درخواست گزارشگر ويژه حقوق بشر براي تحريم شرکت‌هاي مرتبط با شهرک سازي

گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور فلسطين در سازمان ملل، خواستار تحريم شرکت هاي بين المللي مرتبط با موضوع شهرک سازي هاي اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الجزيره چاپ عربستان در گزارشي از رام الله نوشت ريچارد فالک گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور فلسطين در سازمان ملل، خواستار تحريم شرکت هاي بين المللي مرتبط با موضوع شهرک سازي هاي اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي شد اما آمريکا از زبان سوزان رايس سفير خود در سازمان ملل از اين درخواست انتقاد کرد.

رايس در بيانيه اي گفت : «درخواست فالک براي تحريم شرکت هاي مرتبط با موضوع شهرک سازيهاي اسرائيل، درخواستي غير مسئولانه وغير قابل قبول است و در حقيقت اين درخواست فضاي صلح را دچار مشکل مي کند».

ريچارد فالک گفت: اين شرکت ها که از جمله آن مي توان به شرکت هاي « موتورولا، ولوو و كاترپيلار» اشاره کرد،‌ بايد تحريم شوند تا به معيارها و منشورهاي بين المللي ويژه حقوق بشر، پايبند باشند.

فالک که يهودي آمريکايي است، در کنفرانسي مطبوعاتي، گفت متمرکز شدن بر فعاليت اين شرکتها از يک جهت نشانگر شکست وناتواني  از قانع کردن اسرائيل براي تمکين در برابر قوانين اساسي و توافقنامه هاي بين المللي و عدم تاثير تلاشهاي بين المللي براي محکوميت طرح توسعه شهرک سازيها در سرزمين فلسطين است . اين در حالي است که سازمان ملل ريال شهرک هاي اسرائيل در کرانه باختري را غير قانوني مي داند.

پيشتر هم فالک در گزارشي به مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد که تعدادي از شرکت‌هاي اسرائيلي و چند مليتي که مقر آنها در آمريکا، اروپا و مکزيک است به دليل کمک به اسرائيل براي ساخت و ساز غيرقانوني در اراضي اشغالي، اقدام به نقض قوانين بين‌المللي و حقوق بشر کرده‌اند.

وي افزود، تحقيقات بعدي نشان مي‌دهد که اين اتهامات دقيقا چه هستند. اين مقام مسئول همچنين از اسرائيل خواست تا شهرک سازي‌ها را متوقف کرده و شرکت‌هاي مرتبط با اين ساخت و سازها را در خصوص عواقب قانوني اقداماتشان مطلع کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار