تمام بیماران مبتلا به قوز قرنیه درمان می شوند

رییس بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی با بیان این که بیماران مبتلا قوز به قرنیه مطمئن باشند که درمان می‌شوند، عنوان کرد: بیماری تا سن 28-30 سالگی متوقف می‌شود و دیگر پیشرفت نمی کند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن چشم پزشکی ایران، دکتر محمود جباروند با  بیان این که قوز قرنیه یک بیماری ژنتیکی است که معمولا از دهه دوم نوجوانی و از حدود 13 تا 14  سالگی خود را نشان می دهد، گفت: قوز قرنیه یک بیماری  دوطرفه است که معمولا در یک چشم شدیدتر است. قوز قرنیه موجب ابتلا به آستیگماتیسم‌های نا منظم و پیشرفت نزدیک‌بینی شده و در نهایت منجر به کاهش کمی و کیفی بینایی می‌شود.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر روش‌های درمانی قوز قرنیه پیشرفت های بسیاری کرده است که از جمله این روش‌ها می‌توان به تاباندن اشعه ماوراء بنفش با ویتامین ریبوفلاوین اشاره کرد که پیشرفت بیماری را متوقف می کند.

این فوق تخصص قرنیه با اشاره به این که در موارد شدید بیماری می توان از ایمپلنت‌های داخل قرنیه استفاده کرد، اظهار کرد: این ایمپلنت ها به منظور استحکام بخشیدن به قوام قرنیه به کار می روند و قوز قرنیه را کمی بهبود می‌بخشند.

وی ادامه داد: در نهایت اگر بیماری به قدری پیشرفت کرده باشد که دیگر نتوان از روش‌های گفته شده بهره جست، عمل پیوند لایه‌ای قرنیه برای بیمار انجام می‌شود.
جباروند  با بیان این که بیماران مبتلا به قوز قرنیه مطمئن باشند که درمان می شوند، عنوان کرد: پس از انجام عمل پیوند قدرت دید فرد افزایش می‌یابد.

رییس بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی درباره روش‌های تشخیصی قوز قرنیه نیز توضیح داد: در این بیماری ظاهر چشم تغییر می‌کند و کمی برآمدگی دارد. تشخیص و انتخاب روش درمانی مناسب بر عهده پزشک متخصص چشم  است.

وی اضافه کرد: بیماری تا سن 28-30 سالگی متوقف می شود و دیگر پیشرفت نمی‌کند و با کمک روش‌های درمانی نیز بهبود می‌یابد.

جباروند در پاسخ به این پرسش که عینک های طبی و لنزهای تماسی تا چه حد در بهبود دید موثر هستند، گفت: می توان از لنزهای تماسی سخت بهره جست به شرط آن که بتوان این لنزها را بر روی چشم فیت کرد. در موارد پیشرفته بیماری که قرنیه برآمدگی دارد، نمی توان لنزهای تماسی را فیت کرد، مگر لنزهای بسیار ویژه که به تشخیص پزشک و در موارد خاص به کار می روند.

اما در مورد عینک باید گفت دید چشم تنها برای افرادی اصلاح می‌شود که به درجه‌های خفیف بیماری مبتلا باشند.

بر اساس این گزارش بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران  از تاریخ 8 تا 11 آبان ماه 1391 در مرکز همایش های رازی و با همکاری گروه چشم پزشکی و مرکز تحقیقات چشم بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) برگزار می شود./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار