ناتواني آمريکا از ارائه مدارک مستدل صرف میلیاردها دلار پول عراق

تحقيقات اخير دولت امريکا از ناتواني ارتش اين کشور در ارائه مدارک مستدل از ميلياردها دلار پول عراق حکايت دارد؛ هزينه اي که ادعا مي کند در زمان اشغال اين کشور نفت خيز عربي صرف کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ،‌ مجله فارن پاليسي روز جمعه گزارش داد، هم اکنون، کل بودجه محاسبه نشده در رونداشغال‌گري امريکا در عراق به حدود ۷ ميليارد دلار رسيده است و مقامات امريکايي نگرانند دولت عراق بازگشت همه يا بخشي از اين پول را خواستار شود.
بر اساس گزارشي که «بازرس کل ويژه بازسازي عراق» (SIGIR) منتشر کرده است، «نيروي مهندسي ارتش امريکا» (USACE) در تهيه رسيد حدود ۱ ميليارد دلاري که امريکايي‌ها مي‌گويند از سال ۲۰۰۳ از «صندوق توسعه عراق» (DFI) صرف خريد سوخت و ديگر تدارکات در عراق شده است، ناتوان هستند.
بودجه صرف شده از صندوق توسعه عراق که توسط سازمان ملل ايجاد شده است، حاصل فروش گاز و نفت عراق يا باقي‌مانده درآمد «برنامه نفت در برابر غذا» سازمان ملل بوده است.
«بازرس کل ويژه بازسازي عراق» در گزارش خود فاش کرده است که گزارش دريافتي براي ۹۵ درصد از مبادلات نيروهاي مهندسي ارتش امريکا، حاوي اسناد معتبر دال بر اين که کالا و يا خدمات به واقع به دريافت کنندگان مورد نظر ارائه شده، مفقود شده است.
در اين گزارش آمده است: «گزارشهاي دريافتي مفقودشده، کالاهاي آسيب‌پذير براي کلاه‌برداري و سرقت از جمله سوخت، تلويزيون و خودرو را دربر مي‌گیرد. «بازرس کل ويژه بازسازي عراق» به هرگونه کلاه‌برداري يا دزدي احتمالي در اين زمينه دست نيافته است، اما نبود گزارش‌هاي دريافتي ترديدهايي را در اين زمينه برانگيخته است.»
بر اساس اين گزارش،«مقامات نيروي مهندسي ارتش امريکا، به جاي استفاده از گزارش‌هاي دريافتي لازم دال بر تحويل سوخت در عراق، از نوعي دفتر ثبت تحويل سوخت خبر داده‌اند، در حالي که اين دفتر ثبت مفقود شده است. با توجه به نبود گزارش‌هاي دريافتي و دفتر ثبت تحويل سوخت، نيروي مهندسي ارتش امريکا هيچ سندي دال بر دريافت فرآورده‌هاي سوختي که بودجه آن از صندوق توسعه عراق تامين شد، در اختيار ندارد.»
«بازرس کل ويژه بازسازي عراق» همچنين خاطر نشان کرده است نيروي مهندسي ارتش امريکا از کاميون‌هاي کافي مجهز به کميت‌سنج براي ثبت ميزان سوختي که به بيش از ۱۰۰ سایت در سراسر عراق منتقل مي‌شد، برخوردار نبوده است.
اين آژانس همچنين تاکيد کرده است، تعيين وضعيت همه قراردادهاي صندوق توسعه عراق با توجه به ناکامي نيروي مهندسي ارتش امريکا در تکميل حسابرسي مالي لازم، غيرممکن است.
در اين گزارش آمده است: «بدون اين حسابرسي، نيروي مهندسي ارتش امريکا در نهايي کردن قراردادها، ارجاع دستورات، ارزيابي بدهکاري پيمانکار به امريکا يا بدهکاري امريکا به پيمانکار و در نهايت ارزيابي ضرورت احتمالي بازگشت بودجه‌هاي استفاده نشده صندوق توسعه عراق از سوي امريکا [به دولت عراق] ناتوان است.»
«بازرس کل ويژه بازسازي عراق» قرار است ژانويه ۲۰۱۳ گزارش نهايي خود را درباره نحوه استفاده دولت امريکا از ميلياردها دلار پول عراق، منتشر کند.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار