واکنش معاون عمليات نظارت بورس کالا بر سخنان وزير صنعت، معدن و تجارت؛

اخطار غضنفري را در قالب توصيه در نظر مي گيرم

قيمت کالاها در بورس براساس مکانيزم، قوانين و دستورالعمل ها و تعامل بين بازار عرضه و تقاضا تعيين مي شود.

مهرزاد نامداري معاون عمليات و نظارت بورس کالا در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص واکنش به سخنان وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اخطار وزارت صنعت، معدن و تجارت را توصيه اي در نظر مي گيريم که اگر با همديگر تعامل خوبي داشته باشيم مي توانيم با مديريت صحيح بازار را به سمت توسعه اقتصادي سوق دهيم.

وي ادامه داد: بورس کالا داراي ساز و کارهايي است که با قرار گرفتن عرضه کالا و تقاضاي موثر قيمت آن کشف مي شود که مکانيزم ها، قوانين و دستورالعمل خاص خود را دارد و قيمت براساس تعامل تقاضا تعيين مي شود.

وي تصريح کرد: در شرايط فعلي کالاهايي وجود دارد که براساس ساز و کارهاي موجود قيمت آنها کاهش پيدا کرده است که اين امر نشان دهنده تاثير ميزان عرضه و تقاضا است.

نامداري تاکيد کرد: اگر عرضه کالايي نسبت به تقاضاي واقعي پائين تر باشد فضاي رقابتي در قيمت کالاها افزايش پيدا مي کنند.

وي اضافه کرد: در بورس  کالا براساس ابزارهاي بورسي و خروجي تصميمات براي تنظيم بازار استفاده مي شود.

معاون عمليات و نظارت بورس کالا اضافه کرد: در بورس کالا گروه هاي کالايي فلزات و فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي مورد معامله قرار مي گيرد.

وي خاطرنشان کرد: ميزان عرضه ناکافي سبب مي شود که بخشي از کالا از طريق واردات تامين شود که بتواند ضمن توجيه اقتصادي کسري ارز را هم جبران کند.

نامداري اظهار داشت: در حال حاضر با وزارت صنعت، معدن و تجارت تعامل خوبي داريم و در گروه پتروشيمي سامانه کارآمدي وجود دارد که به وزارت صنعت و معدن متصل است که تقاضاي واقعي مصرف کننده در آن سامانه ثبت مي شود.

وي ادامه داد: قيمت فلزاتي چون شمش و ورق در بازار پايه تعيين و در صنايع پائين دستي مصرف مي شود و همچنين در بورس کالا مورد معامله قرار مي گيرد.

معاون عمليات بر نظارت بورس کالا اظهار داشت: در صورتي که کالايي با کاهش عرضه مواجه و قيمت ها روبه افزايش رود براي اين منظور تصميم گيراني که متولي کالا هستند کاهش عرضه را جبران مي کنند.

نامداري تاکيد کرد: درصدد هستيم ماهانه ميزان عرضه به مراجع تصميم گيري و دستگاه هاي مديريت کننده به صورت گزارش هاي خود را ارائه کنند.

وي گفت: کمبود توليد در داخل و نياز به برخي کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم عرضه را در بازار معاملاتي کاهش داده است.

معاون عمليات و نظارت بورس کالا خاطرنشان کرد: در بورس کالا آنچه که در ابزار قانوني است در کنار مولفه هاي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد که اين ابزارها سبب تنظيم بازار مي شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار