سردار وحيدي در همايش پدافند غيرعامل:

قطع شبکه ماهواره‌اي ايران نمونه بارز جنگ غرب عليه کشورمان است

وزير دفاع گفت: قطع شبکه‌هاي ماهواره‌اي ايران ازسوي کشورهاي غربي نمونه بارز جنگ غرب با نظام جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار احمد وحيدي وزير دفاع، صبح امروز در اولين همايش ملي پدافند غيرعامل که در سالن همايش‌هاي صدا وسيما در حال برگزاري است، به ايراد سخنراني پرداخت.

وحيدي با اشاره به اينکه پدافند غيرعامل در ميان مؤلفه‌هاي قدرت نظامي از عناصر اصلي و شناخته شده است، اظهار داشت: قدرت نظامي، عنصري است که نه تنها در مباحث نظامي تأثيرگذار است، بلکه در روابط بين‌الملل نيز اهميت فراواني دارد.

وي افزود: قدرت نظامي، قدرتي است که براي اينکه جنگي رخ ندهد توليد مي‌شود و اين موضوع را مي‌توان در نظريه سانتزو مشاهده کرد که معتقد بود بايد جايي بجنگيم که دشمن بدون جنگ نظامي تسليم شود.

وزير دفاع تصريح کرد: در شرايط فعلي به دليل وجود نسل‌هاي جديد جنگ، شناخت قدرت نظامي اهميت ويژه‌اي دارد و با توجه به شرايطي که ما در آن قرار داريم عناصر شناخت قدرت نظامي بايد افزايش پيدا کند.

وحيدي اظهار داشت: در حالي که عصر ارتباطات رخ داده و تغييرات متعددي در جهان روي مي‌دهد، سلاح‌ها مي‌توانند به عنوان يک عنصر مهم، دستاوردهاي جديدي را براي جامعه بشري به ارمغان بياورند.

وي افزود: بحث سلاح هسته‌اي باعث شد که در عرصه بين‌الملي، تغييرات متعددي شکل گيرد و ما شاهد هستيم که امروز جنگ‌هاي متعدد و حتي جنگ ماهواره‌ها نيز بر روابط بين‌الملل شکل گرفته است.

وزير دفاع تصريح کرد: قطع شبکه‌هاي ماهواره‌اي ايران نمونه‌ بارز مبارزه و جنگ غرب عليه ايران است.

وحيدي، ايجاد سپر پدافند موشکي آمريکا در نقاط مختلف جهان را در راستاي تشکيل قدرت نظامي برشمرد و تصريح کرد: بايد در قدرت نظامي، ابعاد مختلفي را شناسايي کنيم. بايد بدانيم که در جنگ‌هاي قرن بيستم راه فراري وجود ندارد، چرا که شاهد هستيم در حال حاضر 200 ميليون انسان کشته شده‌اند.

وي اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ناو‌هاي هواپيمابر آمريکا از بسياري از کشورها بيشتر است و اين نشان مي دهد که توسعه سلاح‌هاي کشتار جمعي هنوز ادامه دارد.

وزير دفاع تصور عدم وجود جنگ را اشتباه خواند و افزود: در دوره جنگ سرد تلاش‌ها بر اين بود که کشورها بدون جنگ تسليم شوند و اين موضوع در مقطعي نيز صورت گرفت، اما زورمداري کشورهاي استکباري بخصوص آمريکا پس از فروپاشي شوروي جنگ را دوباره براي جهان به بار آورد و ما مشاهده مي‌کنيم که استفاده از سلاح‌هاي کشتار جمعي براي کشورهايي مثل آمريکا به صورت آشکار در صحنه جهاني استمرار پيدا کرده است.

وي تصريح کرد: اگر ما توان نظامي را به دو قسمت پدافند غيرعامل و پدافند عامل تقسيم‌بندي کنيم، مشاهده خواهيم کرد که پدافند غيرعامل، تکميل کننده حرکت نظامي است، از اين رو به لحاظ گستردگي بايد در اين حوزه فرهنگ‌سازي عميقي صورت گيرد.

سردار وحيدي افزود: پدافند غيرعامل، شناسايي مجموعه تهديدات است از اين رو انتظار است که اين موضوع به عنوان يک نگاه کارشناسي، در کشور نهادينه شده و بايد به عنوان يکي از مسائل ملي به آن توجه شود.

وزير دفاع با اشاره به اينکه پدافند غيرعامل، مباحث مختلفي چون آمايش سرزميني، بهره‌برداري بهتر از سرزمين و مسائل مختلفي را در برمي‌گيرد، گفت: موضوع پدافند غيرعامل به رغم برخي تصورات که آن را هزينه‌بر مي‌‌دانند، بسياري از هزينه‌ها را کاهش مي‌دهد؛ از اين رو انتظار است که با دانشي دقيق در اين راستا وارد عمل شويم و با داشتن دکترين مستقل و حرف‌هايي که در نظام جمهوري اسلامي ايران مطرح است مي‌توانيم مباحث را در حوزه پدافند غيرعامل گسترش دهيم.

وي اظهار داشت: اگر به فناوري‌هاي پدافند غيرعامل دست پيدا کنيم مي‌توان گفت به دانش‌هاي جديدي دسترسي يافته‌ايم.

وحيدي با اشاره تحريم‌هاي يک جانبه عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: تحريم‌هاي قدرت‌هاي استکباري عليه ايران که به خاطر مسائل هسته‌اي روي داده است، هيچ ربطي به هم ندارد، از اين رو انتظار مي‌رود با توجه به تحريم‌ها طبق فرمايشات رهبري، حلقه اقتصاد مقاومتي را شکل دهيم  تا بتوانيم جوهره پدافند غيرعامل را که همان مقاومت است اتخاذ کنيم.

وزيردفاع اظهار داشت: به طور حتم اگر اقتصادي مقاومتي را اتخاذ کنيم تحريم‌ها بي‌اثر خواهد شد و ما برنده خواهيم بود؛ زيرا در اقتصاد مقاومتي، عنصر خودکفايي نيز وجود دارد که از مهمترين عناصر پدافند غيرعامل است.

سردار وحيدي با اشاره به اينکه نسخه‌هاي نوشته شده به درد ما نمي‌خورد، تصريح کرد: براي اينکه خوداتکا باشيم بايد در حوزه پدافند غيرعامل حرکت درستي داشته باشيم.

وزير دفاع، پدافند غيرعامل را عنصري مهم دانست و تصريح کرد: پدافند غيرعامل، ضرورت ايجاد يک نگاه عميق را مي‌طلبد و اين موضوع زماني در همه حوزه‌ها رخ خواهد داد که ما بتوانيم پدافند غيرعامل را کليد اساسي بدانيم و خوداتکايي دست پيدا کنيم.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار