سفر کلينتون به الجزاير و بالکان

وزير امور خارجه امريکا روز يکشنبه براي گفتگو با مقامات بلند پايه الجزاير درباره بحران کشور مالي راهي الجزيره مي شود و سپس به کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بالکان مي پيوندد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ،  وزارت امور خارجه امريکا با انتشار بيانيه اي اعلام کرد هيلاري کلينتون روز سه شنبه با عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير ديدار و گفتگو خواهد کرد.
موريتاني و الجزاير در تلاش براي دستيابي به راه حل سياسي براي بحران کشور مالي خواستار برگزاري مذاکره شده اند. شوراي امنيت سازمان ملل متحد دوازدهم اکتبر گذشته با تصويب قطعنامه اي در واقع کشورهاي غرب افريقا را به سمت تسريع آماده سازي زمينه مداخله بين المللي نظامي در مالي سوق داد و فرانسه و امريکا نيز پيشتر براي ارائه حمايت لجستيکي اعلام آمادگي کرده اند.
وزارت امور خارجه امريکا در بيانيه خود اعلام کرد قرار است هيلاري کلينتون به منظور نشان دادن توجه ، تعهد و حمايت امريکا از آينده بالکان در اروپا و جامعه اروپا - اقيانوس اطلس ، از الجزيره راهي بوسني هرزگوين ، صربستان و کوزوو شود.
در اين بيانيه آمده است قرار است کاترين اشتون و هيلاري کلينتون در سفر به  سارايوو بر ضرورت اقدام رهبران احزاب براي حفظ منافع مردم بوسني هرزگوين ،  اجراي اصلاحات ضروري و نيز حفظ تعهدات جامعه بين الملل در قبال قراردادهاي صلح ديتون تاکيد کنند.
قراردادهاي ديتون در سال هزار و نهصد و نود و پنج ميلادي و با حمايت امريکا امضا شد و به جنگ بوسني پايان بخشيد.
کاترين اشتون و هيلاري کلينتون در بلگراد و پريشتينا نيز قرار است بر اراده امريکا و اتحاديه اروپا براي اجراي توافقنامه هاي قبلي ، پيشبرد مذاکرات و نيز ترغيب به برداشتن گامهاي جدي که به اين کشورها امکان حرکت در راه عضويت در اتحاديه اروپا را مي دهد ، تاکيد کنند.
يکي از منابع آگاه اتحاديه اروپا اعلام کرد کاترين اشتون اوايل ماه کنوني در بروکسل براي نخستين بار با هر دو نخست وزيران صربستان و کوزوو گفتگو کرد.
صربستان ، اعلام استقلال يکجانبه کوزوو در سال دو هزار و هشت ميلادي را که از سوي حدود نود کشور از جمله بيست و دو عضو اتحاديه اروپا و امريکا به رسميت شناخته شده ، رد کرده است.
صربستان يکي از نامزدهاي پيوستن به اتحاديه اروپا ، و کوزوو اميدوار به عادي سازي روابط با اين اتحاديه بيست و هفت عضوي است اما اتحاديه اروپا براي هر دو کشور يادآور شده است که بايد بار ديگر وارد مذاکرات شوند و به نتايج قابل توجهي دست يابند.
  يکي از مقامات بلند پايه وزارت امور خارجه امريکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد کلينتون و اشتون در اين سفر بر تصميم مشترک امريکا و اتحاديه اروپا براي پيشبرد مذاکرات بين صربستان و کوزوو و نيز ترغيب به برداشتن گامهاي جدي تاکيد خواهند کرد.
هيلاري کلينتون اين سفر خود را با ديدار از کرواسي و آلباني که سال دو هزار و نه ميلادي به ناتو پيوستند ، به پايان خواهد رساند. از شش جمهوري يوگسلاوي سابق تنها اسلووني در سال دو هزار و چهار به اتحاديه اروپا پيوسته است و کرواسي قرار است ماه ژوئيه وارد اين اتحاديه شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار