خوزستان/

داروهای مسكن و خواب آور عامل اصلی مسمومیت‌های دارویی هستند

كارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: مسكن ها، داروهای خواب آورو اعصاب عامل اصلی مسمومیت های دارویی به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزخوزستان؛دكتر 'سیروس دهقانی ' در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: مصرف كنندگان از اثرات مخرب این داروها كه براحتی دردسترس مردم هستند ، اطلاع چندانی ندارند.

وی افزود: تجویز دارو باید براساس شرایط بیمار باشد و حتی شرایط كاری نیز سنجیده شود تا مشكلی برای فرد ایجاد نكند و برای این كار نیز به یك گروه درمانگر نیاز است.

دهقانی با اشاره به اینكه درمان‌های خودسرانه بیشتر موجب مسمومیت می‌شوند ، تصریح كرد : باید برای پرهیز از درمان خودسرانه درجامعه فرهنگ‌سازی شود .خانواده‌ها نیز نباید داروها را به صورت فله‌ای در یخچال نگه داری كنند تا كودك به اشتباه آنها را نخورد.

كارشناس ارشد معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اهواز ادامه داد: مسمومیت غیرعمدی در برخی كودكان رخ می‌دهد و دلیل آن نیز بی‌توجهی خانواده‌ها و قراردادن دارو در دسترس كودك است.

دهقانی اظهارداشت: آمار درستی از میزان مسمومیت ‌ها گزارش نشده چرا كه بسیاری از مسمومیت‌ها بدون مراجعه به پزشك رفع می‌شود و تنها مواردی كه منجر به مراجعه به بیمارستان یا مرگ شده، ثبت می‌شود.

كارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز خاطرنشان كرد: در گذشته به اشتباه تصور می‌شد تفاوت دارو یا سم بودن هر ماده به میزان دوز آن بستگی دارد در حالی كه نه تنها دوز یا مقدار ورودی دارو بلكه میزان خروجی آن نیز مهم است.

وی افزود: اگر دارویی كمتر از آنچه باید دفع شود، دفع شود ممكن است در بدن آثار بدی برجای گذارد .

دهقانی با اشاره به اینكه تداخلات دارویی نیز در ایجاد مسمومیت موثر است یادآور شد: تداخل دارویی می‌تواند در جذب یك دارو موثر باشد و گاهی داروها اثر یكدیگر را تقویت كرده و یك دارو بیشتر از حد معمول جذب بدن می‌شود و مسمومیت ایجاد می‌كند.

كارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اهواز ادامه داد: گاهی تداخل دارویی در سطح خونی است و دارویی ،قرص دیگر را از جایگاه خودش بیرون كرده و اثرش را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینكه برخی تداخلات نیز در سطح گیرنده است ،گفت: برخی داروها گیرنده‌های یكسانی دارند و همزمان روی یك گیرنده نشسته و اثر یكدیگر را تقویت كرده ومسمومیت‌هایی ایجاد می‌كنند.

دهقانی درپایان از عدم مصرف خودسرانه و بی رویه دارو تاكید كرد و گفت : بدون تجویزپزشك دارویی را مصرف نكنند چرا كه اثرات زیانباری دردرازمدت درپی خواهد داشت . /س
برچسب ها: مسکن ، مسمومیت ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.