گلستان /

معرفی چهار رقم جدید پنبه با استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای

محققان گلستانی موفق به تولید چهار رقم زودرس و جدید پنبه با استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای شدند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان؛ رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: طرح تولید این چهارم رقم جدید پنبه با همکاری محققان گلستانی و موسسه تحقیقات پنبه کشور اجرایی شد و می تواند تحولی در صنعت پنبه و طلای سفید در کشور ایجا کند.

قربانعلی روشنی افزود : این لاین های جدید که هنوز برایشان نامی مشخص نشده است، زودرس، مقاوم به بیماری، دارای عملکرد بالا، تحمل بیماری و تنش های محیطی هستند.

به گفته وی ، این ارقام جدید دو سال به صورت علمی در هشت منطقه کشور بررسی شدند و در نهایت چهار رقم برتر از نظر عملکرد، زودرسی، تحمل به بیماری و تنش های محیطی انتخاب شدند.

وی با بیان این که این ارقام در سه سایت ملی در سه استان کشور از جمله گلستان به صورت نمایشی کشت شدند ، اعلام کرد: دوره رشد کوتاه یکی از ویژگی های این نوع محصولات است و از متوسط ارقام تجاری عملکرد بالاتری دارند و حدود 180 تا 200 کیلوگرم بیشتر الیاف تولید می کند.

قربانعلی روشنی افزود: رسیدن به ارقام جدید 10 سال طول کشید و ارقام جدید نسبت به ارقام موجود که دیررس هستند، زودرس تر بوده و سبب افزایش رغبت کشاورزان می شود.

وی اظهار داشت: حدود 20 تا 30 درصد کاهش هزینه در زمینه نهاده های زراعی، آفت کش ها، کاهش زمان آبیاری از مزایاست و سه تا چهار ماه کاهش طول عمر دارد.

وی با بیان اینکه کشت پنبه درحال حاضر درکشور واستان ما اقتصادی نیست گفت:پنبه باید اقتصادی شود واقتصادی کردن پنبه به این معنا است که هزینه های تولید آن را کاهش دهیم واین هزینه های تولید شامل مراحل کاشت ،داشت و برداشت است .

روشنی مکانیزه کردن پنبه ، وارد کردن ارقام جدید و تعیین سوبسید برای این محصول استراتژیک را از راه حل هایی دانست که می توان این محصول را به یک محصول اقتصادی تبدیل کرد.

وی سطح زیر کشت پنبه کشور را درسال جاری نزدیک به 110هزار هکتار ذکرکرد وافزود: درگلستان نیز نزدیک به 13هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه درسال جاری بود که رقم های ارمغان وگلستان از جمله مهم ترین ارقامی بود که کشت شد./س

برچسب ها: پنبه ، گلستان ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.