندي پس از انقلاب مورد بررسي و نقد دقيق قرار دهيم در مي‌يابيم که مهمترين و بالاترين ارزش کاري که نظام جمهوري اسلامي ايران انجام داده است رشد و توسعه علمي است که بعد از انقلاب در کشور رخ داده است.

نايب رئيس  اول مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: موفقيت‌هاي گوناگون کشور در عرصه‌هاي مختلف سياسي،‌ اقتصادي و فرهنگي نيز به پشتوانه دانش علمي بوده و بدون رسيدن به اين جايگاه علمي در اين وضعيت قرار نداشتيم.

وي با ذکر آماري به بررسي مقايسه ميزان تحصيل کردگان در سال‌هاي اوليه انقلاب و جايگاه فارغ التحصيلان پس از 30 سال و اندي اظهار داشت: در اوايل انقلاب تعداد حدود 180 هزار نفر در مقطع کارشناسي و به طور اندکي در مقطع کارشناسي ارشد بود اما اکنون از حدود 4 ميليون و 200 هزار دانشجو که درمقاطع کارشناسي،‌ کارشناسي ارشد و دکترا تحصيل مي‌کنند سالانه 800 هزار نفر فارغ‌التحصيل شده که اين آمار با قبل از انقلاب قابل مقايسه نيست و با در نظر گرفتن فشارها و تحريم‌ها در مقابل نظام سلطه و تگناهاي اقتصادي نشانگر امر بزرگي است که در کشور رخ داده است.

وي با اشاره به بالا بودن سرعت رشد علمي کشور خاطر نشان کرد: کشور ايران اکنون نه تنها از سرعت بالايي در علم برخوردار است بلکه در تبديل دانش به فناوري نيز جايگاه قابل توجهي دارد که اين امر براي کشوري که فناوري را تجربه نکرده بود امر بزرگي است.

ابوترابي‌فرد به چالش‌هاي نظام سلطه در مسير حرکت انقلاب اسلامي ايران و رشد و شتاب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: دشمن از رشد علمي کشور بيم دارد چرا که با توجه به صنعت رشد علمي  کشور ايران در يک دهه بعد به يک مرجع علمي در جهان تبديل شده و جايگاه زبان و ادبيات فارسي به ميزان بالايي افزايش يافته و زبان ادبيات فارسي در دانشگاه‌هاي معتبر دنيا استفاده خواهد شد.

وي در ادامه اضافه کرد: ما در يک مقطع حساس براي تغيير حرکت اقتصادي کشور هستيم که دهه‌هاي قبل اين مديراني نبودند که به منافع ملي نفتي به عنوان يک سرمايه ماندگار در کشور نگاه کرده و به جاي ذخيره  آن به طور مستقيم آن را براي درآمدهاي جامع کشور استفاده کرده و يا اگر مديراني بوده‌اند اراده عدم استفاده از منابع نفتي را نداشتند.

وي تصريح کرد: با وجود اين باور علمي انکار پذير که نفت سرمايه اصلي است و بايد به عنوان پشتيبان در مسير حرکت اقتصادي کشور استفاده شود اما مي‌ديديم که ساليانه در بودجه کشور نقش نفت پر رنگ‌تر مي‌شد و همه دستگاه‌ها براي بالا بردن سهميه خود از اين منابع خدادادي تلاش داشتند.

ابوترابي‌فرد با اشاره به تحولات اقتصادي موجود و تحريم‌هاي نفتي تصريح کرد: امروز تحريم‌هاي دشمن به ياري ما آمده است و همان خدمتي را که تحريم براي رشد حرکت پرشتاب علمي در پيش گرفته است، با تحريم نفتي در مسير توسعه و پيشرفت کشور خواهيم ديد و همگان بايد تلاش کنيم ميزان استفاده از فرآورده‌هاي نفتي درآمد حاصله از آن را در بودجه 92 به حداقل برسانيم که در اين صورت مي‌توانيم در دهه بعد شاهد تحول بنيادي‌تر و وضعيت توسعه کشور باشيم.

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: يکي از نکاتي که شايان ذکر است آن است که شهرداري‌هاي کلان شهرها که وابسته به بودجه نفتي نيستند و از درآمد دستگاه‌هاي زير مجموعه خود استفاده مي‌کنند الگوي خوبي است تا بتوانيم ميزان استفاده از بودجه‌هاي نفتي را به حداقل برسانيم و اين امر در حالي است که به اذعان همه کلانشهرهاي دنيا شهرداري‌هاي کلان شهرهاي کشور ما از پايين‌ترين وکمترين درآمد برخوردار است.

ابوترابي‌فرد تصريح کرد: اقتصاد دانش بنيان پشتوانه عظيم تحول در کشور است که در سه دهه اخير مي‌تواند موثر واقع شده و آنچه ما را حفظ مي‌کند علم و دانش است که اگر به دانش‌هاي نوين دست يابيم مي‌توانيم در برابر تهاجم اقتصادي دشمن موفق شويم.

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي دانشگاه و حوزه را مهد تمدن همه عرصه‌هاي کشور دانست و افزود: مسئولين نيز بايد ارتباط بين علم و دانش را هموار کنند که دراين صورت ترديدي نداريم که غرب از تصميم خود در تحريم‌هاي وارد بر عليه ايران پشيمان خواهد شد همانطوري که در موضع هسته‌اي نيز از اقدام خود پشيمان شدند و رسيدن غرب به اين باور زمان مي‌برد.

وي اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران توانست تحريم‌ها،‌ فشارها وتنگناهاي اقتصادي را با جمعيتي با معدل سني 24 و 25 سال شروع کند و دست به خلق حرکتي عظيم بزند و اين امر در ادامه با پيشرفت‌هاي بيشتري نيز روبرو خواهد بود.

وي در انتها علم را راه رسيدن به قله‌هاي موفقيت دانست و خاطرنشان کرد: تحريم‌ها راه رسيدن به قله‌هاي موفقيت را ايجاد کرده و آينده متعلق به ملت ايران است چرا که ايران از نظام سياسي مستقل، رهبري فرزانه و پيوند خورده با توده مردم و جامعه دانشگاهي برخوردار است و به پشتوانه آنان مي‌توانند به مرزهاي علمي در کشور دست يابد.

انتهاي پيام/



برچسب ها: فرآورده ، نفتی ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار