مشهد/

برداشتن سريع نيش زنبور از روي زخم ضروري است

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور گفت: برداشتن سريع نيش زنبور عسل از روي زخم برای جلوگيري از ورود بيشتر سم به زخم ضروري است.

سمیرا صدیقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور افزود: نيش زنبور عسل ماده، به كيسه محتوي زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقي مي‌ماند و بعد منتقل مي‌شود.

وی ادامه داد: زنبور گزيدگي نیز ممكن است در اثر نيش انواع زنبور عسل و زنبور سرخ بروز کند.

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور بیان کرد: در اقدامات اولیه پس از زنبور گزيدگي باید محل گزش با آب و صابون شسته شود و روي محل گزيدگي كمپرس سرد يا كيسه محتوي يخ قرار داده شود و هر 15 دقيقه كيسه يخ را از روي پوست برداریم.

صدیقی اظهار کرد: اختلالات انعقادي خون از مشخص‌ترين علايم گزيدگي مارها است.

وی ادامه داد: درد تيز و سوزاننده در محل گزش در عرض یک تا پنج دقیقه بعد از گزش علامت گزيدگي مار افعي است.

وی گفت: تورم در محل گزيدگي با افعی تا چهار ساعت بعد از گزش بروز و در عرض 12 تا 24 ساعت افزايش پیدا می‌کند و تمام بدن را درگير می‌کند.

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور عنوان کرد: تهوع، استفراغ، بي‌حسي در اطراف دهان، صورت و پوست سر، گزگز نوك انگشتان، تعريق، خونريزي از بيني، وجود خون در خلط، خونريزي داخل چشم و مغز، ضعف و سرگيجه از دیگر علایم گزيدگي افعي است.  

صدیقی ادامه داد: باید از تحرك زیاد فرد مار‌گزیده جلوگيري شود و عضو محل گزيدگي مار را هم‌سطح يا كمي پايين‌تر از سطح قلب نگه داشت.

وی با اشاره به بستن محل گزیدگی خاطرنشان کرد: بستن نوار باید بالاتر از محل گزيدگي باشد و نبايد آن‌قدر سفت باشد كه جريان خون را مختل كند و هر 15 دقيقه، نوار را باز كرده و دوباره ببنديد.

این کارشناس غذا و دارو بیان کرد: بايد از سرد كردن عضو در مارگزيدگي خودداري شود و  در صورت طول کشیدن انتقال بيمار به بيمارستان، روي هر يك از سوراخ‌هاي نيش به‌طور موازي با هم، با وسيله‌اي تيز و استريل خراش‌هايي ایجاد شود و عمل مكش را با دهان يا دستگاه مكنده، به‌مدت30 تا 60 انجام گیرد.

صدیقی یادآور شد: مارگزیدگی برای كودكان زير سه سال، بيماران قلبي، ديابتي، افراد مسن و بيماران مبتلا به آلرژي  خطر بیشتری نسبت به سایر افراد دارد.

وی گزش عقرب را یکی دیگر از موارد خطرناک نامید و بیان کرد: تورم ناشي از گزش عقرب، عموماً محدود به ناحيه گزش است و احساس بي‌حسي و سوزش براي چهار تا شش ساعت به‌وجود مي‌آيد و معمولاً پس از 24 ساعت بهبود پیدا می‌کند ولی در شرایط حاد منجر به مرگ می‌شود./س

 

برچسب ها: برداشتن ، سریع ، نیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.