سياهپوستان آمريكا به اوباما راي مي‌دهند

بر اساس نظرسنجي ماه اکتبر مؤسسه پيو، نود و دو درصد آمريکايي هاي آفريقايي‌ تبار که به طور سنتي دموکرات هستند، به باراک اوباما رأي مي دهند و تنها سه درصد ميت رامني را ترجيح مي دهند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، شکي وجود ندارد که رأي جامعه سياهپوست آمريکا، براي باراک اوباماست اما چهار سال پس از هيجان و شادي راهيابي يکي از آنان به کاخ سفيد، استراتژيست‌هاي دموکرات اين پرسش را مطرح مي کنند که آيا سياهپوستان اين بار نيز به طور گسترده در انتخابات رياست جمهوري شرکت خواهند کرد؟

 بر اساس نظرسنجي ماه اکتبر مؤسسه پيو، نود و دو درصد آمريکايي هاي آفريقايي‌ تبار که به طور سنتي دموکرات هستند، به باراک اوباما رأي مي دهند و تنها سه درصد ميت رامني را ترجيح مي دهند. اما در رقابت انتخاباتي فشرده بين اوباما و رامني، آماري که به حساب مي آيد شمار افرادي است که از شرکت در انتخابات خودداري مي کنند.

سياهپوستان دوازده درصد جمعيت آمريکا را تشکيل مي دهند اما مشارکت بالاي آنان در انتخابات سال دو هزار و هشت (دو سوم آنها رأي دادند) در پيروزي باراک اوباما مؤثر بود. آرايي که در انتخابات مياندوره‌اي کنگره که در اواسط دوره رياست جمهوري اوباما برگزار شد، از دست رفت و به اعتراف خود اوباما «شکستي فاحش» براي دموکرات ها بود.

ديويد اسکات مدير اطلاع رساني شبکه تلويزيوني «بلک اينترتيمنت» در اين باره گفت: «روشن است که رأي سياهپوستان جزئي کليدي در سال دو هزار و هشت بود و خودداري سياهپوستان از شرکت در انتخابات در سال دو هزار و ده به دموکرات‌ها ضربه زد».

وي که با خبرگزاري فرانسه گفتگو مي کرد افزود: « آنها هر شيوه اي را اين بار در پيش بگيرند، رأي سياه‌پوستان عاملي مهم براي انتخاب دوباره باراک اوباماست».

در سال دو هزار و هشت، شوق زنان سياهپوست به ويژه، در تشويق مردان به رأي دادن سهيم بود، چرا که مردان تمايل چنداني به شرکت در انتخابات نداشتند.

به اعتقاد ديويد اسکات، اوباما از حمايت اقليت سياهپوست برخوردار است اما اين لزوما به معناي شرکت آنها در انتخابات نيست.

فيليپ والاش از مؤسسه بروکينز معتقد است مشارکت سياهپوستان ممکن است تفاوت اساسي در آرا دو نامزد در ايالت هاي کليدي که شمار زيادي سياهپوست زندگي مي کنند، مانند اوهايو و ويرجينيا ايجاد کند.

وي هشدار داد هر چند نظرسنجي ها در باره تمايل به رأي دهندگان به يک نامزد معتبر هستند اما پيش بيني ميزان خودداري از  شرکت در انتخابات يکي از دشوارترين مسائل براي مؤسسات نظرسنجي است و يکي از علل اصلي است که باعث مي شود آنها اشتباه کنند.

باراک اوباما از بخشي از رأي دهندگان سياهپوست را نااميد کرده است. شارويا کري، زن سياهپوست ساکن نيويورک مي گويد برخي از افرادي که به اوباما رأي دادند پشيمان هستند زيرا انتظارشان از او بيشتر بود.

هر چند ميليون ها آمريکايي تأثيرات کندي رشد اقتصادي را متحمل مي شوند اما تأثيرات آن براي سياه پوستان شديدتر بوده است: ميزان بيکاري در اين قشر چهارده درصد است در حالي براي کل جمعيت آمريکا هشت درصد است.

موضعگيري هاي اوباما در برخي مسائل جامعه مانند ازدواج همجنس بازان نيز بخشي از رأَي دهندگان سياه پوست را که از رفتار بسيار آشتي جويانه او با وال استريت و جهان مالي نيز ابراز تأسف مي کنند، متعجب کرده است.

هرمان هارتمن سردبير نشريه ان ديگو که در شيکاگو منتشر مي شود و به جامعه سياهپوستان اختصاص دارد گفت باراک اوباما مانند هر رئيس جمهور ديگري مجبور شد پس از دوره اول رياست جمهوري، با واقعيت ها روبرو شود اما تضاد اين بار قابل توجه است زيرا انتظارات بالا بود.

وي يادآور شد در سال دو هزار و هشت فرد تازه اي مي خواست روي کار بيايد که شعار تغيير مي داد و اميدواري هايي را بين مردم ايجاد کرده بود اما اينبار، او نامزدي است که با عملکرد خود روبروست.

اتهامات دموکرات ها به جمهوري خواهان در مورد افزايش تدابير مربوط به رأي گيري پيش از موعد-که در بسياري از ايالت هاي آمريکا امکان پذير است- يا بررسي اوراق هويت مي تواند برخي از اعضاي جامعه سياهپوست آمريکا را که از بقيه فقيرتر هستند از رأي دادن منصرف کند.

هارتمن معتقد است روي کار بودن اوباما فقط براي يک دوره براي سياهپوستان «فاجعه بار» خواهد بود.

وي تأکيد کرد: «اگر اوباما دوباره انتخاب نشود، هفت نوامبر روزي شوم براي سياهپوستان آمريکا خواهد بود».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار