اردوغان؛ " اولين زندانبان خبرنگاران " لقب گرفت

نشريه انگليسي تايمز به نخست وزير ترکيه لقب نخستين زندانبان خبرنگاران در جهان را داده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، دولت رجب طيب اردوغان در تلاش براي ساکت کردن صداي اعتراض خبرنگاران ، دهها نفر از آنها را در اين کشور بازداشت کرده است.

صدها بازداشت شده سياسي در زندانهاي ترکيه نيز در بيش از پنجاه زندان اعتصاب غذا کرده اند .

تايمز در مقاله اي با عنوان « اردوغان نخستين زندانبان خبرنگاران در جهان » نوشت اردوغان به آزاديهاي مدني در ترکيه به شدت حمله مي کند.

اين روزنامه افزود کميته حمايت از خبرنگاران که مقر آن در آمريکاست اردوغان را به شديدترين حمله براي سرکوب آزادي بيان و خبرنگاران در عصر نوين متهم کرده است.

تا  اوت گذشته شصت و يک خبرنگار ترک به علت فعاليتهاي حرفه اي بازداشت و بيشتر آنان نيز بدون آنکه محکوم شوند زنداني شده اند.

تايمز اين را نشانه بزرگي از گرايش استبدادي فزاينده اردوغان دانست .

اين گرايش در ميان مردم ترکيه نيز بازتاب گسترده اي داشته که خودش را در قالب تظاهرات و خشم مردمي نشان داده است و به تازگي حدود هفتصد فرد بازداشت شده در زندانهاي ترکيه اعتصاب غذا کرده اند .

کمال قليچدار اوغلو رهبر حزب خلق جمهوريخواه ترکيه گفت :« ما از سياست محدود سازي رسانه ها حمايت نمي کنيم. هر کسي که براي خاموش کردن صداي رسانه ها تلاش کند مانند آن است که جلوي بلند شدن صداي ملت را بگيرد . دموکراسي براي حزب خلق جمهوريخواه بالاتر از هر چيزي است».

يک شهروند ترک گفت :« رسانه ها در ترکيه آزادي کامل ندارند . زماني که آزادي رسانه ها را با هر کشور ديگري مقايسه مي کنيم مي بينيم که فاصله زيادي وجود دارد . در هلند رسانه ها از پادشاه انتقاد مي کنند اما در ترکيه کسي جرائت انتقاد از نخست وزير را ندارد ».

يک شهروند ديگر گفت :«در ترکيه آزادي مطبوعات وجود ندارد و مطبوعات در معرض فشارهاي شديد دولتي اند ».

يک شهروند ديگر گفت :«وضع رسانه ها در ترکيه رقّت بار است و دولت مانع فعاليت رسانه هاست و فعاليت در رسانه ها کار سختي است. رسانه ها فقط آن چيزي را که اردوغان مي گويد پخش مي کنند ».
تايمز همچنين به خشم و نگراني مردم ترکيه به علت ورود دولت اين کشور به عنوان يکي از طرفهاي جنگ با سوريه و حمايت آنکارا از گروههاي تروريستي مسلح اشاره کرد.
اين روزنامه  سپس نتايج يک نظرسنجي را منتشر کرد که بر اساس آن پنجاه و يک درصد ترکها گفته اند دولت ترکيه بايد دست از مداخله در امور سوريه بردارد.
نتايج يک نظرسنجي ديگر نشان مي دهد هفتاد و پنج درصد ملت ترکيه با هرگونه جنگي با سوريه مخالفند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار