گزارش های جهانی نشان می دهد:

موارد جدید بیماری بروسلوز درجهان قابل ملاحظه است

گزارش هاي جهانی نشان می دهد که موارد جدید بیماری بروسلوز در جهان به ویژه در مناطق حاشیه مدیترانه، خاورمیانه و آمریکای لاتین قابل ملاحظه است.

علی اکبر مرادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بروسلوز بیماری عفونی است که در درجه اول حیوانات اهلی و وحشی را درگیر می سازد و به وسیله نوعی بروسلا به نام کوکو باسیل ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بروسلوز یکی از شایعترین بیماری های مشترک دام و انسان است، تصریح کرد: بروسلوز در قسمت های مختلف دنیا به ویژه در نواحی مدیترانه و خاورمیانه یک مشکل بهداشتی عمده ای است که هزینه های زیادی را بر جای می گذارد.

مرادی با اشاره به موارد جدید بروسلوز در جهان و هشدارها در خصوص این بیماری، تاکید کرد: گزارش های جهانی نشان می دهد که موارد جدید بیماری بروسلوز در جهان به ویژه در مناطق حاشیه مدیترانه، خاورمیانه و آمریکا لاتین قابل ملاحظه است.

وی گفت: سالانه موارد جديد فراوانی از بروسلوز در مناطق مختلف جهان گزارش می شود که البته در برخی از مناطق و در برهه های زمانی خاص، شیوع این بیماری بیشتر می شود و در نتیجه مشکلات بهداشتی مرتبط با این بیماری نیز تاثیرات بیشتری را بر کشورهای درگیر می گذارد.

مرادی یاد آور شد: پیشگیری از ابتلا به بروسلوز موضوع بسیار مهمی است که همکاری های گسترده جهانی را می طلبد.

وی افزود: در این زمینه اجرای مداخلات بهداشتی به ویژه مداخلات آموزشی به خصوص برای گروه های در معرض خطر، افزایش پوشش واکسیناسیون دام ها و ارتقای آگاهی افکار عمومی می تواند به پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز کمک قابل توجهی بکند.

** مواد لبنی آلوده شایعترین راه ابتلا به بروسلوز

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بروسلوز یک بیماری شایع مشترک بین دام و انسان است و قابلیت انتقال آن از حیوان به انسان بسیار بالا است.

مرادی با بیان اینکه مواد لبنی آلوده شایعترین راه ابتلا به بروسلوز است، تاکید کرد: در برخی از موارد بیش از 60 درصد موارد ابتلا به بروسلوز به دلیل تماس با مصرف مواد لبنی آلوده بوده است و بقیه موارد آلودگی و ابتلا مربوط به مصرف یا تماس با گوشت و سایر فراورده های دامی بوده است.

وی افزود: پیشگیری از بروسلوز و درمان مناسب این بیماری موضوع مهمی است که در درجه اول شناخت دقیق بیماری و شناسایی علائم آن رامی طلبد.

مرادی با بیان اینکه بروسلوز تظاهرات بالینی متنوعی دارد و تصریح کرد: ممکن است در مواردی علائم بروسلوز با بیماری های دیگر اشتباه شود و این بیماری به درستی تشخیص داده نشود.

وی خاطر نشان کرد: تب، تعریق، ضعف، بی حالی، خستگی، درد مفاصل و ایجاد مشکلات عصبی از جمله مهمترین علائم بروسلوز است./ح

برچسب ها: بروسلوز ، دام ، بروسلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار